I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Härligt varmt och klibbigt

Kategori: Allmänt

Det är så himla tråkigt för Ellen i denna värme, för hon kan ju inte hoppa i plurret och svalka sig och av hänsyn till henne så drar inte heller resten av familjen till stranden direkt utan vi svettas ikapp med henne. Vi gör små utflykter i närheten av vatten i stället, går på barnvagnspromenader, spelar spel, tittar på tv och pysslar. Försöker att sitta ute så mycket som möjligt och njuta av denna fantastiska sommar men det känns ärligt talat rätt trist. Jag hade sett fram emot en sommar där hela familjen ligger på stranden med kompisar och badar, solar, äter ballerinakex som smält i solen och tjötar på värmen och om att man vill ha en till glass. Nåväl, en del av det där får jag ändå bara det att stranden och badet uteblir.

I går var vi på en liten utflykt till Görväln slott med omnejd och hade picknick precis vid vattnet. Både vi, Ellen och Edvin njöt av svalkande vindar och vi spelade spel och åt goda äggmackor.

Det låg en del båtar i viken och det var kanske ett 30-tal personer som badade/solade nedanför slottet i backen och på den lilla strandremsan men vi gick en bit in i naturreservatet och placerade oss på en skuggig utbuktning precis vid vattnet med fin utsikt över öppet vatten. Härligt!

När Mats var här åkte vi alla till fjärilshuset och det var en lyckad dag trots helgips och allt. Först hade vi fika på den stora gräsmattan utanför och sedan gick vi alla in i den tropiska hettan hos fjärilarna och de andra djuren. Vi såg också hajarna som var nytillskottet och andra fina fiskar.

Tyvärr var det ganska lite fjärilar när vi var där men några fina såg vi i alla fall och dagen avslutades med lite god paj och Ellen fick tatueringspennor som glittar. Så hon var mer än nöjd med dagen.

Edvin var också nöjd så länge någon bar på honom och han fick sutta på sin nyfunna vän; tummen.

Vi hade Eva och Tommy på besök en eftermiddag och bjöd på lite god mat. Eva hade ju fyllt år men då vi skulle setts hade ju Ellen precis brutit benet så vi sköt på det hela ett tag. Nu fick vi äntligen tid att ses och vi bjöd på potatissallad och grillat kött, god sallad och smarrig efterrätt.

Fint väder hade vi också så vi kunde sitta utomhus hela dagen och kvällen.

Efter 10 dagar fick Ellen äntligen nytt gips och en liten sko så att hon fick lite lättare att röra sig och efter ett tag kunde hon också börja gå lite smått. Det är hon fortfarande rätt försiktig med, även om det går framåt och snart blir hon för hoppningsvis av med det helt och får börja öva sig på att gå igen. På sjukhuset (på återbesöket) stötte vi på två glada clowner som gjorde fina ballongfigurer till alla barnen. T o m Edvin fick en fin ballong, fast han inte sjuk.

Ellen fick både en blomma (med blå kvist) och en ballonghund.

För några dagar sedan var vi till HusbyGård och tittade på parkteater tillsammans med grannen Nina och hennes barn Vera, Gabriel och Lucas. Isprinsessan; som både var rolig, läskig och bra! Kul med teater utomhus.

MEN den största händelsen just nu är nog ändå att Ellen lyckats sluta med napp! På fredagen den 18:e var vi nämligen på Skansen och där slängde hon in alla tre napparna i nappmaskinen som tar napparna till katterna!

När de åkt igenom hela maskinen hamnar de i en stor plastspann, full med nappar. Där kan sen katterna välja och vraka vilka de vill sutta på. Ellen är både ledsen och glad över denna stora händelse och mamma och pappa är mest av allt stolta som tuppar! Äntligen! Smärtfritt gick det inte men efter bara första natten (då hon grät lite granna) har det gått jättebra. Visst saknar hon dem, det märker vi men hon pratar inte om dem och inte vi heller.

Äntligen sol och ordentlig värme...

Kategori: Allmänt

och så går Ellen och bryter benet! Kan det bli mer oturligt! En lite för snabb tur på sparkcyckeln och olyckan var framme....

Vi hade sett fram emot lata dagar på stranden men vem vill ligga där och plågas i värmen när man ändå inte kan bada och svalka sig?! Stackars, stackars Ellen. Hon är så tapper där hon ligger/sitter med sitt helgipsade ben. Det blir en hel del tv, ipad och telefonspel för hennes del framöver även om vi tror det blir bättre när hon får rullstol senare i eftermiddag. Vi ska få hyra en nämligen och då kan hon ju ta sig fram små sträckor själv. Som det är nu får Kalle bära henne överallt och det är ganska slitigt på rygg och nacke. Speciellt som han redan har nack- och ryggproblem sen tidigare. Vi har också fått låna grannens sulky och den tog Kalle och Ellen igår på en tur när de gick upp till centrum för att handla medicin och kolla lite på BR leksaker.

Första riktigt härliga dagen på väldigt länge var vi tack och lov vid vattnet i alla fall. Så vi hann med några bad innan olyckan var framme! Vi besökte nämligen grannarna på deras lantställe och Ellen fick både bada, åka båt och leka med bästa kompisarna!

Härom dagen var också hela familjen till Adelsö för att kolla runt lite. Det var väl kul att få se ön men det var inget speciellt med den... verkar vara bra skog för svamp, så möjligen åker vi tillbaka någongång i höst för att plocka lite kantarell och så där. Vi hittade en liten badvik till sist och hade en mysig picknick (eller stavas det picnic?).

Kalle köpte lite öl i det lokala bryggeriet och vi åkte runt och kikade lite, sen åkte vi hem igen.
Innan i veckan var mormor och morfar på besök och vi fick äntligen träffa söta lilla valpen Kajsa. Berta hade ju växt massor sen sist men var ändå lika söt. Vi hade jätteotur med vädret. Det regnade eller var mulet nästan hela tiden de var här  men på onsdagen var det ganska fint väder. Pappa och Kalle passade då på att bygga en fin odlingslåda till mig av vår gamla dynlåda. Den blev kanon och nu har jag sått sallad, gräslök och lite smått och gott i den! På torsdagen åkte jag och mamma till stan och gick i affärer. Vi hittade en handväska vi båda ville ha, så vi köpte samma sort båda två. Mamma hittade lite kläder men egentligen var det jag som skulle ha svarta linnebyxor men hittade inte några. Ellen fick en bokstavsbok och Kalle fick en karta över Sverige som vi ska sätta på toadörren. Bra att ha nåt att glo på när man sitter där inne. :) Tyvärr hittade vi inget kul till pappa.

Som avslutning kommer lite bilder från efter midsommar fram till nu. En bild säger så mycket mer, sägs det ju.

Edvin växer och bjuder på fler och fler leenden. Vi var på BVC några dagar före 2 månadersdagen. och då vägde han 7020 och var 62 cm lång. (Tror barnmorskan var lite väl försiktig med att sträcka ut honom. Han är mer 64 cm för alla 62-kläder är mycket för små!)

Ellen fick med sig lite kreationer hem ifrån dagis som nu har stängt i 4 veckor. Synd att Ellen måste spendera sitt sommarlov i gips.....

Det var två vildbasar, glada och spralliga som kom på besök och sprang runt, runt när det skulle hälsas... jag höll på att falla omkull på kuppen! Snärjd värre.

Titta så fint Edvin färgmatchar mormor...

Vi passade självklart på att sitta ute och fika när vädret tillåter och det gillar vi, allihop!

Det blir många foton i babysitter just nu. Men det är där han trivs bäst, så han kommer upp lite och får vara mera med... annars ser han ju inte oss så bra.

Chillar på picknickfilten medan syrran doppar tårna i Mälaren.

Ibland är t o m Ellen blyg för kameran.

Ellen hittar en larvig larv.

Och Kalle matar en hungrig Edvin.

En del planer gick i stöpet i och med Ellens benbrott men vi får försöka fylla semestern/sommarlovet med kul saker ändå. I morgon kommer vår Norrköpingskompis Mats på besök och då åker vi till Haga och tittar på fjärilar och har picknick. På torsdagskväll får vi besök av Kalles och min gamla arbetskamrat Oskar och hans familj, de ska få lite middag och på fredag kommer Eva och Tommy och det brukar alltid glädja Ellen (ja, såklart oss andra också). Till helgen får vi se vad vi hittar på.... Har ni vägarna förbi så får ni gärna kika in till oss.