I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Hård, produktiv arbetar-helg

Kategori: Allmänt

Vi har slitit hela helgen med tungt kroppsarbete och jag är duktigt mör i både rygg, lår och axlar. I går hade vi vårstädningen inom föreningen. Det fälldes ett tiotal lönnar, rensades ogräs, klipptes och trimmades träd och buskar, fylldes på jord, jordförbättrades och oljades bänkar och leksaker för glatta livet. Vi var ett gott gäng även om det saknades en hel del boende. Många som kanske gör annat en helg som detta. I går på eftermiddagen/kvällen fick jag ett infall (trots värkande armar och rygg) att ta bort den skraltiga häcken mellan oss och grannen på framsidan och gick in till Tomas som tyckte att en perennrabatt där istället lät som en riktigt fin idé. Sagt och gjort så grävde jag upp den. Det var ett jävla jobb rent ut sagt men nu är den borta! Idag på eftermiddagen efter att jag hade sått och gjort i ordning på lotterna för i år, så fick jag ännu ett ryck och drog upp resten av det som växte där också. Dessa plantor flyttade jag till baksidan. Vi får se vad som överlever!
 
 
På framsidan finns nu endast tre tulpaner, en flyttad rhododendron som jag hoppas ska överleva och må lite bättre nu till och med och en astillbe kvar men om någon vecka får ni se nya kort! Då kommer det vara planterat och fint där igen. Mycket finare än innan vill jag lova. Vi ska ha en liten avskärmande vägg (den som står lutad mot stupränneröret nu) mellan oss där vi tänkte ha clematis och luktärt och sen ska vi ha lite daglilja, bolltistel, akleja, höstanemon och doningar. Det kommer bli jättefint tror jag!
 
Förra lördagen var Björn, Kicki och Ture hos oss på grillkväll och vi hade jättemysigt. Vi åt god mat och fikade, lekte och hade jättefint väder så vi var ute hela dagen och kvällen. Supertrevligt, som alltid!
 
 
Mätta och goa efter fransk potatissallad, grönsallad, karré och majskolv. Ture blev jätteförtjust i både majsen och min vitlökssås. Jag fick en jättefin vit stor lyckta utav dem i födelsedagspresent som står på uteplatsen nu.
 
 
På tisdag ska jag åka till Ulriksdalsträdgårdarna med Eva och det ser jag fram emot jättemycket. Kanske kan jag hitta något till nya rabatten där? Vem vet. Det ska bli mysigt att få hänga lite med Eva också, det var länge sen vi sågs nu. Annars blir det nog en ganska lugn vecka. Farfar kommer på onsdagskväll och ska hänga med Ellen på torsdagen efter dagis också. Jag ska till stan då och möter upp Kalle när han slutar jobbet sen och gör nåt kanske. På söndagen sen ska vi in till Rosendals och träffa massor av barn-kompisar, ha picnic med kidsen, mysa och ha det trevligt i parken där, tänkte vi. Så håll tummarna för fint väder!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: