I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Födelsedagsfirande och nappavvänjande

Kategori: Allmänt

Hej o hå, då har jag hunnit med att jobba sista dagen, fylla år, besöka Gustavsberg samt försöka få Ellen att sluta med napp. Faktiskt så var det Ellens eget påfund att sluta med napp. Hon och hennes far hade haft en diskussion för någon vecka sedan då hon stolt annonserat att hon nu var stor och därför så skulle hon inte ha napp längre. Då hade Kalle frågat om han skulle ta den nu med en gång men det hade hon tyckt var en dum idé. Nej inte i kväll! Nähä, när då då, frågade Kalle. Ellen tänkte en stund och sa sedan med eftertryck; På lördag! Sagt och gjort i lördags när jag skulle natta så fick hon inte någon napp. Givetvis så ville hon inte sluta längre då det väl kom till kritan men jag fick henne ändå att lägga sig, lyssna på två sagor och sedan släcka lampan. Vi provar i 10 min sa jag till henne och gick sedan. Efter kanske 40 sek. började hon. -Mamma, har det gått 10 minuter nu? och så höll hon på lite nu och då men hon låg åtminstone kvar i sängen. Till sist gick Kalle upp och pratade lite med henne men nej, hon ville inte och blev lite ledsen. Hon fick sin napp och somnade bums. I kväll kör vi samma procedur och det är ungefär samma visa. Jag tror inte att det handlar så mycket om nappen i sig som att hon inte kan slappna av helt enkelt. Hon sjunger, hojtar på oss, ska kissa, dricka vatten osv. Hmmm, jag tror inte detta kommer funka men vi får se!
 
 
Annars är det en rätt nöjd och glad skit vi har att göra med just nu. Livet leker, det är gott om geggamojja att smeta in sig själv och andra med både på dagis och hemma, det finns gott om smältvatten att hoppa runt i men till och med Ellen blev besviken då man inte kunde ta sig till gungorna i lördags! Det fick bli lite cykling på gården här hemma i stället. Trehjulingen hade jag när jag var liten och pappa har sedan lackat om den och byggt en nytt flak till den. Den är rent livsfarlig men Ellen gillar den ändå,trots att hon ramlat av den och slagit sig illa flera gånger.
 
 
Min födelsedag gick väldigt obemärkt förbi om man ser till grattulerande. Inte ett telefonsamtal (förutom min kära mor, tack och lov) och inte ett ända sms! Jag måste få säga att jag kände mig väldigt ledsen faktiskt för någon jäkla kompis kunde väl hört av sig ändå men uppenbarligen har jag inga som bryr sig om mig tillräckligt för att minnas min födelsedag. Nåväl, jag loggade in på facebook och där blir man ju påmind vare sig man vill eller inte om vänners födelsedagar så visst hade det grattats. Massor av hälsningar! Puh, det kändes genast lite bättre. Men faktiskt så gör det ändå lite ont i mitt hjärta att ingen, inte en ända kostade på mig ett samtal eller sms. Jag måste vara en hemsk och egoistisk kompis! Det tycker inte jag dock.... högst normal kompis enligt min mening.
 
På jobbet avtackades jag i alla fall med chokladtårta, tulpaner och en flaska vin (som var jättegott) och de sa alla lycka till och till sist har den äran också, jag blev jätteglad! När jag kom hem efter handlandet på ett stressigt och fullsmockat Coop kom grannarna på lite tapasliknande fredagsmys och de kom i håg mig, jag fick kort, de tände ljus och sjöng för mig och jag fick en till flaska rött. Även den flaskan avnjöts sedan till fredagsmyset efter det att vi tömt flaskan jag fick av jobbarkompisarna.
 
 
Jag fick såklart presenter av Kalle och Ellen! Jag och Kalle ska båda få gå på Ost- och vinprovning och Ellen gav mig även ett presentkort på ost, så oj vad jag ska gotta mig inom snar framtid.
 
 
Av svärfar fick jag en bok som jag önskat mig, nämligen eldvittnet av Lars Kepler. Den ser jag fram emot att börja läsa nu när jag bara ska gå hemma och hasa om dagarna. Men det ska jag i och för sig inte göra för två saker har jag lovat mig själv, nu när jag blir arbetslös igen och det är nämligen att börja träna igen och att söka minst 5 jobb per vardag. Sen har jag en lååååång lista på saker som behöver uträttas, åtgärdas, införskaffas eller utforskas framöver, så jag kommer inte att ha ett dugg tråkigt! (Jag intalar mig i alla fall det.)
 
Mamma hade bett Kalle köpa sin och pappas present så jag fick även en ny hårfön och precis den som jag önskat mig. Verkar vara jättebra, det lilla jag hunnit prova den.
 
 
Idag tog vi ut nya bilen på en liten tur till Gustavsberg där vi besökte deras egna butik och tittade på svindyrt men ack så vackert porslin. Jag var helt hispig över att ha med Ellen där inne och det kände hon ju av med en gång och kunde ju varken gå eller stå normalt utan slängde med både armar och ben bara för att utmana sin nerviga moder! Det gick dock bra, inga olyckor. Sen var vi även på Iitaala-outlet och Gerbera outlet, Kosta boda m.m och vi inhandlade faktiskt de första delarna till vår nya service som vi bestämde oss för att investera i. För ja, det är faktiskt en investering. Jisses så dyrt men jäklars så fint det är. Jag är smått kär i Rörstrands Grace. Den vita, som heter Snö. Vi köpte 6 delar nu. 4 tallrikar och 2 assietter. Så nu vet alla vad som gäller i julklapp och present framöver. Vi blir väl klara lagom till pensionen. Haha. Vi åt jättegod lunch på ett sushiställe. Kalle tog någon ny slags sushi vi inte provat förut och den var dundergod. Dragon rolls, hette de. Vackra att se på också och nog äter man med ögonen!
 
 
Sen besökte vi Kosta boda och då blev jag alldeles varm och lycklig. För vad stod inte där på en hylla och ropade på mig?!
 
En flodhäst.... i glas.... till extrapris! Jag som inte har någon i glas. Jag var ju tvungen att köpa den. Nu ståtar den i vitrinskåpet. Titta bara vilken sötnos!
 
 
Så allt som allt så har detta varit en helt fantastisk helg ändå måste jag säga, fast den började lite sorgligt och knackigt. Vi avslutade söndagen med gott kaffe och en minimagnum på vår uteplats på baksidan. Kalle grävde fram två av våra utestolar och dynor och riggade upp dem i soldiset. Det var riktigt mysigt även om det såklart var både lite småmulet och ganska kallt. Dock varmare än på mycket, mycket länge.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: