I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Många bollar i luften...

Kategori: Allmänt

Jomen nu förstår jag väl lite i alla fall. Detta med att inte ha obegränsat med tid har nu drabbat även mig. Det är liksom baksidan med att ha ett jobb - att inte hinna med allt man vill/bör göra, längre. Jag hinner inte småprata med alla jag känner, se alla tv-program jag vill, inte städa lika ofta och inte lika grundligt, inte laga riktigt lika bra mat, eller filosofera kring odlingarna och ta en promenad i trädgården -strosastile. Jag hinner heller inte jobba lika mycket med styrelserelaterade saker längre eller ta hand om barn och man på samma sätt som förut, vilket fått mig att inse och erkänna att jag faktiskt har ett sjukt kontrollbehov, som behöver dämpas! Jobbar på det.....

Allt är riktigt tråkigt men jag är ändå sjukt glad, för jag har äntligen ett jobb igen. Å så skönt och trivs gör jag också. Väldigt bra! Jag har fantastiska kollegor. Duktiga, kompetenta, vänliga, nyfikna och diplomatiska, allihop.

 
På hemmaplan rullar det på. Edvin gör små små framsteg, de flesta missade av mig. Sorgligt. Kalle dokumenterar och skickar sms/mms ibland. Tack och lov! Han säger (typ) titta och tack....går snabbt med gåvagnen, skriker och gråter jättemycket (just det, är dock väldigt skönt att slippa bevittna), är nyfiken och på när han är på öppnis och vågar prova mer och mer mat. Han är också lite av en klättermus, han röjer som en tok i både köket och vardagsrummet, för att inte tala om på toaletten. Inget står säkert i hyllor och skåp eller på bord. Häromdagen slog han sönder sin dyra fina nappflaska i glas! Han skriker jättehögt och vill ha 100% uppmärksamhet, hela tiden. Puuh, Kalle är helt slut och jag blir det också efter att ha jobbat en hel dag och sedan mötas av det där lilla knippet. MEN han är också väldigt charmerande och stundtals fantastiskt go och glad. Tack och lov! Ellen har också hamnat i en liten svacka med ett fantastiskt trotsigt humör och beteende. Det är mycket NÄ! Vill inte! Tänker jag inte!... och DUMMA MAMMA/PAPPA! Inte alls roligt. Hon är nästan rebellisk. Svårt att greppa att hon (bara fem år gammal) kan vara så arg, tjurskallig och näst intill uppkäftig. Mest är hon nog egentligen ledsen, besviken och kanske lite rädd. Det var mycket som blev jobbigt när jag åkte in på sjukhuset, all uppmärksamhet jag plötsligt fick som hon annars kunde snappa åt sig. Edvin är ju annars den som får det mesta i den vägen. Tyvärr! Han är väldigt krävande och har så varit en längre tid. Vi försöker verkligen att se Ellen, lyssna och förstå men ibland blir det övermäktigt för både mig och Kalle. Att ha barn och uppfostra barn är fanken inte lätt! Och det är energi- samt tidskrävande. Energi och tid jag ofta känner att jag inte har. Det är sorgligt. Men verkligheten vi lever i. Vi gör så gott vi kan och ibland (i alla fall någon gång varje dag) har vi det fantastiskt mysigt och glatt också. Det gäller att komma ihåg de stunderna, känna dem, vara närvarande där och då.... det är inte heller alltid så lätt. Därför blir jag extra varm i hjärtat av att se bilderna vi tar på barnen, i efterhand.
 
 
Nybadade, glada, gott doftande ungar. Finns det nåt härligare?!
 
 
Igår följde Edvin med Ellen till dagis för lämning. Sånna fina bilder får jag skickade till mig, där jag sitter på jobbet och kollar fakturor, skriver offertförfrågningar eller gör nyckelkvitteringslistor....
 
I helgen var det veckostädning i ösregnet. Oj så vi fejjade. På söndagen var vi hos Eva och Tommy. Vi gick på promenad och besökte en lekplats så att Ellen och Edvin fick gunga, åka rutchkana och lite så.
 
 
Det var lite småkyligt men åtminstone uppehåll. På vägen mötte vi två fina rådjur som var totalt orädda. Jag tog fram mobilen och tänkte fotografera men då minsann sprang de sin kos in i skogen igen.
 
 
Ellen testade lite olika varianter. Att ligg-gunga var mysigt.
 
 
Linslusen flinar upp sig inför kameran. Han vet minsann hur man ska göra, han! Vi fick god lunch som vanligt. (Först ett gott litet bröd med getost och annat smarrigt, sen en mustig fisksoppa och sen, själagod rabarberpaj med vaniljsås.) Edvin fick jättefina ett-årspresenter också!
 
 
Idag har ju Ellen varit hemma som vanligt. Kalle tog båda barnen på en liten cykelutflykt. De körde enda bort till sushistället i Ängby där han skämde bort Ellen med god shushsi (som Ellen så sött säger) och även Edvin fick smaka...
 
 
Nu drar vi!
 
 
Japp! Jag är redo!
 
 
Ellens favorit! (hårt konkurerande med pannkaka)
 
 
Mjaaaa, jag vet inte jag....är det så gott, verkligen?
 
Å mer då? Jo, jag kan berätta att trots att jag bara arbetat i två veckor så har jag hunnit med både "spelplans-dag" (med lite utbildning i kommunikation, bemötande, samarbete osv) med alla kollegor och en coach ifrån "Klippan" samt en mycket trevlig AW på Folkbaren. Vi har också avnjutit världens lyxigaste gemensamma jobb-frukost (med crepes och jordgubbar samt massa annan frukt, goda ostar, oliver, gott bröd, juice, kaffe osv.) en avskedsfika för en ungdomsanställd som ska gå vidare nu och har fått jobb på Grönan samt massa nya, spännande och roliga arbetsuppgifter OCH ett stort APT-möte där jag fick sköta protokollförandet.
 
Fast det gått fyra veckor sedan jag opererade bort den spruckna blindtarmen så är jag fortfarande väldigt trött och det beror inte bara på det nya jobbet utan också på att jag faktiskt är rätt eftersatt i mitt immunförsvar. På återbesöket hos läkaren så berättade han att jag antagligen kommer att vara rätt trött och ha lätt för att bli sjuk ett bra tag till. Det kan ta hela sommaren, sa han glatt. Jag var inte lika glad..... 
 
Jag har brytit mitt nyårslöfte med råge och inhandlat både diverse kläder samt en ny mobiltelefon. Det är bara att inse. Jag tycker det är alldeles vansinnigt roligt att shoppa, nu när jag vet att jag har en fast och mycket bättre inkomst. Oj vad jag njöt. Det är njutningsfullt att shoppa men jag lovar att göra det med måtta och tänka till en extra gång innan jag verkligen köper något nu, det lovar jag!
 
Igår var jag på date med Kicki. Hennes födelsedagspresent (och Björns) var ett spa-besök så vi var på Day-spa igår och fick pedikyr medan vi smuttade på ybernyttig drink, gjord på bland annat citrongräs, limejuice, selleri och mango.... sen fick jag även en ryggmassage. Idag är jag lite öm, kan jag tillägga. Sen var vi på restaurang Aubergine och åt jättegott samt drack lite vin/champagne. Toppenkväll! Precis vad jag behövde. Tack!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: