I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Denna underbara sommar!

Kategori: Allmänt

När vi så hämtat hem vårt älskade trollebarn igen (åh så goa kramar och pussar man fick av pyret då vi möttes efter nästan en hel vecka ifrån varandra. Det kändes härligt!) ifrån Kalmar så gick nog luften ur oss lite tror jag. Vi har mest tagit det lugnt, solat och badad och bara varit..... Det började med några slappa, regniga dagar i Kalmar. På söndagen då vi kom ner var det uppehåll och vi sov första natten i husvagn men det var inge vidare. Grannarna skrattade och skrålade i örat på mig, trots öronproppar och båda mina föräldrar drog stora stockar. Usch, tänk att jag sa vara så himla ljudkänslig. Suck.
 
Dagen efter var en mulen och tråkig dag. Vi åkte hem till Smedby och installerade oss där. Sen åkte jag, Ellen och mormor till Skälby och tittade lite på djuren och gick på teater.....
 
 
Pettsson & Findus - Pannkakstårtan. De var riktigt duktiga och Ellen (som i och för sig hade lite koncentrationssvårigheter då och då) levde sig in i pjäsen riktigt bra! Så bra att hon blev alldeles förskräckt och började storgråta då Findus som blev nedsänkt i brunnen för att få fatt i en nyckel plötsligt föll ned i brunnen. Ellen gallskrek och grät i högan skyn. Hon trodde att stackars Findus skulle drunkna och dö! Uj uj så ledsen hon blev men ganska fort efter att Findus lyckats komma upp ur brunnen så blev hon glad igen! Allt slutade väl med sång och stoj. Hon vågade till och med fram och hälsa på Findus efteråt och jag fick ta ett kort. Hon poserade så fint! Det ni!
 

På tisdagen kom min farbror och faster på besök och med sig hade de sin stoooora 8 månaders fina vovve. Han var stor men ändå ganska lugn tycker jag. Tur var nog det för han var stark och hade lugnt kunnat dra omkull vem som. Det blir nog hårdträning med den jycken tror jag. Vi åt lite god mat och hängde bara inomhus då det regnade konstant.
 

Frampå eftermiddagen klarnade det dock upp och vi tog en hundprommis. Därefter kom goaste vännen Ola förbi och vi tjöta någon timme över en kaffe. Kul att ses, det var bra länge sen nu men det roliga är att vi alltid tar vid där vi slutade förra gången, på något vis. Vi är alltid lika nära, trots att det kan gå månader innan vi hörs på telefon och ännu längre mellan gångerna vi ses. Skönt med sånna vänner, tycker jag.
 
På onsdagen åkte vi hem och därefter har vi bara haft det lugnt och skönt. På torsdagen gick Kalle och Ellen till BR leksaker och handlade för Ellen fick nämligen en stor peng av min farbror och faster, de skämmer verkligen bort oss! Det blev ett gosselejon och en käpphäst. Jättefina. Tyvärr har jag inte foto på detta ännu, det kommer kanske. Men såhär söt var Ellen när hon gick till butiken!
 

På fredagen var vi över hos grannarna (Elisabeth, Ingvar och deras dotter Nora) på middag. Det var underbart varmt och skönt och vi hade legat på stranden i några timmar på dagen. Vi satt på deras uteplats och åt gott grillat kött och drack massor av gott vin. Senare på kvällen öppnade vi ÄNTLIGEN min likör som jag köpt på en Finlandsfärja för en herrans lång tid sedan samt någon mer likör och nån konjak och provsmuttade av allt. Det var väldigt länge sen jag drack nån sån sprit men det var lite roligt och jag tror min hjortronlikör skulle göra sig dundersmarrig i en drink av något slag. Vi hade jättetrevligt och jag tackar Iphone för deras facetime-funktion. Det blev barnvakten på kvällen/natten sen. Perfekt! Vi pratade och hade det hur bra som helst medan Ellen sov.
 
Idag har jag legat på framsidan och solat HELA dagen. Ellen har badat i sin plaskpool, lekt med grannbarnen ute samt lekt inne på sitt rum med Alfred och Elliot. Kalle har hjälp Anna och Tomas att bära sängar och skjussa runt på diverse möbler medan jag låg i solen tillsammans med lite andra grannar och snackade skit. Jättetrevligt! Jag är så glad över att vi har så himla bra grannar. Alla i vårt lilla kvarter är dunderbra! Idag var Renee ute och Josefine kom förbi, senare på eftermiddagen då Anna och Tomas var klara samlades vi alla och tog ett glas vin och pratade om ditten och datten i solen medan barnen lekte hur bra som helst. Å så det perfekta vädret! Jag känner mig så bortskämd! Vi bestämde kräftskivedatum och började smått planera. Det ser jag fram emot och då ska vi bjuda in alla 10 husen runt oss. Blir nog lite lagom stort. Hoppas att alla kan komma, så man får lära känna de man inte har pratat så väldigt mycket med hitintills.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: