I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Sjukans vinter

Kategori: Allmänt

Inte blev det något Umeå för oss inte. Natten dagen innan vi skulle åka (när vi trodde att alla nog trots allt var i hamn med att bli av med sina förkylningar) så sätter Ellen igång och kräkas. Sex hela gånger under natten sa oss att detta inte var något hon ätit utan troligen vinterkräksjukan. Stort, stort SUCK! Vi fick avboka hotel och ringa Gunnel för att delge den tråkiga nyheten. När Ellen väl kräkts klart så sov hon sen i ett och ett halvt dygn, sen var hon pigg som en mört igen. Bara hennes aptit som inte kom tillbaka riktigt förrän för några dagar sen. Tack och lov! Den ungen har magrat vill jag lova. Först förkylning, sen öroninflammation, sen ny förkylning och jobbig hosta, hosta, hosta, förkylning och så magsjuka och hosta. Inte undra på att hon inte vill äta stackarn!
 
NU måste jag nog säga att hon är den friskaste av oss. Edvin har annars lett med sin lite lättare hosta. Kalle var totaldäckad ett par dygn men har också sen dragits (både före och efteråt) med den där dumma hostan. Jag har hela tiden kännt mig hyfsat pigg men med någon dag då och då av lite hängighet och snorighet men åkte till sist på en lite mer rejäl förkylning, låg ganska däckad i torsdags och fredags och har väl idag min första "friska" dag. Nu är däremot Edvin lite mer snorig än tidigare. Vi får väl se hur denna följetong fortlöper.
 
Ellen testar vandringsryggan. Drake diggade den.
 
Idag har vi i alla fall varit ut till Tullinge och hälsat på Eva och Tommy. Vi gick vår lilla tipsrunda i Brantbrink, idag gick det skitdåligt, tillsammans med Lotta och Patrik som också var där. Ellen blev dragen i pulka nästan hela vägen av dem vilket hon såklart stordiggade. Edvin tog Kalle. Han sattes i vandringsryggan. Det gick hur bra som helst! Vi hade superfint väder. 3-4 minus och strålande solsken. Härlig timme i skogen! Sen fika på klubbhuset!
 
Edvin lånar Tommys mössa och får mycket uppmärksamhet av samtliga runt bordet= Roligt!
 
Sen åkte vi hem till E & T där vi fick jättegod lunch. Ojoj så god soppa. Smarrigt bröd till. Efterrätt blev det också till Ellens stora förtjusning. Vi diskuterade bra köttrestauranger och alla hjärtansdags-firande. Illustrerad vetenskaps året 2014 (en ganska intressant bok) och mycket, mycket mer. Vi har alltid lika trevligt där och Ellen leker med Evas alla fina leksaker hon har kvar från barn och barnbarn. Edvin hade så mycket att utforska och så mycket att prata med Tommy och Eva om att han inte ens kunde somna. Vid 16 slocknade han äntligen, då helt utpumpad. Han har precis somnat nu igen (21.30) men var även denna gång svår att söva. Hoppas det inte är en ny fas/grej han ska börja med. Vi har nog med hans matvägran och argsinta utbrott vid middagsbordet. Han har annars varit glad som en lärka hela dagen. Det är toppen att komma bort och utforska nya marker ibland! Just nu är han väldigt mycket för att krypa och för att ställa sig upp mot saker. Detta lärde han sig till fullo för bara några dagar sedan så det är fortfarande väldigt nytt och spännande såklart.
 
Väldigt stolt Edvin entrar Ellens matstol!
 
Att stå på alla fyra och träna rygg, armar och ben på följande sätt är också en storfavorit som utövas dagligen.
 
Ibland med armhävningar, dessutom.
 
Lyckan var stor när Ellen insåg att hon skulle kunna gå på kalas (friskförklarad!) i går. Glad i hågen gick hon till grannflickan och väl där blev hon störtblyg. Det är så svårt att veta med Ellen. Hon slutar aldrig överraska en. Men efter att jag varit med ett tag så gick det till sist att lämna henne där och när jag skulle hämta henne två timmar senare så ville hon inte gå med hem. Hon fick vara ett tag till och så gick Kalle och hämtade hem henne sen. Sist av alla att lämna kalaset! 
 
Valen blir allt fler, allt svårare och allt mer långdragna men till sist hade vi hittat rätt inslagspapper, rätt kalaskläder och rätt frisyr, enligt damen åvan.
 
Annars har det varit många dagar på sparlåga. Vi har försökt hitta på lite skoj saker de dagar vi varit lite piggare (eftersom jag ju skulle starta ny "coaching-åtgärd-arbetförmedlingsgrej") tillsammans jag och Kalle. En dag åkte vi till stan och tittade på stadsbibblan, för den har vi lyckats gå förbi allt för länge nu. Det var väl inte så imponerande som jag tänkt mig men Edvin sov i vagnen och jag bläddrade i flera trädgårdsböcker nån timme medan Kalle var på matte/teknik-sidan och glutta. Sen åt vi lunch på Wagamama och hälsade på Kalles jobb. Sen har vi besökt Medelhavsmuseet också med Ellen. De hade pysseldag och vi byggde en sarkofag i papp (som Edvin råkade tugga upp senare), pärlade några pärlor och målade lite samt tittade på gravarna såklart. Ellen var måttligt imponerad, som alltid väldigt intetsägande och cooool. MEN när vi kom hem och Alfred (grannpojken) berättade att han också sett mumier och sådär en gång, ja då var det annat ljud i skällan minsann. Plötsligt var allt jättehäftigt, som hon sett och upplevt. Barn är roliga!
 
Annars då? Tjaa, jag har klarat mitt köpstopp-löfte än så länge. Jag låter bli att besöka butiker och undviker gärna centrum så jag slipper bli sugen på saker från skyltningen men igår var vi upp för att byta batteri i Kalles klocka och då kände jag inte ens en gnutta sug efter att shoppa. Skönt! Vi har varit ute varje dag i minst en timme. Undantaget de dagarna då jag var som sämst och mest låg i sängen eller soffan och slumrade, vilade eller sov. Vi äter mycket vegetariskt och fisk men att "bara handla närodlat och vegetariskt" är skitsvårt och det har vi inte fixat men vi försöker så gott vi kan och så länge det inte bränner allt för stora hål i plånboken. (Vi är trots allt föräldraledig/arbetssökande med därtill tillstramad ekonomi.)
 
Mest vegetariskt. (En kycklingfilé på 4 stora portioner mat tycker jag är OK ibland.)
 
Supergod linssallad med getfeta, oliver, apelsin, lök, saltrostad mandel och massa annat gott!
 
Jag har lagat flera av våra kläder och även gosedjuren har sytts ihop. Jag använder inte smink och parfym till vardags (äh, sminkade mig gjorde jag sällan förut heller) och fortsätter göra slut på shampoo/duschtvålsförrådet. Vi promenerar på, åker tunnelbana och sådär men tog bilen till Tullinge idag av gammal vana. Väl framme slog mig tanken att vi kunde tagit tåget samt bussen men det hade blivit jäkligt krångligt och tidskrävande. Ibland vinner det lätta allternativet lite för lätt, så att säga. Nåväl. Ny utmaning blir att göra detta nästa gång vi åker dit. 
 
I morgon är det måndag. Jag ska på min...vad fan ska jag kalla det?!... Okej, kurs. Den är mellan 13.00 och 15.00 Det tycker jag är tramsigt kort men samtidigt känns det skönt att inte vara upplåst på sånt. Förra jag gick på var varje dag 9-16.30 har jag för mig. Att söka jobb hela dagar så, varvat med lite föreläsningar och diskussioner då och då var rätt drygt trots allt. Men visst vi hade trevligt också. Hoppas denna leder till jobb också, så blir det ännu trevligare! Nu måste jag gå och natta mig. Är jättetrött!
 
Go natt!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: