I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Dansuppvisning och luciafirande...

Kategori: Ellen

I torsdags var det sista gången på Born to move och Ellen hade dansuppvisning med sin grupp. Hon var ganska trött och ofokuserad för det är ju lite sent att börja kl. 17..05 har vi märkt. Kanske att nästa termins aktivitet ska ligga på helgen i alla fall?!
 
Nåväl, det gick ganska bra att hänga med. Lite stoj och bus, några bortspringningar och en och annan kurragömma senare så var det dags för avslut och diplom, ballong och lite pepparkaka.
 
 
Jag tror hon tycker det är ganska roligt med dans men funderar även på om inte gymnastik-lek kan vara ännu bättre. Lite mer hopp, klättra och stoja runt än att lära sig vissa specifika rörelser. Vi får se vad hon vill när våren kommer.
 
Årets lussefirande är också avklart och det känns skönt. Först ut var Ellens luciatåg på dagis i fredags. Jättesöta små nissar, tomtar, pepparkaksgubar och gummor och lucior samt en lite tjej som var stjärngosse. Undra vad det heter? Stjärngumma? Som vanligt stod jag mest och irriterande mig på alla som fotograferade (fast man inte får! Häpnas alltid över hur lite respekt folk visar för de som inte vill att deras barn ska bli fotograferade av andra!) och sjöng med så högt att de överröstade barnen) och kunde inte njuta så värst av själva barnens uppträde men men.... efteråt så gick vi åt sidan och fotograferade en buslus i alla fall. (Det får man!)
 
 
Att få en uppspelt, trött och busig Ellen att sitta fint var inte så lätt efter att hon stått och blivit tittad på i ca 25 min men efter många kort fick jag väl ett par halvbra i alla fall. Söt är hon ju i vilket fall, på allihop!
 
 
Efter det blev det lite glögg, nybakad, jättegod lussekatt och pepparkakor. Sen gick vi hem och skönast av allt var att klockan inte var mer än 15.30 och hela familjen var ändå samlad!
 
På lördagen storstädades det i huset. Jag dammsög, svabbade golven och dammade, samt avfettade alla ytor i köket. Kalle tvättade och städade på Ellens rum (med lite hjälp av Ellen) samt var ute med henne på gården och lekte lite. Där var också Alfred, Elliot och grannarna Vincent och Theodor. (Tyvärr ingen Alfred med på bilden.)
 
 
På eftermiddagen var det (trots regnet och kylan) lussefirande på gården med alla grannarna. Det kom flera stycken som trotsade regnet för lite glögg, lussebulle, pepparkaka och skumtomtar och vi i styrelsen pratade lite kort med alla. Jag och familjen gav sen upp efter kanske 45 min och gick hem igen men de andra stannade nog kvar ett tag till. Efter att ha julpyntat nedervåningen, skrubbat trappan med såpa och
lagat kasslergryta med ris och sallad, kraschade jag sen med min stora mage i soffan. Där låg jag väl sen i några timmar tills det var dags för sängen. Ätandes choklad och drickandes kaffe. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: