I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Festligheter i Uppsala och blomsterprakt i trädgården

Kategori: Allmänt

Det får summera denna veckas glädjeämnen, det och att jag i fredags varit rökfri i fem år! Mycket stolt och glad över att jag inte fallit tillbaka i en ful gammal ovana (till) som ju är så lätt att göra, som ni alla vet. Kalle uppmärksammade detta genom att bjuda mig på sushilunch. Westermalms. Mumsigt.Trevligt!
 
Veckan började annars mycket bra med en lång och svettig cykeltur på måndagen under stekande sol. Det var härligt att få motionera lite ordentligt igen men jag hade väldigt öm bak och sittben hela veckan sen. Idag var jag ute en runda igen. Irriterande med alla övergångställen (både med och utan rödljus) för jag vill bara rulla på i snabb fart och det är ju en omöjlighet i denna stad, även om man bor en bit utanför. Det blir ofrivillig intervallträning. Annars har jag sanningsenligt inte rört mycket på fläsket denna vecka. Jag har tagit mig in till stan vid ett par tillfällen, dels då jag besökte ett ställe där AF arrangerar en av sina populära (läs hatade) kurser som min handläggare tyckte jag skulle kolla in (läs gå på). Så det gjorde jag och den verkar väl vara som de är mest men med två nya inslag; friskvård och 12-stegssamtal vilket jag finner mycket upplyftande. Tyvärr är ju deltagarna på dessa kurser inte av det virke man kunde önska. Mer deprimerat folk än så får man nog leta efter. Vi får väl se om det blir något av detta. Jag vill börja till hösten i så fall, inte nu på sommaren, då vill jag vara lite mer fri att göra vad jag vill och så vill jag faktiskt ha semester som alla andra och umgås  med min familj och mina vänner och slippa ha Ellen på ett dagis hon inte känner till.
 
 
Nu står min fina trädpion i full blom. I fredagskväll hade den stora maffiga knoppar och idag när vi kom hem ifrån Uppsala så hade alla slagit ut! Jag tog ett par bilder med iphonen medan jag väntade på att Ellen och Kalle skulle komma hem ifrån affären (med nyckeln till huset) efter att jag varit på cykelturen, så biken står där i bakrunden som ett bevis på att den faktiskt används. Många kommenterar nämligen detta åkdon då det annars alltid är parkerat inne i huset, under trappen eller i hallen och undrar om jag någonsin rastar bettan och; jodå, det gör jag alltså. Men sommartid!
 
 
Idag var en riktigt varm och solig dag så Ellen Alfred och James passade på att inviga Ellens nya badpöl innan James var tvungen att flyga hem till England igen. Det var mycket uppskattat både att bada och plaska men framför allt att fylla poolen med gräs och lera! Det tycktes vara det som roade de små ligisterna mest av allt. Till slut var halva grannskapets ungar och plaskade i pölen.
 
Igår var vi i Uppsala och firade en god väns disputation. Kalle och hans pappa samt sambo var på disputationen från 13-16 sen kom de hem och vi fikade lite tillsammans för att sen låta mig och Kalle fara på den fina efterfesten som P-H och hans fru arrangerat. Farfar och farmor var stolta och glada barnvakter åt en sockerberusad och sprallig tös som var fullproppad med lördagsgodis av diverse slag. Ellen hade lyckats moffa i sig både kinderägg, sega nappar, rabarberpaj och chokladboll samt vinetta vanilj och chokladglass (Jag och Ellen åkte till Ulva kvarn, tittade på forsen, fikade paj o chokladboll på café och shoppade lite billigt på en loppis/antikshop medan de andra satt och lyssnade på avhandlingen om klassisk musik av Allan Petersson.) men inte så mycket annat under dagen, så jag undrar hur kul hennes mage kände sig!? Roligt hade de haft i spöregnet i alla fall.... Vi hade också jättetrevligt på vuxenfest utan några barn! Bara god mat, massor av musik och sång, vin och glada miner! Det är inte ofta man får klä upp sig lite och gå på fest. Tjing!
 
 
Det hölls många fina tal, sjöngs och spelades både mycket seriöst och av det mer lättsamma, skämtsamma slaget (som nedan, då syskonen Björn och Dan med respektive sjöng en rolig, omskriven "who the fu.. is Alice?!" plus allsång såklart. Till och med lite opera! Det ni! Roligt med musikfolk.
 
 
 
Klockan 01 ungefär drog vi hemåt för att krascha i den trånga och lite hårda golvbäddsoffan men jag somnade faktiskt, tro det eller ej. I morse skulle farfar och farmor fara till Härjedalen så vi fick klara oss själva men innan de drog iväg fixade Linnea värsta, godaste hotellfrukosten. Den kvinnan borde skaffa ett bed & breakfast!
 
Vi åkte en runda till IKEA i Uppsala också för att äntligen införskaffa (det evigt slutsålda) postfacks-väggstället. Tack och lov fanns det äntligen, så promenaden i varuhuset var inte förgäves. Det inhandlades även servetter, ritpapper i olika färger samt två kul saxar, till Ellen. Nu har vi mer pysselgrejer. Ellen verkar gilla att pyssla mest på dagis. Väldigt sällan hon vill rita, måla eller klipp & klistra hemma. Nu har jag dock ökat chanserna för att hon ska vilja. Utställningen som hon deltog i, tillsammans med alla sina dagiskompisar var jättefint arrangerad, föresten. Ellen o hennes grupp hade gjort Angry birds i papier mache (eller hur det stavas) och andra barn hade gjort fåglar, vissa ritat tunnelbanor eller gjort djur i lera osv. osv. Jättefina saker, en del av det.
 
Sist men inte minst så vill jag visa er lite fina bilder ifrån min trädgård på baksidan. Där blommar det fint just nu och doftar jättehärligt av liljekonvalj och syrenträdet står i knopp.
 
 
Dessa pyttesmå rosa blommorna är små stänglar på min skuggbräcka som jag inhandlade för några veckor sen. Den verkar storttrivas och blivit mycket större redan.
 
Även ogräs får finnas i mina rabatter. I alla fall om de är så här fina.
 
Mina dahlior håller sniglarna att fullständigt äta upp men blommorna verkar inte vara lika poppis som bladen.
 
 
Nu är det sommar mina vänner! Härligt!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: