I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Undanröjning och finbesök

Kategori: Allmänt

Mycket av den senaste tiden har spenderats väldigt stillsamt i soffan efter det att mina föräldrar åkt hem igen, för jag åkte nämligen på en förkylning. Onsdagen var väl värst och idag känner jag mig i stort sätt återhämtad redan så det var långt ifrån värstingförkylning men jag är fortfarande rätt trött och seg och har ett stort fult förkylningssår på överläppen! Blää!
 
I måndags fyllde Kallegubben år och vi firade med lasagne, gott vin och god sallad, samt tårta till efterrätt. Han fick nya byxor, en fin tröja och espressokoppar i present.  På bilden syns både del av nya byxan och tröjan.
 
 
Ellen hade väl en anings svårigheter med att inte vara den som skulle få öppna presenter (för en gång skull) men tröttnade fort när det visade sig innehålla kläder. Men hon fick och andra sidan massor av fina saker av morföräldrarna redan då de kom i fredags. Två jättefina foton på mormor och morfar tillsammans med en fin papegoja i Turkiet, mysiga innetofflor, pennor och leksaker. Riktigt bortskämd med andra ord!
 
På lördagen hade vi stora röj-dagen. Vi tog ut alla packlådor på förrådet och gick igenom dem, packade över i nya hela lådor och skänkte massor till myrorna. Mormor tog Ellen på teater och min pappa var urgullig och bytte till vinterdäck samt tvättade sommardäcken åt oss. Så skönt att få det fixat alltihopa! Sen lyckades vi också äntligen sälja vår emmaljungavagn. Vi fick gå ner ganska mycket i pris men vi är ändå nöjda.
 
 
I söndags var så mamma, jag och Ellen i simhallen, det tycker Ellen är jätteroligt och självklart ännu roligare när mormor är med också. Kalle och morfar var på Spritmuseet i stället men hade nog haft minst lika trevligt. Vi har ätit god mat, umgåts med grannarna som bjöd på glöggkväll och sen har jag och mamma varit på shoppingrunda i Bromma Blocks också, köpt lite julklappar som vi ville inhandla gemensamt. Återigen blev Ellen bortskämd... mormor gick loss rejält bland klädhyllorna, men det blir ju inte förrän till jul åtminstone! :) Jag blev också bortskämd för pappa hade städat hela framsidan ifrån alla höstlöv och bråte samt krattat i rabatten när vi kom hem. Tack gulliga snälla pappsen!
 

Glöggkvällen hos grannarna bjöd på årets glögg (den med japansk rot, någon slags ingerfära) pepparkaka och mandel samt russin. Barnen fick någon god saft. Det var mysigt och trevligt.
 
I våra gamla lådor hittade jag mina kattöron och kattsvansar som jag och Kalle haft på en maskerad för många år sen. Ellen fick testa ett par. Jättsött!
 
 
Nu fattas bara en grå dress också, så hade kattoutfiten varit komplett ju!
 
 
Igår hade vi grannarna över på middag och jag bjöd på potatis- och jordärtskocksgratäng, quornfilé med kantarellsås samt stor sallad och den verkade gå hem i stugan hos alla parter. Ellen var nog den ända som rynkade på näsan och det var nog åt jordärtskockan.
 
Resten av helgen blir nog mest städ, plock och lite mer städning av saker som ska ut på förrådet. Vi kommer kanske gå ut i skogen lite med grannarna också och kanske till och med grilla lite korv. Vi får se. Just nu ska jag ta mig en god kopp kaffe och bara slappa i soffan med Ellen en stund. Hon har snöat in på nån serie om en "jordgubbsflicka".... suck.

Kommentarer

  • Micke säger:

    Spritmuséet?? Det måste jag kolla upp och kanske besöka nån gång :)

    Svar på din kommentar: Japp, självpepp är tanken att dagboken mest ska bestå av. Möjligtvis mat med, vi får se. Dock kan jag inte skriva vikterna på övningarna om jag kör i de maskinerna som jag inte ser nån vikt på, tyvärr. Men kommer jag igång med fria vikter och vajermaskinerna så kommer jag ju förbi det problemet i stort sett.

    Svar: Nej jag förstod att det var problem med att veta hur mycket du drar... men går det inte att se antalet enheter eller nåt då? Jag vet ju inte vad det är för maskiner du använder!
    Rojsdotter

    2012-11-23 | 20:56:26
    Bloggadress: http://michalw.blogg.se
  • Micke säger:

    Det går ju se siffrorna, 1,2,3 osv... Men det blir liksom inte samma. Jag kan inte bara sätta en siffra på vad jag tar utan att veta vikten, det känns inte lika kul på nåt sätt. Svårt att förklara.

    2012-11-27 | 20:54:10
    Bloggadress: http://michalw.blogg.se

Kommentera inlägget här: