I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Mycket jobb, lite helg

Kategori: Allmänt

I skrivandets stund, sittandes i soffan med tv:n på i bakrunden. QX-galan rullar och jag får en klump i halsen när kvinnan som vågade torka tårar utan hanskar blir extra uppmärksammad. Det var en jäkligt bra serie det där. Det gjorde han bra, Jonas Gardell. Nog är han fjollig och barnslig, konstig och knepig och ibland jävligt jobbig men mycket bra har han gjort och serien var verkligen nödvändig, känner jag. För faaan, så illa vi har behandlat och behandlar Sveríges "icke-norm" personer. Ursäkta uttrycket men jag kan inte komma på något bättre. Vad kallar man alla de som inte passar in?! Bögar är ju bara en liten del av alla dessa ickenorm-personer, jag kan räkna upp många fler och det är ju nästan komiskt när man börja fundera på det....vem är det egentligen som _passar in_ då? Är vi inte alla, var och en lite av en ickenorm-person? Alltid finns det väl någonstans där vi inte passar in.
 
Idag när vi var på IKEA jag och lilla familjen så blev jag snabbt åthutad av min älskade när jag teaterviskade att "visst är det märkligt att jag kan spotta en östermalmare/stureplans-kille vart som helt?!" Kalle hatar allt kategoriserande.... jaja.... jag menade ju inget illa.... men nog KAN man spotta en såndär snobbigt klädd, snorkig stureplanskille i en skara människor?! Alltså det är ju inte klokt vad jag låter... vad vet jag om hur människor som rör sig på Stureplan är? Inte ett skit! Och ändå har jag mage att uttrycka mina totala fördommar.... jag skäms! Varför berättar jag detta? Jo, för jag vill peka på hur lätt man skapar sig fördommar pga okunskap. Kalle t ex har fördommar mot Waldorfskolor.... jodå, han har fördommar han också minsann. Som tur är så är vi kloka nog att inse att det är just fördommar. Det farliga måste väl ändå vara när de får florera fritt utan att bli ifrågasatta utan bara kan fortsätta gro och växa sig stora?! Nog om detta. Det var ju inte därför jag öppnade upp laptopen en lördagskväll....utan mer för att ha något att sysselsätta mig med medan Kalle äntligen fick tiden att ta sig en dusch. Vi har nämligen haft fullt upp hela dagen idag. Vi har varit på IKEA (det tog en hel evighet) halva dagen och shoppat ny bäddmadrass, nya lakan, småsaker och ätit förvånadsvärt god mat! (Fördommar igen!) Efter denna långdragen process åkte vi så vidare till Coop Forum för att storhandla. Tror ni inte att vi åkte på en såndär avstämning!? Tack och lov var det bara en liten så de skannade bara 10 slumpade varor, sen fick vi gå. Vi kom inte hem förrän klockan var runt 18.00 Ellen fick en enklare kvällsmat sen ville hon testa sina nya penslar som vi köpte idag. Vi målade en stund, sen tittade hon på lite film och åt lite lördagsgodis innan det var dags att hoppa i säng. Kalle tvättade och pysslade och jag fixade med maten. I kväll har vi passat på att fira lite....för på torsdag så har vi varit ett par i hela 12 år! Eftersom vi blev tillsammans på alla hjärtans dag så kände vi att vi ville fira lite på en egen dag.... inte en dag då ALLA firar sin kärlek. Det fick bli i kväll.
 
 
Vi dricker ett gott, DYRT rödvin och har ätit en jättegod middag. När Ellen hade somnat åt vi nämligen oxfiléstrimlor med champinjoner i gräddig sky, färsk pasta med citronolja och sparrisknoppar samt massor av riven parmesan på toppen. Köttet var jättegott!
 
Förra helgen, förresten, så var Jimmy, Jenni och deras tjejer Julia och Juni här. Daniel, Anne-Greta och deras sötnos Tuva var också med oss samt Hedvig, Martin och lilla Ingrid. Alla hade med sig presenter och det kändes nästan som om man fyllde år eller något! Det hade de ju verkligen inte behövt. Vi fick massor av fina blommor, tulpaner samt lökar av olika slag (mininarcisser, tulpaner och pärlhyacinter...) och vi fick fint kaffe och en jättegod lemonad!
 
Vi bjöd på kärleksmums, choklad och gott kaffe och barnen lekte, speciellt Ellen och Julia tror jag hade roligt! Föräldrarna pratade och passade på sina barn och jag blev stressad av allt folk ärligt talat....men det var jättetrevligt! Jag ska dock erkänna att jag hellre träffar dem var och en för sig...alltså familjerna var och en för sig. Det blir för många barn och vuxna på sån liten yta för mig....men jodå, det är roligt och trevligt OCKSÅ. Hedvig och Martin stannade kvar när de andra gått hem och vi bjöd dem på middag och vin. Det kändes bra att få prata.... det var länge sen vi sågs och mycket hade hänt sen i november vi senast sågs.
 
Veckan har rullat på. Mycket jobb såklart, så mycket annat hinns inte med numera, tycker jag. Jag är så vansinnigt trött jämt...det är såklart en påfrestning att börja jobba och att det är mörkt, kallt och ruggit ute gör det inte lättare! MEN mina värden är fina, det vet jag med säkerhet för jag var hos fabror doktorn i veckan. Blodtrycket var 122/66 och Hb 139 vilket man måste säga är perfekt. Blodfetterna var jättebra och alla andra vitamin och mineral man kan mäta typ, var också bra enligt sjuksyrran. Det känns ju väldigt bra!
 
I onsdags var Ellens farfar här. Det var ganska länge sen sist, så det var extra välkommet. Kalle och jag passade på att gå till gymmet tillsammans. Tränade riktigt ordentligt och hade så träningsvärk på torsdagen. Ellen hade skött sig bra och somnat fint medan vi var borta. På kvällen såg vi sen på fotboll och jag gick och la mig jättetidigt! Kalle däremot hade varit vaken till halv tolv, så hans torsdag hade börjat segt.
 
Jahapp, imorgon är det söndag igen och helgen är snart över. Synd de ska gå så himla fort. Ska försöka hinna med lite städning i morgon och så ska vi nog bädda rent med nya bäddmadrassen, madrasskyddet och de nya lakanen. Mysigt värre!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: