I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Jnunibacken & soffletardagar

Kategori: Allmänt

I fredags var jag och Ellen på Junibacken tillsammans med Eva. Jag vet inte vem som uppskattade besöket mest men jag var minst lika road som Ellen av själva sagotåget (Jättefina små världar de byggt upp ifrån olika sagor av Astrid Lindgren) medan Ellen nog helst sprang omkring och tittade i de olika uppbygda "lek-världarna" och villervillakulla osv. Sen var det också lite teater med Pettersson och Findus. De var jätteduktiga. Eva som alltid är så generös ville ge oss besöket och lunch i sommarpresent så det var bara att tacka, bocka och buga för gratis är det minsann inte, trots rabattkort och DN-kort. Jätterolig dag som avslutades med picknick i Humlegården och ett besök på pappas jobb. Ellen sov som en stock sen!
 
 
Att sitta på Pippis häst var populärt så det fick gå snabbt men lite hann hon galoppera i alla fall.
 

I Petterssons kök kunde man vispa i grytor och steka korv. Ellen lagade en hel måltid och vi fick smaka!
 
 Och så tittade vi förbi Mamma Mu och Kråkan. De hade byggt upp ett jättestort kråkbo i taket som var fullt av Kråkans hittade skatter (det glömde jag såklart fota) som var jättebra gjort. Jag hade bara mobilen med mig så bilderna blev inte av så bra kvalitet då det mesta där inne var i halvdunkel.
Tidigare i veckan gick jag upp i skogen hemmavid för att leta efter gula guldet och nog hittade jag det. Pyttesmå men massor. Jag plockade de största av de små guldkornen och de fick åka med i en sås sen till laxmiddagen.Oj så gott det vart! Att hoppas på att de skulle stå kvar och få växa till sig kan man ju glömma i denna skog tyvärr.
 
I lördags var vi till Sigges cykel med min Scott och Kalles gamla skorv för att fixa stöd på min och serva hans samt titta på en ny mer pendlings- och motionsvänlig cykel till Kalle. Han provade och provade men kunde inte bestämma sig. Jag tycker Scott såklart men han lutar åt en mer herrcykel-liknande Trekk. Vi får väl se om det blir någon alls. Det slutade i alla fall med att vi lämnade in båda våra cyklar på service och de ska vi hämta på tisdag. Min sevice är fortfarande gratis då jag hade två års fri. Gött! Efter att vi gått hem från cykelaffären (tog sin lilla tid med Ellen som ville stanna stup i ett såklart) och ätit lite lunch så drog vi iväg till en annan cykelaffär men de hade inget bra och sen till Miomöbler för att titta på soffor. Vi har insett att vår tresitsbäddsoffa är lite för liten i vårt större hus. När vi har gäster får någon alltid sitta på en stol eller pall och det känns inte så roligt. Vi hittade två som var helt ok men ville såklart även kolla EM-möbler. Det gjorde vi på söndagen och hittade då en som vi bestämde oss för. Det fanns också en bra fåtölj som man kunde få i samma tyg så den slog vi också till på. 12 veckor kommer det antagligen att ta innan vi får dem. SUCK! Jaja, den som väntar på något gott, brukar det ju heta.
 
OCH så har vi under söndagen hunnit med att byta rum åt Ellen också. Det ni! Ut med allt ur stora gästrummet/gymmet/stryk och tvättrummet och in med Ellens alla prylar där och nu är Ellens gamla rum det nya gästrummet. Där ska vi sen när nya soffan kommer ställa upp bäddsoffan och ha det som ett playstation/guitarhero/spel och gästrum är det nu tänkt. Jag hittade också nya skärmar till vår golvlampa äntligen så nu är den hel och fin igen! Jag tyckte att det blev kanonfint med Ellen i det större rummet. Gästrummet behöver ju inte vara stort, där ska man ju bara sova men Ellen behöver utrymme att leka och det har hon knappt haft och därför ville hon heller aldrig vara på sitt rum. NU har hon, Alfred och Elliot invigt rummet och lekt, lekt och lekt hela helgen. Först var Anna över med den på lördagen och lekte lite, sen på söndagen var de både här och avlastade med lek så vi snabbt kunde flytta runt allt sen var barnen här och lekte i nya rummet och de tyckte det var superroligt. Idag blir det till att börja rensa gaderoberna. Jag har tonvis med täcken, kuddar, lakan och annat i överflöd. De ska rensas, skänkas bort eller kastas en del och så ska det flyttas runt så sakerna hamna i någolunda rätt rum. Ja, sen ska jag väl söka lite jobb också och kanske hinna med en runda med dammsugaren. Så här kan jag inte sitta och skriva.......
 
Tjingeling på er!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: