I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Håhå jaja

Kategori: Allmänt

Det ska sägas; lite seg i kulan har man blivit av att gå hemma och pilla naveln så länge som jag gjort och sedan börja jobba. Tur att jag "värmde upp" med litet intelligensbefriat kursande och pluggande, innan dess. Inte för att jag har så mycket nytta av min senaste utbildning i jobbet men det hjälper ju ändå hjärnan att vakna såsmått. Det är dock en bra bit kvar innan min hjärna känns som min egen igen och jag behöver nog ett bra tag på mig för att komma igång med att minnas saker och lägga dessa på minnet, komma upp i tempo, bli effektiv och selektiv samt kunna "hålla flera bollar i luften samtidigt". Jag märker att jag tappar ord när jag skriver, skriver slarvigt, tappar lätt fokus och vet inte vart jag är i text- eller sifferrader. Jag minns inte saker jag gjorde igår fast jag försökt lägga på minnet vad det är jag lärt mig och vad jag behöver komma ihåg av det. Allt detta är jättefrustrerande och näst intill pinsamt. Eftersom jag dessutom är en latmask av naturen och gärna tar den lättaste vägen till kunskap så frågar jag ju hellre rakt ut ( med andra ord så stör jag mina kollegor med frågor) än jag läser i diverse lathundar som jag fått. Usch och fy på mig, det måste jag bli bättre på. Försöka själv lite längre innan jag ger upp och frågar! Och hur gör man för att minnas små detaljer? Att man inte bara ska lägga saken som är efterfrågad i ett kuvert, bocka av i mailen, plocka fram adress och skriva på kuvertet, väga och sätta på frimärken och lägga i utpost-facket utan man ska sedan gå in på intranätet och leta reda på ett exceldokument och där skriva hur många man skickat och till vem, i en kolumn!? Sååå pinsamt att jag bara minns första delen! Och så där är det med lite av varje. Det är många moment inom samma arbete och jag har svårt att minnas alla dessa olika steg som ska göras i processen. Processerna liknar också många gånger varandra men skiljer sig på små detaljer, vilket förvirrar mig ytterligare. Jag har redan nu ca 6 ansvarsområden som jag ska hålla koll på varje dag och helst samtidigt. Det är ju liksom inte riktigt vad jag sysslat med de senaste åren. Jag hoppas verkligen att det här släpper (helst i morgon) för jag skäms verkligen över sånt. Inget får en att framstå som så trög och trött, som det, tycker jag. Fast om jag vänder på det så skulle jag aldrig tänka så om någon som är ny på mitt jobb faktiskt, så jag borde kanske inte ta det så hårt!? Man kan ju faktiskt inte komma ihåg allt på bara några dagar. Jag får väl göra en liten avstämning med mig själv om nån månad.
 
Annars händer inte så mycket i vår lilla familj just nu. Det är mycket jobb och dagishämtning/lämning. Ellen tror jag är glad över att hennes pappa faktiskt börjat lämna på dagis och inte bara mamma. Vi hämtar varannan dag ungefär, vilket känns bra. Tyvärr blir det ganska sena dagar men inte så farligt som vi först hade befarat. Idag hämtade jag 16.40 och Kalle kommer kunna hämta 17.15 eller kanske t o m lite tidigare ändå vissa gånger. En dag i veckan ska farfar försöka ställa upp och hämta. I morgon blir det, denna veckan och då ska jag och Kalle spela badminton! Det ser jag fram emot. Ska bli skoj att ta upp spelandet igen efter så lång tid. Hoppas vi kan spela en gång i veckan, det vore jätteskoj. Jag har inte tränat nåt alls den senaste tiden och nu i och med nya jobbet känns det än mindre troligt att jag kommer komma iväg så speciellt ofta.
 
Nu blir det soffhäng med Kalle och nån inspelad serie... Homeland kanske. Den är bra!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: