I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Soliga, härliga dagar

Kategori: Allmänt

Vilket fantastiskt väder vi har! Ni passar väl på att njuta nu?! Hoppas verkligen att ni inte jobbar nu när solen skiner så fint och det är varmt och skönt ute. Jag tog årets första dopp idag. Bättre sent än aldrig och det är faktiskt fortfarande ganska kallt i vattnet men idag efter lite solpressande så hoppade jag i plurret...eller ja, jag gick ut, doppade mig snabbt och gick upp igen. Sen kom jag på att jag var fånig och gick i igen, doppade mig en lite längre stund, simmade tre fyra tag och sen gick jag upp igen. Hoppas jag kommer i någon mer gång i år! Om inte annat blir det mycket bada i höst sen när vi drar på utlandssemestern. Vi åkte hela familjen i morse till Ängbybadet och hade god picnic med oss. Ellen badade lite och Kalle lekte med henne vid vattenbrynet, annars satt han mest i skuggan. Ellen lekte på vår stora badring och råkade välta i vattnet med huvudet före på en sekund. Hon blev såkart livrädd och fick en kallsup. Illvrål och gråt men det gick över med lite tröst.
 
 
I torsdags var jag och Kalle på ost- och vinprovning. Det var jätteroligt, gott och intressant. Väldigt trevlig föreläsare också. Han ägde för övrigt ostbutiken som vi satt i och hade provningen. Old Amsterdam på söder i Stockholm. Vi fick prova 5 olika ostar och 3 olika viner. Först kändes det lite futtigt men ganska snart insåg jag att jag inte skulle orkat en munsbit till. Det var alldeles lagom och jag lämnade t o m lite småbitar kvar. Puhh, blev mätt!
 

Den första osten var en getost ifrån Nederländerna och den andra en lite mer lagrad getost ifrån Frankrike. Den tredje och fjärde var hårdostar ifrån Holland med 1 resp. 2 års lagringstid. Ganska starka väldigt goda båda två. De var allesammans supergoda. Den sista var en grönmögel ifrån Holland och den var god men inte mer. Vinerna hade valts ut att passa såklart men föreläsaren sa att man mer än gärna kunde dricka öl till. Det var minst lika gott. Jag och Kalle bestämde att vi absolut måste åka tillbaka till Amsterdam och spendera lite mer än en dag där denna gången. Sist vi var där hann vi knappt nånting, långt ifrån prova ostar, öl och insupa den atmosfär som föreläsaren (som såklart var ifrån Amsterdam och berättade massor om staden och landet i övrigt) beskrev så målande. Jag blev helsugen och vill åka direkt men i maj nästa år blir nog perfekt tid så vi ställer in oss på det!
 
Igår var Mats och hälsade på oss över dagen och vi hade en jättemysig dag i den gassande solen. Först var vi och åt dumplings på 58 Dim Sum, ett favvoställe på söder. Efter det gick vi en promenad till Vitabergsparken och lekte med Ellen, fikade medhavd sockerkaka med spraygrädde och frukt samt kaffe.
 
 
 Därefter åkte vi till Djurgården men där var ju avspärrat såklart och massor med folk så då fick vi för oss att vi skulle åka till Kaknästornet och gå upp där och kika på utsikten. Jag har inte varit där sen jag var liten och mindes inte det alls. Alla tyckte det var intressant och spännande. Man såg väldigt långt. Framåt kvällen var det dags för Mats att åka hem till Norrköping igen. Tiden går så fort när man har roligt och Ellen blev lite besviken över att han inte hann åka med hem och titta på hennes nya rum.... Gullungen min somnade som en stock i bilen på vägen hem när vi lämnat av Mats vid tåget. Vi handlade lite mjölk och åkte sen hem fulla av intyck. Idag har vi bara slappat på stranden som sagt men efter middagen tog vi en tur upp i skogen. Det är så torrt nu att kantarellerna hade inte vuxit utan torkat. Vi plockade några i alla fall och en del blåbär och massor av smultron hittade vi också. Mumsig avslutning på dagen! Nu sussar Ellen gott efter ett välbeövligt bad, jag ska strax hoppa in i duschen jag med och sen blir det nog bingen. I morgon är det måndag igen, jag tänkte jag skulle besöka AF faktiskt och "visa upp mig" lite.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: