I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Helgerna går så himla fort

Kategori: Allmänt

Jag tycker inte att jag hinner med mer än hälften av det jag tänkt mig. Det kan i och för sig bero på att jag är ganska seg i starten, lite lat och bekväm av mig. Men ändå! Minst en dag till i veckan borde vara helg, tyckerjag.

I går var vi alla tre ute i strålande höstväder och ryckte upp allt som växte kvar på lotterna. Sen gick vi och hämtade två skottkärror fulla med mumsig kompostjord. Jag tycker vi är lyckligt lottade som har en stor kompost att kasta alla organiska hushållssopor i, på vårt område. Bra initiativ av vår förening, måste jag säga. Jag tror att det kommer ha brunnit bra tills i vår då vi ska plantera. Nu är den nog för stark men det gör ju inget eftersom jorden kommer att ligga i träda hela hösten och vintern. Det som är jäkligt dumt med våra lotter är att det växer en jättestor lönn (eller två faktiskt) precis över dem så det är alltid skuggigt, en massa "näsor" på våren och massor av höstlöv på hösten. Kanske är det dens rötter som suger musten ur jorden?! Fina blev dem nu i alla fall när allt döende var bortrensat. Till våren sen får vi fylla på med mera jord tror jag, innan vi sår och hoppas på bättre skörd denna gång.


våra lotter

På eftermiddagen kom Ola på besök. Han hade åkt upp ifrån Kalmar med sin mor för att hälsa på sin bror och syster, båda bor här i Stockholm. Och så för att hälsa på mig såklart! Vi drack kaffe och åt äppelpaj med vaniljvisp. Mums. Han hade med sig en jättefin bok med Nalle Puh, till Ellen. Hon blev jätteglad och är väldigt förtjust i Ola! De lekte fint hela eftermiddagen. Här öppnar de bokpresenten.

Öppna present


Ola & Ellen

Vi gick även ut en runda för att visa Ola omgivningarna och för att Ellen skulle få gunga lite. Det plockades höstlöv och gungades på gungor, hästar, gungvippor m.m. innan vi sen följde Ola en bit på väg till tunnelbanan.

Ellen på prommis

Jag tycker att Ellen är vansinnigt söt i sin knallgröna jacka och mössa. Jackan köpte vi i Malmö på Maxi för bara 99 kr! Det var ett kanonpris, tycker jag. Den var lite stor då i somras men nu är det hyfsat lagom.

Kalle, Ola o Ellen

Ja, här har vi 2 av mina favoritkillar och min absoluta favorittjej! Tack Ola för en jättetrevlig dag!

Idag har jag varit inne hela dagen! Jag fick sovmorgon och låg och slumrade till över 9 i sängen medan Ellen och Kalle bakade bröd och lekte med lera i köket. Tjattermajan höll låda hela tiden. Det är ganska förnöjsamt att ligga på ovanvåningen och höra Ellen pladdra om tusen saker och ingenting. Hennes mun går verkligen i ett, i ett nu för tiden. Härligt, roligt och otroligt tjatigt! På förmiddagen satt jag i soffan och tittade på ett inspelat program samt lite bolibompa med Ellen. Senare så satte jag mig framför symaskinen och lyckades fixa den. Så jag sydde mina två kuddfodral med dragkedja och skulle just sy det sista då den pajjade igen! MORR! Kalle skruvade, vred och rattade. Till sist fick han loss nålen som hade hakat sig fast som berget och stoppat alltsammans. Den hade ju såklart gått av men som tur var hade jag nya. Så det var det bara att sätta dit en ny och sy klart. Därefter sydde jag även en sån där påspåse. Ni vet en tub som man förvarar påsar i. Den hänger nu på dörren till tvättstugan och kuddarna ligger fint i soffan. Nu är maskinen undanstuvad för denna gång. Skönt! Jag ogillar att sy men det är kul när det är klart! Snart är det söndagsstek med potatis och lite kokta gröna bönor samt morötter. Inte mammas stek men dock en stek.

Usch vad jag saknar mina föräldrar ibland! Det blir inte lättare när Ellen frågar efter dem! Härom dagen hade hon plötsligt lärt sig att säga både farfar och morfar. F är tydligen svårt för de flesta barn att säga men nu så kan hon det. Det blir ändå mompa. Det gör inget! Vi vet ju vad hon menar. Faffa och mompa. Sött!

Nåt som inte alls är sött är att dagarna blir mörkare och mörkare och att det drar i hop sig till nästa tenta. Och jag som inte lärt mig ens hälften ännu! Hua, jag bävar! Matte är ju verkligen inte min grej och ska jag dessutom hålla ordning på ett femtiotal olika formler och uträkningssätt, ja då snurrar det rejält i kulan, vill jag lova! Usch. Hösten.... Ja den kan verkligen vara toppen och botten. Ena dagen upp, andra ner. Vacker, färggrann, varm och sprakande. Grå, kall, våt och trist. Tänk va!?


höstlöv

Kommentarer

  • Kristin säger:

    Å så otroligt gullig hon är Ellen!



    Elvira har en lika samma jacka, de är så fina. Hoppas vi kan ses framöver jag tror att trollen skulle kunna ha jättekul ihop!

    2011-10-30 | 18:53:27
    Bloggadress: http://kristindesign.blogspot.com

Kommentera inlägget här: