I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Helgerna går så fort

Kategori: Allmänt

Speciellt helger som är fulla av besök och aktiviteter, de susar så fort förbi. Förra helgen var vi på Ekerö på lördagen. Shoppade en fin keramikmugg (ni vet väl att jag samlar på handdrejade muggar!?), tittade på naturen och omgivningarna och åt lunch på ett thaihak sen tog vi (de medtagna bak på bilen) cyklarna och drog till Kina slott för en kopp kaffe och lite mys. På söndagen var vi och hälsade på Eva och Tommy. De bjöds på dundergod lunch tillsammans med dem och deras dotter Lotta och hennes Patrik. Vi åt stek, potatis, god trumpetsvampsås och massa goa grönsaker. Magen stod i fyra hörn och trots det smällde vi i oss efterrätt i form av morotskaka, rabarberpaj, hallon och glass. Oj oj! Eva hade hittat Kalles mammas gamla leksanddräkt som hon haft som liten och den passade nu Ellen perfekt. Den är lite skamfilad i fåll och så men jättefin trots allt, eller hur!?
 
 
I onsdags var jag äntligen och hämtade min hårdel och är nu äntligen mer komplett. Den känns lite tjock och murrig men jag tror ändå den är rätt naturlig på mig?! Det är äkta hår, så den borde ju vara "naturlig" men själv anser jag att det är lite för tjock framtill i det som blir lugg, typ. Jag funderar på att klippa lugg men har inte bestämt mig ännu. Vad tycker ni?
 

På torsdagskvällen kom så mor och far upp för att fira midsommar. Detta gjorde vi i Riddersvik med dans kring midsommarstången till små grodorna, jungfrukär och annat trallvänligt. Mest Kalle och Ellen som dansade. Vi andra sjöng med och tittade på. Trångt! Vi gick undan lite och satte oss vid vattnet och tog lite kaffe och kaka i gräset. Sen gick vi tjejer ner en runda till och köpte lite lotter och Ellen fick en pingvin som vi döpte till Noppe.
 
 
Picknick i det gröna och sköna.....
 
 
Till lunch åt vi sill och färskpotatis, nubbe, knäcke och såklart gräddfil med gräslök. På kvällen grillade vi kött och åt också en god och somrig tårta och vi hade jättemysigt. Och tur med vädret hade vi också och satt ute på baksidan hela kvällen. Varmt och skönt, lite blåsigt men vi ska inte klaga alls.
 

Igår hade vi nostalgitripp och åkte till Skälby där mamma vuxit upp och tittade på det bostadsområde där hon bott. Knappt hon kände igen sig. Sen åkte vi vidare mot Norrtälje, stannade på vägen och köpte lite fikabröd och åkte så till Björktorp där min mormors moster och hennes gubbe bodde när jag var liten, så där har jag tillbringat somrarna. Det stället ligger inne i skogen, precis vid en sjö. Det var inte riktigt sig likt men visst kände jag igen mig. Sen åkte vi vidare tills vi hittade en mysig plätt att sätta oss och fika på. Vi hade lite sämre väder men det kom inte regn åtminstone! På kvällen slappade vi på baksidan, pratade, drack mojitos och bara var. Vi har också gått på lite promenader, lekt med Ellen och besökt lite lekplatser. Det har varit jättemysigt men gått fort, precis som alltid, för fort. Tur att det inte är så länge tills vi ses nästa gång. Innan mor o far åkte idag åt vi räksallad med ägg och avokado.
 
 
Mumsig tallrik eller hur?!
 

Nu sitter Ellen framför tv:n med macka, jordgubbar och yoghurt och är nog ganska trött. Det har varit en intensiv helg men mys, stoj och bus. I morse var hon så söt... Hon och mormor satt och lekte med lera, iklädd änglavingar, prinsesskrona och midsommarklänningen. Gofis.
 

Glad midsommar i efterskott alla läsare!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: