I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Semesterveckan

Kategori: Allmänt

Det var riktigt gott att ha lite extra ledigt efter julen, både för mig och för Kalle som varit hemma en vecka ifrån jobbet, på semester. Själv har jag ju varit julledig ifrån skolan. Vi har passat på att göra lite kul saker, som att gå på bio, gå på museum, gå på promenader och äta massor med god mat. Vi har också hunnit hälsa på lite goda vänner och jag har klippt mig samt tonat håret. (Det syns dock knappt och snart är det urtvättat igen, skulle jag tro men just precis nu är det ganska glansigt och fint.) Igår kom farfar på besök och har passat Ellen sen dess, så att jag och Kalle kunde gå på bio igår kväll samt städa bort julen idag. Mycket praktiskt! Vi har hunnit massor och nu t ex. tittar de på Mamma Mu, så att jag kan blogga. Bara en sån sak.

I måndags tog vi det bara lugnt, städade lite efter nyår och jag läste lite skolsaker. I torsdags var vi på Moderna museet och tittade på Turner, Monet ooch Twomby-utställningen. Det var både bra och en besvikelse. Bra (över förväntan) var Turners verk och en besvikelse var Twomby (som jag inte visste något om men som visade sig bara vara (i mina ögon då, såklart) kladd, kludd) och så utställningens storlek. Den var väldigt liten och begränsad. Monet hade inte så mycket utställt och det var ju lite trist men allra mest trist var att alla tavlor var inglasade. Så kasst! Man kunde ju inte se ordentligt alls. Blixtrar bländade i glaset och alla som rörde sig i lokalen återspeglade sig ju i glaset. Väldigt irriterande och dödande för ett konstöga!

Monet

Min kassa mobilkamera gjorde ju inte saken bättre såklart men jag knäppte av några kort på favorittavlorna.

Efter lite konst var vi in på Arkitektmuseet som ligger vägg i vägg. Där såg vi den fina pepparkakshus-utställningen. Superfina saker blandat med mindre fina. Här kommer några favoriter.

the winner

Allt ser såklart ännu mer snyggt ut med lite smågodis här och var. Faktiskt lite fuskigt, kan jag tycka.

pepparkakshus

Ellen har varit på dagis både måndag, tisdag och torsdag. I onsdags var hon med oss. Då åkte vi till Hökarängen. Jag klippte mig hos samma frisör som jag gått till sen vi flyttade till Stockholm och det blev bra som vanligt. Efter det hälsade vi på Josefina, Deon och Devin en snabbis. Drack lite kaffe bara, sen åkte vi vidare till Tyresö där vi hälsade på Daniel och Anne-Greta. För första gången fick vi träffa deras lilla Tuva, som hunnit bli 4 månader nu! Supersöt och lugn som en filbunke. Vi blev bjudna på god lunch och även sött fika. Det blurrades om ditten och datten ett par timmar och sedan åkte vi hemåt. På fredagen var vi bara hemma på förmiddagen, tog det lugnt, tittade på film och slappade. På eftermiddagen åkte vi till Aquaria. Det var en hit, för Ellens del allra helst. Lagom stort för en tvååring skulle jag tippa, hon hann inte tröttna ett dugg. Det var ju såklart väldigt mycket folk men det gick ändå att se allt och Ellen tyckte det mesta var spännande. Mest kul var hajarna och fiskarna ifrån saltvattenshavet. Jag älskar ju också såntdär och tyckte det var lite litet kanske men det var kul att se det som fanns åtminstone! När vi gjort fiskarna åkte vi hem till Kicki & Björn, samt deras lilla Ture. Där hängde vi sen resten av kvällen. Jätteskönt och avslappnat. Vi åt god middag och fika, tittade på På spåret och pratade. Ellen stortrivs verkligen med K&B, för de är så barnkära och gulliga mot henne. Hon pratar ofta om dem.

Igår var uppe i centrum en runda och bytte lite julklappar på Intersport som Kalle fått av sin far och så köpte vi äntligen en märkpenna, så vi kan skriva Ellens namn på hennes kläder. På kvällen sen var vi upp dit igen och tittade på bio. Såg The girl with the dragon tatoo. Den var typ lika bra och likadan som den svenska. Lite mer Hollywood såklart men inte mycket bättre ändå. Dock sevärd och absolut sevärd om man inte sett den svenska filmen; Män som hatar kvinnor. En ganska fullspäckad men trots allt lugn och skön vecka. Rolig! Och bra!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: