I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Äntligen lite ordentlig värme

Kategori: Allmänt

Sådär så att man får gnälla lite och småsvettas. Idag mina vänner, är det varmt ute! Solen skiner så in i bänken. Härligt! Hoppas det håller i sig över semestern nu också, den börjar ju inte förrän nästa vecka för Kalles och Ellens del men jag är ju "ledig" om dagarna, även om jag ju söker jobb såklart. I går vart det tre stycken ansökningar ivägskickade.

Annars solar jag lite på altanen, varvat med snigelkastning. De rackarna hittar in i min skuggiga, fuktiga trädgård snabbare än jag hinner slänga ut dem igen. Och det är många kompisar som kalasar på mina gröna blad och vackra blommor, vill jag lova. Jag morrar högt varje kväll och i dag när jag kom ut hade någon t o m gnagt på min ända röda jordgubbe! Nu kommer Ellen bli jättebesviken för den hade vi sparat till henne. (som alla andra våra gubbar också för den delen. De är inte många tyvärr!)

Ellen chillar

Förra helgen var vi på en promenad i närområdet. Ellen chillade i vagnen och vi knatade i skogen. Rätt var det var stötte vi på massor av larver och väv av något slag. Ganska äckligt faktiskt men samtidigt lite intressant såklart. Vet någon vad det kan vara?

larver

mer larver

Jag hoppas på en vacker fjäril men det känns inte som att de kommer i sånna massor!?


I helgen var vi till Uppsala på lördagseftermiddagen och hälsade på familjen Olsson. Alla barnen hade växt så det knakat och Helena var mer sig själv än någonsin jag sett henne. Hon är inte gravid, inte på väg att bli gravid och har inte just varit gravid...det var länge sen som hon själv påpekade. Jag tror hon trivs bra i sin "gamla vanliga" kropp och vilket lyx sen, att efter 4 barn få återvända till en smal och smidig kropp igen! Inte för att hon någonsin varit tjock (mer än möjligen lite otymplig de sista månaderna under graviditeten) men ändå! Vi hjälptes åt att laga lite god mat, vi mumsade på medtagna jordgubbar med grädde och drack himmelskt gott kaffe. Barnen lekte bra, nästan hela tiden och även om det är stojigt som på ett dagis i mellanåt så är det facinerande och härligt med stora barnfamiljer. Tack gode att man kan åka hem till lugnet igen sen efteråt bara!

fam olsson

På södagen tog vi en lite utflyktstur till Ekerö. Där köpte vi först ÄNTLIGEN en stol till Ellen. Det var en på blocket som vi precis lyckades knipa. Lite dyrare än vanligt men ändå halva priset på en ny och ändå väldigt fin och välbevarad. Vi har velat ha en hur länge som helst men de går ju som smör i solsken de där tripptrapparna. Därefter besökte vi Ekebyslott (tror jag det heter) ett gammalt träslott och hade lite picnic i det gröna. Det var inte så värst fint tycker jag, såg väldigt enkelt ut, mer som en herrgård men det var en härlig dag ändå!

slottet i trä

Annars är det mest lite förberedelser inför bilsemestern som vi ska på. Vi ska till Norrköping o hälsa på vänner, Kalmar för att hälsa på mina föräldrar och Österlen - flera olika ställen men bland annat Kivik (och marknaden är då när vi är där så den passar vi nog på att besöka) Ystad, Löderup och Simrishamn. Sen åker vi vidare till Malmö för att bo hos lite andra vänner ett par dagar och sen åker vi hemåt igen. Därefter blir vi hemma ett tag och sen åker vi vidare mot Gotland. Detta ser jag verkligen fram emot, allt sammans så jag hoppas allt blir lyckat!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: