I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Julstöket är över...

Kategori: Allmänt

Jaha, då var den julhelgen till ända... men än är vi lediga och har det gott! I dag åkte mina föräldrar tillbaka hem igen och det känns lite tomt här i huset. Men vi hann med mycket roligt och har haft jättemysiga dagar och julen har varit jättehärlig trots att inte vädret varit något kul alls. Mestadels regn och flera plusgrader! Ändå har det blåst rätt ruggigt. Vi har dock trotsat vädret och varit ute ett tag varje dag och lekt med Ellen, tittat på omgivningarna eller bara promenerat.
 
På kvällen före julafton var jag och Kalle inbjudna till grannarna på lite myskväll. Mor o far fick snällt sitta kvar hemma och titta på tv, utifall Ellen skulle vaknat. Vi pratade och drack cocktails (min var bara juice) och åt snacks. Supertrevligt! Och på julaftonsförmiddagen så lekte barnen av sig lite inför all julmat, godis och tomtebesök! Fast innan dess åt vi en jättegod julfrukost och Ellen fick strumpe-paket till frukosten med tre fina klappar i. Bland annat ett riktblock med olika schablonbilder som man kunde rita dit på varje sida. Dessa prövades med en gång!
 
 
Ellen fick så hemskt många, superfina julklappar. Jag blir lite ledsen över att hon inte förstår vikten av att vara tacksam riktigt ännu, men hon är ju än ganska liten. Jag och Kalle känner desto mer tacksamhet. Hon har fått skrållandocka, stroller, flera jättefina böcker, lego, pyssel, smycken, jättefina kläder, ritkort och massor av annat fint!
 
I år hade jag ju en idé om att göra julmaten (näää inte precis all) från scratch. Så mor och jag la in sillar och gjorde köttbullar, små delikatesskroppkakor m.m och pappa och Kalle kryddade snapsen efter recept ifrån Ernst. Några dagar före jul hade jag även bakat massor av gott fikabröd! Bland annat citron- & saffranskaka med hemsk grön frosting och jättegoda aprikosgrottor. Jag bakade även saffrans-stickybun-bullar med massor av goda gula russin, mandelmassa, kanel och mandelspån osv. i. Det blev väldigt omtyckt allihop!
 
 
Förrätt: sill, potatis, laxrullar m.sesamfrön och pepparotskräm, ägg m.m. Följt av varmrätt: prinskorv, kålsallad m valnötter och annat smarrigt, kroppkaka, jansson och skinkfrestelse, pate, köttbullar osv. Vi blev störtmätta, jag orkade inte ens med att äta allt. Tur man kan äta flera gånger! 
 
 
Familjen sitter spänt och väntar på att jag ska dokumentera färdigt så de får hugga in på maten!
 
 
Vi har jättefin gran som vi har dekorerat med allt vad vi hade liggandes. Vissa år har jag kört med färgtema men i år så körde vi en blandning av silver och guld osv. Blev också fint ju! Vi fick dessutom fina pepparkakor av Anna (grannen) som det stod våra namn på. De fick också hänga i granen. Nu är de uppätna! Goda!
 
 
På juldagen kom Björn och Linnea (Ellens farmor o farfar) och firade lite jul med oss, de också. Vi var ute i ösregnet och gungade Ellen och tog en promenad trots kylan. Det var ändå skönt på nåt vis. Senare på kvällen öppnade vi deras julklappar. Även där massor av fina presenter! Ellen var helt uppspelt och visste nog inte riktigt vart hon skulle ta vägen med alla presenter. Den vackra röda julklänningen från farmor skulle provas med detsamma och den satt som en smäck! 
 
Idag innan mor och far tog flyget hem igen spenderade vi flera timmar på Bromma Blocks där vi strosade runt bland reaplaggen. Vi köpte några saker till lille bebisen och Ellen fick välja ut en present till lilla Elsie som vi ska få snusa och kika på i morgon. Det ska bli spännande. Mor bjöd alla på lunch och vi kollade in allt möjligt. Själv fick jag rea-bh som var jättefin.
 
Nu måste jag värma mig lite mer rester av julmaten..... men Ellen vill mest ha godis... *suck*
 
God jul allesammans!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: