I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Tips om god soppa

Kategori: Weckans tips!

Vill bara lite snabbt tipsa om en väldigt god soppa! Jag som inte är överförtjust i fisk, även om jag äter det och vissa med stor aptit (som lax och torsk) så är jag lite avig mot att laga fiskrätter för jag tycker sällan jag gör det bra men nu börjar jag bli ganska så duktig på vissa i alla fall och igår provade jag att laga fisksoppa med saffran och den blev riktigt god. Lätt var det också!
 
 
Jag bara fräste lite purjolök, potatisbitar, morotsbitar och vitlök i lite smör och olja. Kryddade med färsk timjan, svartpeppar och salt. Sen strödde jag över ett paket saffran och hällde på hummerfond, vattten och vispgrädde och lät det koka ihop ett tag. Under tiden skalade jag lite färska räkor. När potatisen var nästan mjuk hällde jag i en påse fiskbitar (Finns i frysdisken på ca 300 g och det är lax, sej och pangasiusmal.) o lät den puttra i några minuter så den blev genomvarm och färdig. Precis på slutet smakar man av med färsk hackad basilika och timjan och eventuellt mer salt och peppar samt har i räkorna och låter dem precis bli varma. Klart att servera med ett gott vitt vin och om man vill kan man såklart ha bröd till också!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: