I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Den blöta, snoriga hösten tog sitt intåg

Kategori: Allmänt

Jahapp, jag som skröt så om att Ellen klarat sig ifrån alla bacilusker och smittkällor på det nya dagiset fick äta upp det i natt. Ungen har hest hostat och snorat brevid oss hela natten, själv har jag sovit ännu mindre än henne skulle jag tro. Hosta och gny kan man ju göra i sömnen, liksom. Själv vaknar jag ju av minsta knyst. Bara till nackdel, börjar jag tycka även om god och vaksam hörsel anses som en bra egenskap så är det skönt att kunna sova sig igenom lite oljud!
 
Ja, nu har verkligen hösten gjort sitt intåg här i Vällingby! Lönnarna på väg till buss och tunnelbana brinner i all världens vackra färger, regnet öser ner, strilar, drippar och droppar om vart annat och det är kallt både ute och inne. När man går till bussen på morgonen önskar man att man tog med sig både toppluvan och vantarna och ur munnen ryker det. Det är friskt och jag älskar det.... faktiskt. Ända nackdelen med höst är; mörkret och när det regnar vid fel tillfälle! (Vilket det ju gör ofta...)
 
 
Men färgerna är så härliga och det luktar så gott i skog och mark, allt är moget och plockfärdigt på odlingslotterna och tempot från i somras börjar sakta ner. Man hinner med på ett annat vis. Nu saknar jag bara svampplockning och långa härliga promenader i höstsolen med de starka vindarna och den riktigt maffiga, härliga hösthalsduken virad runt halsen. Men det hinns nog med än. I helgen har vi mest varit inomhus. Jag har varit iväg och tränat lite core och styrketräningen och Kalle har varit ute och sprungit. Vi har pysslat i köket, slipat och oljat köksbordet och våra två ekhyllor. Den ena fick sen ställas ut i hallen under trappen och där har nu Ellen sina målarprylar och sen har postfacket fått sin nya plats där. Det blev fint!
 
 
Har ni sett min dahlia!? Visst är det maffig. Jag älskar färgerna och den har blommat HELA sommaren och fortfarande är den så här fin. Härlig blomma! Sånna blir det fler av i min trädgård nästa år. Jordärtsskockorna blommar jättefint på lotten och kommer nog ge riklig skörd. Potatisen däremot gav inte mycket! Jäkla synd på så dyra, ekologiska knölar. Som dessutom lovade riklig skörd!? Morr!
 
 
Ellen har lekt med Alfred en hel del i helgen men idag tror jag vi mest stannar inne. De hoppade i vattenpölar hela dagen igår. Blöta kalla fötter kanske bidrog till att natten blev så plötsligt snorig och hostig?! I vilket fall vart det hela tre klädbyten i går pga blöta eskapader. Men roligt hade de!
 
På kursen jag går, går det rätt mycket knasigt folk och jag har svårt att acklimatisera mig och finna mig tillrätta i en så brokig skara människor men några få har jag tycke för och vi börjar få riktigt trevligt där vi sitter och ugglar hela dagarna. För inte är det mycket ordning och reda på det där stället. På morgonen får vi någon övning som de flesta kastar ett halvt getöga på och sedan struntar i (några få (vi) jobbar på och får det ganska fort undanstökat och sitter sedan lite sysslolöst funderande resten av dagen och några, ganska många, fullkomligt struntar i övningen och går direkt hem igen efter att de skrivit på närvarolistan! Det är helt galet, tycker jag. Jag hoppas på mycket mer struktur och mer personlig hjälp nästa vecka. Själv är jag mest intresserad av att hitta en bra och nyttig praktikplats att gå till så länge medan jag vid sidan av söker jobb, som vanligt.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: