I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Varför vill hon inte sova?!

Kategori: Ellen

I kväll är det samma visa, Ellen vill inte sova. Fast hon är (i alla fall borde hon verkligen vara) jättetrött så vill hon absolut inte lägga sig. När hon väl kommit i säng och lagt sig är det tyst i kanske 2 minuter sen börjas det. Först ropar hon, sen börjar hon tjata och efter det storgråta och skrika att hon vill upp, vill inte sova, vill titta på bolibompa, äta soppa... ja allt vad hon kan komma på. Ena sekunder brister mitt hjärta när jag hör henne gråta och inte kan få henne att förstå att man inte kan ligga vaken till klockan 22 om kvällarna. Andra sekunden blir jag arg för jag orkar inte med allt strul kring läggningen. Jag vill ha egen-tid, gå igenom läxor, se på tv och prata med Kalle. Att det ska vara så jävla svårt! Sen ska det väl tilläggas att vi är rejält bortskämda med att hon väldigt lätt somnar i vanliga fall, så när detta började för några månader sen så kom det ju som en chock efter nästan 2 års enkel och lättsam läggning. Känns märkligt att detta med insomningsproblem ska börja nu liksom. Att hon vaknar på nätterna och är ledsen är en helt annan sak och det kan jag hantera mycket bättre, även om det också är jobbigt så klart. Man blir ju skiträdd när man väcks abrupt mitt i natten av att hon illvrålar, liksom. Men det brukar fort gå över, hon brukar få lägga sig i vår säng om det inte går över direkt och så ibland sover hon där till morgonen annars bär Kalle tillbaka henne när han tröttnat på hennes sparkar, klappar, frågor osv. För ibland somnar hon inte om förrän efter kanske någon timme eller så. Då när vi ligger där hela familjen är det ju riktigt mysigt också, samtidigt, så jag förstår ju att hon gärna vill ligga där. Det vill ju vi med men då helst på morgonkvisten. Då vill inte Ellen, då vill hon upp och leka. Så ja, det är många viljor men få likasinnande, om jag säger så! Nu har hon slutat gråta ialla fall. Hoppas hon kan somna nu då.

Helgen har varit fullproppad, kul och trevlig. Vi hade Björn och Kicki över på middag i lördagskväll. På dagen städade vi, plockade lite med grejer vi bara låtit ligga. Jag spände nytt överdrag på fina soffan vi köpt och hängde andra gardiner i köket. Meningen var att jag skulle sy kuddfodral och duk m.m. också men symaskinen fick fnatt efter halva första fodralet så jag gav upp. Får se när jag orkar ge mig på det där igen. Kalle var jättesnäll och duktig. Tog min städning och dammsög alltså hela nedervåningen samt svabbade golven! Till middag lagade jag Boeuf Bourguignon. Ni vet nötkött, smålök, bacon och svamp-gryta som puttrat i gott rödvin och så potatis till. Den blev riktigt god faktiskt. Jag hade bara fruktsallad till efterrätt. Ellen blev väldigt glad eftersom jag bjöd på många favoriter; hallon, kiwi, melon och mango. Senare på kvällen spelade vi guitar hero. Oj vad länge sen. Det var skoj!

På söndagen gick lilla familjen ut och gungande Ellen och sen gick vi upp i skogen bakom huset och hittade lite trattisar. En kort runda var vi ute bara, sen kom familjen Lindgren på besök och det blev intensivt att ha två glad och energiska barn på besök (lilla Malva sov mest). Det lektes och stojades glatt med Ellen och hennes leksaker. Speciellt bollmaskinen (den som blåser luft och spelar musik samtidigt) gick varm. Jag bjöd Dan och Kerstin på ärtsoppa (barnen åt inte så mycket av den men älskade pannkakorna) och den blev också lyckad. Jag gillar att göra ärtsoppa från grunden! Det känns gammaldags och genuint på något vis. Vi hade gott surdegsbröd till och sen gräddade Kalle massor av goda pannkakor till efterrätt. När gästerna åkt hem tog jag en ny tur ut i skogen för att rensa skallen lite OCH leta efter mer godis. Fann litegrann, det räckte till en liten stuvning sen. Mums vad gott det är!

trattisar

Veckan ser rätt späckad ut, i alla fall skolmässigt. Vi har grupparbete i morgon, redovisning på onsdag och löneräkning på torsdag och fredag. Till helgen sen kommer nog min goa vän Ola upp på besök. Det ser jag fram emot, såklart!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: