I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Äntligen sol och lite värme

Kategori: Allmänt

Åh, nu har jag varit sådär dålig på att skriva igen men om sanningen ska fram så har jag inte haft så mycket sköjj att skriva om och då blir det inte så mycket skrivet heller. Helgen har i alla fall varit helt underbar. Solen har strålat på oss, visst har det blåst lite kallt men det har ändå varit härligt vårväder. Vi har fått både roligt och nödvändigt gjort. Idag har vi varit på cykelutflykt med grannarna och haft lite fika i gräset, lekt med barnen på en
stor parklek och varit nere vid Ängbybadet och spanat in vattnet och omgivningarna.
 
 
På Ängbybadet har de både lekplats, vattenrutchkana, handikappsbad och café. Dit får vi cykla i sommar också. Idag blev det bara lite gunga och vattenbrynslek.
 
 
Sen har vi invigt uteplatsen på baksidan med både left over prinsesstårta ifrån grannen (som kom över på eftermiddagen med både tårta och kaffe. Anna fyllde år i går) och med första grillmiddagen som vi också åt utomhus. Inte illa!
 
 
Vi har till och med införskaffat en fin duk i år. (En såndär avtorkningsbar men inte helt i vax.) Vi inmundigade grillad fläskstek i skivor, ris, smarrig ingefärs- och tomatsås samt coleslaw och lite grönsaker. Gott ekologiskt rödvin till det.
 
 
Förra och lite av denna helgen har också vigts till att färdigställa trädgården. Vi har skyfflat sten, skyfflat sten, flyttat sten och åter sten.... jisses så mycket prydnadsten det fanns i vår trädgård. Nu är den nästan helt borta, jag tröttnade på den, de smala rabatterna och alla höstlöv som alltid klibbade fast ibland all sten så jag tog bort den, bytte kantbandet mot ett lite nättare och passade samtidigt på att bredda rabatterna ända ut till stenplatterna och fyllde på med jord. Det blev riktigt bra till slut! Nu har jag också planterat några till blommor. En rosa astillbe, ett löjnantshjärta och en vid doftpion samt lite timjan och andra små marktäckare.
 
 
Nu är det bara en liten hörna med sten kvar. Där på ska vi ställa en gammal träkruka och ha något fint litet miniträd eller någon fin blomma, senare i sommar. På bilden står det en blå kruka men där har vi nu placerat den lilla dammen/vattenspelet istället. Vi ska bara hitta en liten pump till den också.
 
 
I dag har jag rengjort den och satt ihop den åtminstone. Ni kommer att få se slutresultatet när vi hittat en bra pump. Vi försökte redan förra sommaren. Men antingen var den för kraftig för den lilla dammen/pölen eller så var den klenare och fick bara användas till inomhusbruk.
 
Vi bor ju angränsande naturreservatet och har alla tänkbara djur i trädgården eller just intill. Idag har jag och Ellen tittat på blåmesen som flyttar in i holken och grannens katt som jagar. Vi har en nötväcka och en nötskrika som ofta kommer på besök. De älskar grannens jordnötter och våra buskar.
 
 
Jag pekar ut blåmesen i björken för Ellen.
 
 
Jag känner mig så privilegierad och glad över allt som vi har just runt omkring där vi bor. Vi har djuren, naturen, vattnet, vår fina trädgård och härliga uteplats, bra lekställen för barnen (och bra grannar med barn som Ellen trivs att leka med), ett bra dagis som dessutom ligger VÄLDIGT nära och härliga odlingslotter att skörda ifrån hela sensommaren, nära till tunnelbanan och ett stort centrum där allt, verkligen allt finns tillgängligt. Vi har pratat om detta många gånger, senast idag, att det är otroligt bra läge för allt vi vill ha och behöver. Undra om andra har det så bra? Eller lever de med en massa saker som de bara tycker är halvbra hela tiden. Jobbigt, i så fall.
 
Jag är dessutom mycket gladare nu än för någon vecka sedan för att vi äntligen fått lite sol och värme. Nu känner jag verkligen att våren är här och sommaren på väg. Jag är väldigt årstidsbunden och väderkänslig har jag kommit på. Framför allt behöver jag sol. Mycket mer än jag förut trott. Visst, jag deppar fortfarande över att jag inte har hittat något nytt jobb men det är mer deppighet för att jag överhuvudtaget har otur med allt detta kring jobb än att jag inte har något just nu. Bästa tiden att gå arbetslös är ju ändå sommar, alltid något.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: