I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Glad morsdag på er alla mammor!

Kategori: Allmänt

Ni har väl inte glömt er lilla mamma?! Jag glömde bort att vykort ska läggas på lådan på torsdagen om det ska hinna fram och läsas till på söndagen. Min lilla mamma fick snällt nöja sig med ett telefonsamtal och kortet får hon på måndag antar jag. Idag vaknade vi till solsken men halv storm. Vår nyplanterade rabatt vajade friskt och jag är rädd för att de små sköra växterna inte ska palla med trycket utan knäckas i vinden. Vi får väl se. Så här fint blev det til slut i alla fall. (Ja, nu ser det lite glest ut men vi har sått fina vita pionvallmo mellan perennerna och kanske kommer det lite mer frön i jorden framöver.) Rabatten kommer gå i vitt, blått, blå-lila, rosa och lila men med tyngdpunkt på vitt skulle jag säga. Vi börjar så sen får vi se vad vi köper till, tar bort eller kompletterar med framöver, jag och Tomas. För det är jag och Tomas som har bestämt, även om det väl mest är jag som varit dragande och idékläckande.
 
 
För den som är intresserad så innehåller numera rabatten följande: Klematis (en rosavit och en helt vit), vit höstanemon, dagliljor i både vit, rosa och vit med lila kant, lite mossflox, alunrot, akleja i mörk lila och blålila samt blå bolltistel och så har vi kvar mina tulpaner, rhododendron och en astillbe. Tomas har satt lite sockerärtor och jag bidrog även med luktärt i blå, lila och vita toner. Blir fint, inte sant!? Nu får vi hålla tummarna att allt tar sig och växer fint.
 
Jag och Eva hittade och tittade på massor av fina växter och blommor på Ulriksdal då vi var där i tisdags och kikade men faktiskt så inhandlades vår rabatt på en handelsträdgård som heter Gustavshill och ligger på Ekerö. Känns gott att gynna de lokala handlarna! Rappne får nog med reklamtid och pengar ändå, känner jag. God buffé hade de på caféet i alla fall. Både jag och Eva åt oss mätta och goa!
 
 
Söta violer.....
 
 
Vackra magnoliaträd..
 
 
Roliga spiror....
 
 
Massor av buskar och träd! Hur mycket som helst av hortensior, rhododendron, bärbuskar och äppelträd. Även om det var lite tråkigt väder på tisdagen så hade vi en mysig dag. Tusen tack Eva!
 
Idag har vi träffat "gänget"! Jenni, Jimmy, Julia och Juni och Hedvig, Martin med Ingrid samt Daniel, Anne-Greta och deras lilla Tuva. Tyvärr så kom störtskuren precis då vi placerat oss på picnicfilten så vi fick hasta i oss smarriga mackor och kaffe tillsammans med dessa härliga vänner sen var vi så kalla och frussna att vi drog hemåt igen. Vi snabbvisiterade Igor sport och köpte en ofodrad (tunn) regnjacka och byxa till Ellen först bara. Billigt och bra! Rosa, så hon blev så nöjd så. Nu sitter vi och planerar vår årliga bilsemester, Kalle ringer runt till lite kompisar och släkt och planerar sovplatser till höger och vänster. Känns så skönt att han tar tag i det där och jag bara får vara med på ett hörn och bestämma. Brukar vara tvärtom! Vi ska göra en liten roadtrip till Göteborg med omnejd i år. Ser jag fram emot massor. Vi ska träffa gamla kompisar, lite släkt och förhoppningsvis se och göra massa kul saker. Ulared är redan inbokat! Och Smögen. Mmmm räkor.
 
I veckan som kommer blir det besök på en kurs som jag ev. ska gå och i morgon på kvällen ska vi gå på en utställning som Ellen och hennes dagiskompisar har gjort. Ska bli spännande! Nu ska jag försöka få Ellen i säng, sen blir det lite soffhäng här innan det är dags att knyta sig inför en ny arbetsvecka (för somliga).

Kommentarer

  • Eva Kjerner säger:

    Hej vad du är duktig med dina gröna fingrar, rabatten kommer att bli jättebra. Vilka fina bilder från Ulriksdal tom jag såg rätt bra..... ut. Kram

    2013-05-28 | 11:20:53

Kommentera inlägget här: