I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Första vardagsveckan

Kategori: Allmänt

Jag erkänner gärna att det inte varit lätt att komma tillbaka till vardagen. Jag både sover, äter och dricker som om det vore semester ännu. Detta ska det bli ändring på från och med måndag! Då är det slut med godissnaskandet, kakmoffandet och vinpimlandet och start för mer frukt och grönt, mindre portioner och hälsosammare val! Japp, jag har flitigt nedplitat ett 6 veckors schema med mat och träning för varje dag. Det tog ett bra tag att fixa det, nu ska jag bara följa det också! Sen får jag lite ny paus med två veckors semester, slappt ätande och drickande och inga restriktion vad det gäller sötsaker för att därefter hoppa på schemat igen, tänkte jag. Vad tror ni? Har jag vilja, mod och karaktär för det?!
 
Första stora utmaningen blir på fredag-söndag då jag ska åka till Norrköping för att besöka lite kompisar och gå på Augustifesten som är i stan. Ser fram emot det jättemycket men att hålla mat- och dryck intakt då, lär bli mist sagt svårt. Är det bara uppehåll så ser jag med glädje fram emot motionen. Promenader runt strömmen! Åh, det är härligt.
 
Ellen har också haft lite svårigheter med att komma in i vardagen. Att vara ifrån mamma och pappa hela dagarna och vara på dagis är både uttröttande, roligt, lite läskigt och blir lätt lite för mycket. Hon har varit jätteduktig och det har gått bra att lämna men hon har hela veckan varit blyg inför dagisbarn och fröknar när jag lämnat och jag har fått hänga kvar ett tag medan Ellen sakta närmat sig de andra. Inte alls likt henne! På eftermiddagarna när jag kommit för att hämta henne har hon rusat mig till mötes och sagt att hon saknat mig hela dagen och att jag inte ska lämna henne där igen. Med andra ord, inte alls likt Ellen. Hon ska snart börja i sin nya grupp med nya fröknar och en del andra/nya barn. Det tror jag är till hennes fördel. Fröknarna är vana vid lite mindre barn och barnen är bara 4-åringar. Samtidigt kommer de självklart fortfarande att träffa de andra barnen också men att ha en åldersbestämd grupp kan nog passa henne bra. Hon har ju alltid varit minst förut, nu blir hon jämngammal.
 
Nu ska jag ta vara på sista "godis-dagen" på sex veckor. Först en promenad i härliga vädret, sen middag med laxkotlett och sallad och därefter ska vi unna oss glassefterrätt.
 
Tjing på er!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: