I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Härlig försommar

Kategori: Allmänt

Vilket härligt väder vi haft de senaste dagarna med sol, värme och ljumma vindar....men i natt kom det en otrolig störtskur vid 4-5 tiden och det har faktiskt skvätt lite då och då under dagen också. Nåväl, vi behöver lite väta också även om jag föredrar att det kommer lite mindre volymer åt gången. Jag trodde vi skulle drabbas av "Tyska översvämningen" i natt. Otäckt faktiskt.

Men vilken fantastisk nationaldag vi fick! Jag, Kalle och Ellen hängde vid Hesselby slott under dagen. Ellen åkte karuseller och åt korv med bröd, vi lyssnade på lite musikunderhållning och tittade på folk. Ellen stortrivdes! Ja, vi också såklart. Roligt att de annordnar lite precis hemmavid. Skönt att inte behöva dra in till stan.
 
 
På kvällen var grannarna Elisabeth och Ingvar över med deras dotter Nora och vi grillade massa gott kött och åt fransk potatissallad OCH ugnsbakad potatisklyftor, sallad, vitlökssås och barbequesås. Mums, jag älskar att grilla men det gör inte min vikt... svisch uppåt de senaste månaderna. Suck! Jag äter alldeles för mycket gott och alldeles för stora portioner. Min svaghet här i livet.
 
Kalle hade tagit semester på fredagen så han har varit "långledig" och det var ju extra mysigt när vädret visade sig från sin bästa sida, så att säga. Vi åkte in till Kungsan för att gå på "smaka på Stockholm"-festivalen. Det var väl egentligen inte så mycket att hänga i julgranen men det fanns några saker värt att smaka och vi provade lite olika smakmenyer för bara 30 kr styck. Dock inte mycket mat då. Vi gick sedan vidare till Humlegården och hade picnic på gräset. Ellen lekte i parkleken (den var jättestor) ett bra tag och vi njöt av solen.
 
I går var vi med Anna, Alfred och Elliot ner till stranden och hade en jättemysig dag vid Kaananbadet. Ellen doppade nästan hela sig, jag doppade fötterna, vi åt jättegod fruktsallad, barnen gungade, lekte i sanden och vi pratade strunt och bara slappade.
 

Ellen invigde nya baddräkten och frös inte ett dugg. Jag tyckte nog också att det var ganska varmt i vattnet för att bara vara juni men att doppa mig kommer inte på frågan än på länge. Jag har blivit badkruka på äldre dagar.
 
Idag har vi inte gjort så mycket kul men vi har fått en hel del nytta gjort. Lite tvätt, strykning osv. Vi var och handlade och Ellen upptäckte till sin stora glädje att Coop hade fått en egen sankta lucia! Vem då, undrar ni?! Jo, enligt Ellen är den där thailänska träfiguren som står vid asiatiska hyllan i affären sankta lucia och hon är superimpad av denna trädocka, tittar beundrande på henne, klappar henne, går runt henne och tittar och känner från alla håll. Första gången vi träffade på henne var på coop extra i Vällingby och sen dess har Ellen varit frälst och det håller i sig. Första och ända gången Ellen själv säger till att hon vill att vi ska fotografera henne.
 
 
Såklart gör vi henne till viljes. Goa unge!
Igårkväll var jag till lotterna och tittade lite, rensade bort lite ogräs och såg att mycket börjar komma upp, även om det går sakta. Det gör det för att vi har två stora stora lönner precis vid våra lotter. De blockar solen en hel del och dessutom tar den mycket av vattnet och näringen också. Men det ser okej ut. Rabatten framför huset har det också lite kämpigt ljusmässigt men jag tror nog att det blir bra till slut, där också.
 
Allt som allt, en mycket bra långhelg och en helt okej vecka med i övrigt.
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: