I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Fullrulle-helg

Kategori: Allmänt

Veckan (den korta) gick fort men lite jobb på torsdagen på jobbet så blev det dessutom tidig hemgång för min del. Skönt! Jag passade på att titta på lite inspelade saker jag missat och städade undan lite grejer. På fredagen sen var jag på sjukhuset med sällskap av Kalle (som var så snäll och hängde med sin oroliga kärring) för att göra en kontraströntgen av mina vener i benet. Det gjorde lite ont trots bedövning och lite muskelavslappnande men gick ändå bra,tycker jag. När det var avklarat och jag varit sängliggande och stillsam ett tag blev jag sedan utskriven på eftermiddagen och vi kunde äta lite mat och hinna med lite matshopping innan det var dags att hämta Ellen på dagis och ta helg. Vi "firade" att allt gått bra med hemmagjorda pannbiffar och potatis med lingonsylt och god brunsås. Ibland är husman så himla gott!
 
På lördagen var vi upp till Uppsala och visade farfar och farmor nya bilen och rastade Ellen lite på Biotopia, en utställning av olika fåglar och smådjur i skogen. Jättefint och gratis inträde. Farfar bjöd ett förstjust barnbarn på gott fika och förövrigt oss andra också. Nomnom för deras pecannötcheezecake!!
 
Det var ju länge sen _vi_ var hos _dem_ nu så Ellen letade såklart efter Tyson, för han brukar ju vara där men han har ju för en tid sedan gått bort och då fick vi prata om det, om döden och hur det är när hundar blir sjuka och gamla. Det gick fint. Farfar var bra på det. Sen åt vi god lunch (parmaskinka-lindad kyckling med nypotatis och sallad och mumsig svart trumpetsvamp-sås) och gick ut till närmaste lekplats för att gunga....
 
 
och leka affär.
 

Efter det åkte vi till Sophia, Daniel och tvillingarna Göta och Siri och hälsade på. Jättetrevligt! Vi kom fram till att det var ca två och ett halvt år sen vi setts så det var verkligen på tiden! Micke och hans dotter Frida samt Mickes nya tjej Melinda kom också dit och dem hade vi ju inte heller sett på jättelänge. Vi hade så trevligt så och barnen lekte alla, hur fint som helst. Ellen var helt överlyckligt och överspelt för i deras hus som de skaffat för något år sen eller två hade ju världens bästa lekrum med hur mycket saker som helst att leka med!
 
 
Vi blev bjudna på revbenspjäll och världens godaste sås till det samt mumsiga ugnsrostade morötter och potatis.
 
Idag har jag städat som en tokig på nedervåningen och Kalle och pysslat med lite av varje, tvättat, slängt in saker på förrådet samt att han och Ellen åkte och handlade lite saker som vi hade glömt på fredagen. Vid 14-tiden kom så Eva och Tommy på besök. Vi fikade, var ute i snöyran (jo, det har snöat till och från hela dagen idag! ) och lekte lite, pratade med grannarna och tog fram trehjulingen så Ellen fick cykla lite. Sen gick vi in igen och Eva och Tommy lekte ett bra tag på Ellens rum medan jag och Kalle lagade middag.
 
Ellen och Tommy lägger pussel.
 
Vi har ätit hemmagjord pizza med hemmagjord tomatsås såklart samt topping: halloumi, svamp, oliver, parmesan och västerbottenost, ruccola samt parmaskinka. Blev riktigt lyckat. Jag hade också gjort pizzasallad och sen hade vi chokladmousse med hallon till efterrätt.
 
Ellen leker frisör med Evas hår.
 
Eftersom jag fyller år på fredag så fick jag en fin present av Tommy och Eva, samt tulpaner också! Så jag kände mig riktigt bortskämd. Fick ett fint tvåvåningsfat som man har kakor el. dyl. på och dessutom ville Eva bjuda mig på en tur ut till Rosendal eller Ulriksdal samt lunch någon gång i maj. Det ser jag verkligen fram emot. Härligt att få botanisera bland alla vackra blommor och vyer! Det var fint av henne att tänka på att jag skulle få göra något mitt i veckan på dagtid nu också när jag blir arbetssökande igen i maj. Så tack snälla Eva för den tanken det värmde.
 
Nu är det lite soffhäng och mys innan det är dags att hoppa i säng för sista arbetsveckan (för mig alltså) och jag känner mig rätt trött, så jag ser lite fram emot den nybäddade sängen med rena lakanen. Nattinatt go vänner! 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: