I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Kalashelg

Kategori: Allmänt

Ja, det har det verkligen varit. Förra helgen var vi i Kalmar och firade min älskade lilla mamma som fyllt 60. Hon fick en jättefin bägarranka (en stor krukväxt med rosa blommor) och Pilgrim-smycken av oss i present samt att jag lagade all mat på hennes fest som vi höll för henne på lördagen. Det kom lite vänner ifrån campingen samt lite släkt men det hölls litet, precis som hon ville.... eller ja, hon ville inte firas alls egentligen men såklart vill man ju göra NÅNTING. Det blev god mat, gott dricka, underbar chokladtårta och lite sång och tjohej framåt natta.
 

Kalle och bästa gudmor Eva väntar spänt på förrätten.
 

Några ur gänget på kalaset.
 

Jag och Ellen dansar när de andra sjunger Karaoke.
 
Väl hemma i Vällingby igen fortsatte vardagen. Jag har kommit igång bra med min träning. Denna veckan har jag dock kört lite för hårt och fått lida pin för det. Träningsvärk som fasen i låren efter både hård spinning och sedan bodypump med 800 rep på ett pass, blev lite för mycket för mina otränade lår! Jag har gått med ben av betongblock sedan i torsdags och har inte tränat nåt förrän idag. Då tog jag en kort cykeltur och körde lite rygg och mag-träning här hemma bara.
 
I fredags var Hedvig och Ingrid på besök. Vi satt inne och gluttade på regnet som öste ner hela dagen! Jag bjöd på bulgur och quorngryta samt halloumi. Det gillades! Ingrid var på strålande humör hela dagen och timmarna flög fort förbi. Jag hämtade Ellen tidigt så hon också fick träffa H och I. Som vanligt var Ellen eld och lågor över att det var en bebis i huset.
 

Ingrid gillade Anna, Ellens docka.
 
I lördags var vi på Tuvas ettårskalas. Det är Daniels (en f.d arbetskramt till mig och Kalle) och Anne-Gretas dotter. De har flyttat tillbaka till Hammarby sjöstad efter en kort tid i hus i Tyresö och trivs så bra i lägenhet igen. Hus var inget för dem. Vi kände bara en annan person på kalaset förutom Daniel och hans tjej men det var ändå trevligt. Många små sötnosar kring 1-2 år och så Ellen och en större pojke. Jenni och lilla Julia kom också efter ett tag. Det gjorde Ellen extra glad att få träffa en gammal kompis. De har inte setts på jättelänge nu men kommer till Ellens kalas så då får de ju träffas snabbt på igen.
 

Lilla Tuva mitt i presentöppningen. Av oss fick hon "service" med Mumin på.
 

Tuvas present.
 
Senare på eftermiddagen och kvällen var vi hos Kicki, Björn och lilla Ture en sväng och lämnade lite blöjor och annat de kunde behöva och bytte mot flera flyttlådor som vi behöver. Våra gamla har nämligen tryckts ihop av fukten och kylan samt tyngden och behöver bytas ut, ute på förrådet.
 
Idag har vi firat Alfred som fyllt 3 år nu i veckan. Ellen hade själv valt ut presenterna som vi (i lite sista sekund) köpte på Coop vid storhandlingen igår. Jag hade tänkt att han skulle få hopprep och målarbok men det hade de inte, så Ellen valde en slajmig klibbig sak som man kastar på en slät yta och den håller sig fast och rullar neråt. Det ser ut som den ramlar/klättrar. Den blev jättepoppis! Alla hade roligt och skrattade åt den. Ingen vågade ta i den knappt för konsistensen var så läbbig. Och så fick han en blå liten bil som Ellen valt ut också. Det togs inga kort på kalaset av oss men här är en annan bild på Alfred när vi häromsistens lekte med dinodräkten.
 

Alfred i Dinooutfit
 

Ellen med tassen
 
Det har alltså blivit en hel del tårta för oss i helgen och en massa annat trevligt. Anna hade ordnat skattjakt åt Ellen, Alfred, Elliot, Theo och Laila (de andra barnen på kalaset) i skogen och det var jätteuppskattat såklart och så flög dem med en fin drake som Alfred fått. Nu har Ellen gått och lagt sig, ganska trött efter helgens alla upptåg skulle jag tro. Jag är själv ganska trött, det har pysslats och städats lite idag och i morgon ska jag börja en kurs som hålls i Kista. Jag får alltså kånka på buss en 45 min x 2 varje dag från i morgon. Inte världsroligt men förhoppningsvis är kursen nåt att ha. Det är i Arbetsförmedlingens regi men hålls av ett ställe som heter Work 4 you. Meningen/syftet är att vi så fort som möjligt ska komma ut i sysselsättning. Antingen jobb, skola eller praktik, typ. SÅ min förhoppning är att jag får gå en vettig Excelkurs eller får en praktikplats där jag kan öva lön OM jag inte hittar jobb då, såklart. Håll nu tummarna för mig så att jag orkar/idds hålla igång min träning. Jag har bokat in mig på ett pass i morgonkväll.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: