I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Fest är alltid en trevlig brytning på vardagens tristess

Kategori: Allmänt

Idag är ingen vanlig dag, för idag är det min lilla mammas födelsedag. Jag tror hon är på äventyr i Karlskrona över helgen men jag ska ringa till henne sen och förhoppningsvis kommer Ellen över sin telefonskräck och sjunger med mig i telefonen. Man kan ju åtminstone hoppas. Jag har skickat ett paket till henne med precis det hon önskar sig så jag vet att hon blir glad.
 
Jag har just plockat i ordning lite efter gårdagens fest. Vi hade nämligen en liten gårdsfest igår med de 10 närmaste husen. Men eftersom det regnade så igår så var vår vänliga granne Renée snäll och ställde upp så att vi kunde sitta inomhus hos henne istället. Det var jättemysigt och vi hade så trevligt. Massor med god mat hade vi också. Alla hade tagit med sig eget käk, så det gick väldigt smidigt. Varken jag eller Kalle är förtjusta i kräftor så vi hade räkor, nybakat bröd och quinoasallad med massa gott i, istället.
 
 
Jag hade också gjort vitlöksaioli och en asiatisk dippsås till räkorna och så hade vi nubbe, ost och smör.
 
 
Anna och Tomas hade gjort god paj med ost och majs samt att Tomas åt kräftor tillsammans med flera andra grannar. Synd att något som ser så fint ut inte är gott! 
 
 
Min middagstallrik. Borta i ett nafs. Mums!
 
 
Ja, det blev en lyckad fest, trots tråkigt väder. Efterrätten bestod av kladdkaka och grädde samt en gojs som var supergod som Renée gjort (grädde, kvarg och färska jordgubbar, vanilj och socker-gojsa i hop) och Ellen åt mest av den tror jag. Hon är expert på att spara sig tills då det vankas godis och gottigheter. Musik, prat, kaffe och mer dricka..... som sagt. Trevligt!
 
För några dagar sedan la jag in lottskördens rödbetor som i år faktiskt var gulbetor och så hade jag även lite rödbetor så de fick åxå åka i en lag. Så gott med inlagda betor ju!
 
 
I morgon börjar jag på en kurs inne på Söder. Det ska bli skönt att få lite sysselsättning. Det har varit grymt tröttsamt att gå hemma och drälla den senaste tiden. Så tråkigt! Nu får man komma iväg varje dag, träffa lite folk och förhoppningsvis göra lite vettiga saker. Jag ser fram emot det! Och så är det ganska nära tills Turkietsemestern också. Åh så härligt. Jag har stora förväntningar på det, så jag hoppas hotellet håller måttet.
 
Mer glada nyheter? Jo! Kicki och Björn fick en liten (stor) son den 30 aug och Ture fick en lillebror. Stort grattis till dem. Ser fram emot att få snusa bebis framöver. Mysigt!
 
Nu får jag nog se till att fö familjen med lite lunch. Mycket sura och trötta miner här.....
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: