I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Att leva upp till förväntningarna...

Kategori: Allmänt

Det kommer inte bli en lätt match att leva upp till alla förväntningar, det vet jag men jag ska verkligen göra ett gott försök och även om jag säkert kommer tabba mig då och då så kan jag lova att jag åtminstone inte kommer att ge upp! 2015 års löften är följande:
 
MAT:
  • Jag ska försöka odla så mycket rotfrukter och grönsaker som jag kan. Det jag inte kan odla själv (pga platsbrist och kunskap eller klimatet) ska jag inhandla hos en lokal odlare.
  • Frukt ska jag plocka själv eller köpa hos lokala odlare.
  • Det som inte går att odla i Sverige ska jag undvika till vardags och endast unna mig vid speciella tillfällen. Dessa ska jag bara inhandla om de är ekologiska och som sagt, bara då och då.
  • Jag ska mest äta vegetarisk och fisk. (Jag ska minska ännu mer på min köttkonsumtion.)
  • Jag ska inhandla kött hos någon av våra lokala uppfödare/slaktare. Köttet ska vara ekologiskt och jag ska välja kyckling och kalkon i första hand.
  • Jag ska börja äta mer vilt, gärna från trakten om det går.
  • Jag ska plocka mer svamp och bär än tidigare. Ta vara på naturens alla resurser bättre.
HUSHÅLL:
  • Inte köpa kläder, hygienprodukter, möbler, husgeråd eller tekniska prylar under året.
  • Inte slöglo på tv. Spela in och titta vid bestämda tider.
  • Endast använda s.k schampootvål och naturlig deo. (Först göra slut på det som finns hemma.)
  • Använda parfym och smink sparsamt. 
  • Laga, lappa och sy om gamla kläder.
  • Tillverka saker jag behöver/vill ha på egen hand, i största möjliga mån.
  • Baka allt själv. Göra eget godis, egna kakor och bröd.
  • Byta mer varor och tjänster med andra. 
  • Sälj eller i värsta fall skänk bort det som vi aldrig använder och som ”står i vägen”.
  • Låna, låna ut.
  • Fasa ut/ byta ut miljöfarliga material och saker. (teflon, plast, silicon osv.)
RESOR:
  • Välja promenad eller cyckel i första hand och kollektivtrafik i andra hand.
  • Använda bilen mer sparsamt och eftertänksamt.
  • Planera bättre och därmed kunna åka tåg eller båt i stället för att ta bilen.
  • Inte göra några onödiga utsläpp.
HÄLSA:
  • Vara mer utomhus. Minst 1 timme per dag.
  • Vara mer kreativ.
  • Dricka mer vatten.
  • Äta mindre godis, sötsaker.
  • Röra mer på mig i vardagen.

Kommentarer

  • Martina säger:

    Kul med ambitioner inför nya året. Jag har liknande planer. Men vad är schampootvål?? Kram!

    Svar: Det finns flera olika men Aleppo-tvålen är nog den mest kända. Den är gjord av lagerbärsolja och olivolja.
    Rojsdotter

    2015-01-03 | 09:42:24
    Bloggadress: http://halvtimman.wordpress.se

Kommentera inlägget här: