I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Varma, lata dagar

Kategori: Allmänt

Vi har inte tagit det särskilt lugnt sedan vi var på västkusten men det har varit sköna dagar med något roligt att se fram emot varje dag. Vi var och hälsade på ute på Yxlö och Ellen lekte så fint med Moa framför allt men självklart alla barnen. Moa och hon är ganska jämngamla och de hade verkligen roligt tillsammans.

På bilden är även lillasyster Malva med. Tror de åker tåg eller leker buss eller nåt. Vi badade, lekte på tomten och åt gott fika, sjöng för Björn som fyllt år och grillade hamburgare.
På fredagen hade vi blivit utbjudna till grannarnas lantställe. En mulen och väldigt blåsig dag men vi hade det jättemysigt ändå. Promenader i området, lek i nya lekstugan och jättegoda våfflor med grädde, nykokt sylt och färska blåbär. Smarrigt! Vi gick ned till stranden men där stötte vi ihop med svanfamiljen och de väste mot oss så vi vände och gick hemåt igen, ganska fort.

Ellen och Alfred går baklänges, för det är såklart roligare. Lite senare sprang de båda två och var så ivriga att de knockade ihop och föll båda två med knän och händer på grusvägen. Gråt och tandagnissel men Ellen var jättestolt över sina skrubbsår och sitt blod! Knasiga unge!

Lördagen var lugn och på söndagen kom så morfar och mormor. Ellen blev jätteglad, hon hade längtat jättemycket och rusade ut och mötte dem på parkeringen. De stannade bara två dagar och sedan for de med Ellen tillbaka till Kalmar. Jag och Kalle blev ensamma kvar. Vi passar nu på att ta riktig semester, jag har tagit ledigt ifrån jobbsökande och arbetsförmedling och Kalle har ledigt i från jobbet. Vi har redan besökt Waldermars udde och tittat på fina tavlor, köpt goda ostar ifrån Old Amsterdam på Söder (där vi var på ostprovning) och satt här i soffan och smaskade i oss ostar och vin för glatta livet. Oj så gott! Sen har vi pysslat hemma, möblerat om och flyttat runt grejer så att nya soffan ska få plats. I går var vi ute och paddlade kajak. För mig var det första gången, vad jag kan minnas. Jättemysigt och vi hade ju sån tur med vädret och vinden. Ganska vindstilla, lite motvind så man fick svalka då och då och vi var ute i nästan fyra timmar. Då stannade vi vid Karlbergs slott för en kaffe- och fikapaus också och svalkade benen i vattnet. Det var riktigt mysigt och något jag varmt kan rekommendera. Det ända jag inte gillade med det var att korsa större vatten som vid stadshuset över till vänstra sidan för att komma tillbaka på rätt sida om Långholmen. Men det gick bra trots att det var trafik. Vi körde runt Kungsholmen, Långholmen och Reimersholme.

Idag är det jättevarmt, vi har lite ömma nackar och armar och jag är även lite trött i ländryggen men vi har ändå flyttat möbler och ställt alla pinaler tillrätta i vardagsrummet. Nu går det inte att förbereda mer utan det är bara att vänta in soffan och se hur det egentligen var den såg ut. Eftersom vi valde ett tyg som inte fanns i butiken blir det ju extra spännande att se om den blev fin!