I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

I helgen...

Kategori: Allmänt

I helgen kände jag mig äntligen lite piggare och i det stora hela så är jag väl frisk. Jag har ett skitfult förkylningssår under näsan, lite trist hosta och så måste jag fortfarande snyta mig flera gånger om dagen men jag känner mig annars bra och det är skönt det.

I helgen var vi till Uppsala och hälsade på familjen Olsson. På tiden! Vi har inte fått till en träff sen i somras då de var här, vad jag kan minnas. Dåligt men så där är det med stora familjen och vi har också varit ganska upptagna i höst och vinter. Skolan tar mer tid än man tror och de har ju sitt. Ellen stortrivs verkligen hos dem. Där finns lekkamrater och massor av roliga leksaker, alla är glada och goa. Ellen fick prova att klinka på deras stora "riktiga" piano. Det var spännande. Hemma har vi bara ett litet elpiano ju. Bra på så sätt att man kan använda lurar men ett stort är såklart roligare. Pappa hjälper till.

pappa hjälper till

Vi åt en god lunch och pratade bort några timmar sen var det dags att bege sig till farfar och farmor men först en liten tupplur för Ellens del, i bilen. Då passade jag på att reashoppa på Lindex. De hade billiga bh-ar och trosor samt strumpbyxor. 2 av vardera sort och 190 kr fattigare. Fantastiskt bra pris för 6 plagg, tycker jag. Sen var vi hos Björn och Linnea resten av dagen och kvällen. Kalle hjälpte dem att installera saker på datorn, jag och Linnea lekte med Ellen och pratade praktikplatser. Vi fick jättegod middag; Björns coq au vin med potatis och sallad till det och Linnea snodde dessutom ihop en supersnabb dessert med hjälp av lite färdigköpt smördeg ifrån frysen och några äpplen. Tänk vad folk kan hitta på! Även farfar har piano så Ellen skulle ju givetvis visa honom sina färdigheter.

med farfar vid pianot

Farfar var för övrigt riktigt mör när vi kom för han hade precis kommit hem ifrån att både åkt långt på längdskidor och sen även en lång tur på isen i långfärdsskridskor! Han är duktig på att ligga i måste jag säga. Han är ju ingen ungdom längre direkt. Imponerande. En annan orkar inte ens gå till dagis utan tar bilen. Suck! Måste jag ändra på så fort det blir lite mildare och ljusare ute.

På söndagen var vi till Tullinge och hälsade på Eva och Tommy. Ellen snattrade på i bilen och vart helt vild av glädje när vi så äntligen fick träffa Eva. Hon gillar henne skarpt! Det gör vi också. Snällare person får man leta efter. Vi är så glada över vår extrafarmor och extrafarfar eller vad vi nu ska kalla dem. Vi gick på den obligatoriska tipspromenaden. Det gjorde även Eva och Tommys barn och barnbarn så vi var ett stort gäng! Jag var den ända som kom med på vinstlistan. 10 av 12 rätt! Inte dåligt gjort av mig. Efter promenade i skogen, (som förövrigt var fantastisk: Strålande sol, gnistrande snö och så skog. Kan inte bli bättre! Lagom kallt var det också.) åkte vi hem till dem och fick en dundergod middag bestående av lax, potatis, broccoli, purjolök, massor av goda grönsaker och bröd osv. Vi blev proppmätta hela högen och orkade ändå äta hallon med romrussinglass till efterrätt. Mums. Ellen var vaken hela tiden men somnade sen i bilen på vägen hem. Sen när vi kom hem fortsatte hon sova direkt efter lite välling. Och peppar peppar så har hon sovit i sin egen säng hela natten både i söndags- och måndagsnatt. Vi får väl se hur det blir i natt!?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: