I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Månaden som gått typ...

Kategori: Allmänt

Sommarslappt på jobbet (läs trist jobbtorka) innebär mycket tid till att tänka, fixa med allt det där man annars inte hinner och göra, allt det där man har lagt åt sidan under året. Problemet är bara att för min egen del har jag inte hunnit med att lägga undan något, då jag ju nyss börjat min anställning. Visst ser jag att mina kollegor också går ner i varv, tar ut svängarna och slösurfar lite extra om dagarna numera men de har ändå lite arbetsuppgifter som fyller det mesta av dagen. Jag däremot har inte så många arbetsmoment per dag just nu och det gillar jag inte. Inte alls! Jag vill ha och göra, annars blir jag så himla slö och uttråkad.

Idag kändes det som att jag lika gärna kunde gå hem. För hemma finns det att göra! Åh jisses, vad här finns att göra. Jag har en gedigen ”to do-lista” numera och det stressar mig någon ofantligt att sitta på jobbet och rulla tummarna när jag vet hur stor nytta jag skulle kunna ha gjort hemma. På eftermiddagen tjuvstartade jag därför det som jag tänkt mig göra under allas semester, nämligen att rensa ur kontorets stora förråd. Det kommer att ta tid, för där är en salig blandning av grejer som behöver organiseras och det är dessutom inte så enkelt att rensa upp i bland saker som man själv inte en gång varit med om att ha lagt dit. Man vet liksom inte riktigt vad som är viktigt och inte, vad som ska sparas eller inte. Men jag ska nog få ordning på det, så småningom.

 

I helgen har vi haft tur med vädret. Vi har dessutom haft barnvakt och umgåtts med Mats på stan. Han var upp till Stockholm för att köra zegway med Kalle. En present ifrån oss då han fyllde 40 år. Jag passade på att shoppa lite medan grabbarna gjorde det. (En favorit-cardigan, nylonstrumpor och hör och häpna denna soliga dag, ett paraply). Sen gick vi i gamla stan och åt glass och efter det satte vi oss på uteserveringen på Mosebacke. Fin utsikt men skittrist dricka. Sunkigt rosévin i petflaska och plastglas. Dock väldigt trevligt!

 
 
Därefter promenerade vi ner till medis och kikade lite på uteserveringarna. När hungern började infinna sig så placerade vi oss på Kvarnen. Där beställde vi wallenbergare/lammracks. Jag tog racks och jesus så goda! Allt på tallriken var gott, inte bara det perfekt tillredda köttet. Det är ju helt fantastiskt att äta en god middag när allt bara stämmer och det blir som en symfoni i munnen. Kvällen avslutades på Vampire Lounge men en mycket god drink.
 
 
På söndagen hade jag sovmorgon och Kalle tog ut Edvin på en liten lekstund i solen så att vi andra kunde få sova lite extra. Så skönt! Sen frukost, lite häng med grannen Anna och ungarna samt Mats ute på gräsmattan före hans avfärd och därefter satte jag igång med vår trädgård och altan. Nu kan man sitta där ute igen, alla chilis är omplanterade och står numera också därute, altanen är avborstad och rengjord, likaså de översnöade (av pollen) trädgårdmöblerna. Jag klippte sista biten häck, rensade plattorna från ogräs och fyllde på lite jord i rabatterna. Dammen porlar igen. Ja, jag måste nog säga att uteplatsen numera ser hyfsad ut, mycket tack vara stor hjälp av Kalle förstås. Han både skrubbade möbler och borstade altandäck, samt passade Edvin en hel del.
 
 
Under dagen var Ellen på en liten slags operateater vid Hässelby torg. Det hade varit jättebra, tyckte hon och det var Anna som tagit henne och sina barn dit. Nästa gång måste jag ta mig tid att göra nåt sånt, jag är så tradig som alltid prioriterar andra saker före saker som är för Ellen. Usch så dålig mamma jag är! Skäms.
 
 
På tal om Ellen, här är hon på midsommarafton. Vi tog en promenad mellan regnskurarna hemma hos mamma och pappa i Kalmar, för att plocka lite blommor och leka lite på någon av lekplatserna i närheten. Det var inte en så upplyftande midsommar eftersom regnet i stort sett öste ner hela dagen men vi höll modet uppe och så fick vi god mat att trösta oss med. Dagen efter drog mamma, jag och Ellen (tjejerna) till Öland för lite shopping/fika och pojkarna stannade hemma. Jag kom hem med regnkläder till både mig och Edvin och vi hade sett massor av fin keramik också. Alltid lika roligt. Synd att handgjort ska vara så vansinnigt dyrt. Jättesynd.
 
 
Helgen hos mormor och morfar gick fort trots lite trist väder. Ellen lekte mycket på innegårdens lekplats eller med Edvin, det blev en del tv och massa god mat, godis osv. 
 
 
Edvin var både i sitt esse och på sitt sämsta tänkbara humör. Det kom och gick. Vi hann med att hälsa på både hos Ola och hos mina gudföräldrar. 
 
 
Edvin hittade ett pannband som han själv satte på huvudet. Här röjer han i mormors kök. Spislucka där nere, är lika poppis hos mormor som hemma.
 
 
Hos Ola var trappan jättespännande! Upp, upp och upp. Pappa bär ner....
 
 
Olas hus var mysigt. Kul att få titta förbi, synd att tiden var knapp. Men vi hann med lite lunch.
 
 
Och en liten rundtur i trädgården.
 
 
Vi har också varit på cykelpicnic med barnen. Då cyklade vi till Hässelby strand och lekte på den stora fina parkleken där.
 
 
Drack kaffe/saft och åt kex.
 
 
Och både Ellen och Edvin gungade i de överdimentionerade gungorna.
 
 
Lite karusell på det!
 
 
Trots det kalla och regniga vädret så växer det hyfsat i lotterna. Jag sådde lite bönor brevid potatisen nu i mitten av juni. De hade precis kommit upp (var ute tidigare i kväll och tittade) så snart kommer de tomma raderna brevid vår potatis att fyllas med bönor hoppas jag. Lotterna är lite av ett stressmoment för mig just nu känner jag, då jag inte hinner hålla efter det där jävla ogräset. Ursäkta att jag svär men det är verkligen överjävligt vad det växer, den där skiten, synd att inte det man sår växer lika bra. 
 
Fast jag bara har jobbat ett kort tag så längtar jag faktiskt efter att få vara lite ledig. Det känns mer legitimt med ledighet när man faktiskt jobbar. Jag ser extra mycket fram emot att lapa sol, vara ute och hänga med grannarna, klippa gräset, gå och bada och leka med barnen i parken. Grilla om kvällarna, bjuda på middagar, dricka kallt rosé och bara slappa på uteplatsen, hälsa på kompisar i deras sommarstugor, gnälla över solbränna och myggbett. Hoppas nu bara att vi får extra fint väder under veckorna 30-32! Vi ska till Umeå också och det ser vi fram emot jättemycket. Ska bli spännande att åka norröver. Vi brukar ju annars fara söderut, vi. Men inte i år. Nej! 
 
Jag avslutar med lite bilder från de senaste månaden.
 
 
Kalle och jag hade Eva och Tommy som satt barnvakt. Då passade vi på att ha picnic i Humlegården samt att gå på bio och se familjen Bélier. En väldigt mysig kväll. Tack för det!
 
 
Edvin passade på att klättra upp i Ellens säng en dag och låna hennes gosekanin Bruno (annars har han en liknande men vitare, själv) för att ta sig en snutte-stund. Sötnöten. Kalle lyckades precis fånga honom på bild. Så turligt! Visst är han söt?! 
 
 
På Ellens lediga fredagar äts det hamburgare, glass i stora lass och testas rullskrillor med pappa, medan mamma får sitta på jobbet!
 
 
 
 
Grannhäng!
 
 
Snurr, snurr. Jag kan knappt ens titta på utan att bli lite illamående men kidsen älskar det!
 
Glad sommar på er!
 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: