I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

God Jul & Gott Nytt År!

Kategori: Allmänt

Så var det snart julafton igen, bara ett kryss kvar för Ellen att göra i almanackan, sen så kommer tomten. Igår la jag och mamma in sill med rödlök, morötter, goda kryddor och sådär. Sen åkte vi iväg för att shoppa de sista klapparna till Kalle och därefter så gick vi in på Kappahl och jag hittade mig en ny blus och ett par röda strumpbyxor att ha på mig på julafton.
 
 
På kvällen var Eva och Tommy över på lite glögg och vi bjöd senare på middag. Jag hade gjort fläskfilégryta med enbär och tranbär (samt massor med andra goda kryddor) och till det hade vi vildris och sallad samt rött vin. Var uppskattat av allihop. Vilken tur! Eva hade köpt klappar till Ellen (fast vi sagt att det inte behövdes alls) och hon fick ett fint underställ, ett rosa fint nattlinne med prinsessor på och en dvd med "Småkryp" som just nu körs på tv:n.
 
 
I år får hyacinterna ståta i mina gamla trasiga kaffemuggar som jag tänkte slänga men det får bli efter jul. Satte nya i dem igår då de på bilden redan blommat över. Väldigt fina men det är så mörkt hos oss att bilderna inte bli av någon vidare kvalitet. Två fina sammetsröda amarylisar har jag också fått i blom lagom till jul. De är också väldigt vackra, om ni frågar mig!
 
 
Tidigare idag var vi ute och åkte pulka med Ellen samt tog en irish coffee och åt lite banankaka (som min far och jag gjorde igår) på en bänk nere vid Råcksta träsk. Det var rätt kallt men väldigt mysigt. På tisdag ska vi grilla ute också. Vi hade tänkt göra det i dag också men hittade ingen bra grillplats, så det får vi ta då istället.
 
 
Ändå var vi bra påpälsade allihop. Det var Ellen som frös och det var nog för hon satt så stilla i pulkan. Vi andra gick ju hela vägen till sjön och höll oss därför lite varmare.
 
 
Så här ser granen ut, vi kör äkta i år. Det luktar inte så gott som jag ville minnas att den ska göra. Kanske för att den är odlad? och därför konstbevattnad eller nåt men den var ganska fin trots allt, tycker vi. I kväll blir det till att göra köttbullarna och janssons frestelsen så den står klar till stora julmiddagen i morgon.
 
Hoppas alla mina läsare får en underbar jul!! Ha det gott så hörs vi därefter.
 
GOD JUL!

Kommentarer

  • Johanna säger:

    Önskar er en GOD HÄRLIG JUL!

    Hälsa dina päron och familjen från mig.

    KRAM KRAM/
    Johanna

    Svar: Tack detsamma Johanna!
    Rojsdotter

    2012-12-23 | 20:38:09
    Bloggadress: http://www.balebohousewife.blogspot.com

Kommentera inlägget här: