I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Det här med att minnas

Kategori: Allmänt

är inte alltid lätt. Speciellt skolsaker har en tendens till att inte vilja fastna men igår kväll så förhörde Kalle mig lite och då upptäckte jag till min lättnad att det faktiskt har satt sig ett och annat. Om jag nu bara underhåller detta tills på onsdag så kanske jag lyckas skriva godkänt på första tentan. (I arbetsrätt.) Det vore så skönt att slippa omtenta! Det händer väl inte så mycket mer än vardagssaker här hemma. Ellen trivs inte lika bra på dagis som förut, det har börjat 5 nya barn och hon får plötsligt inte lika mycket uppmärksamhet. Det sätter sina spår, hon är bråkig och rivs och slåss när hon är missnöjd. Tydligen så gör de andra barnen det också, så hon har väl fått det därifrån. Hon har en stor, lång reva på kinden som en pojke på dagis gjort. Hon är ledsen när man lämnar henne också och det brukade hon aldrig bli förut. Så det är skillnad. Dessutom sover hon dåligt och vill nästan varje natt sova hos mig i stället. Det är ju inte heller som vanligt! Kalle har varit sjuk i veckan och legat däckad på soffan ett par dagar men är nu pigg igen. Helgen blir nog ganska lugn. Jag ska till Barkarby en sväng tänkte jag, kolla in Barnens Hus med Ellen medans Kalle ska på Öl & Whiskeymässa. Sen är det nog mest plugg som står på tapeten.

ballong på mage

I helgen som var, hade vi födelsekalas för Ellen som ju har fyllt två år. Det var jätteroligt att så många kom på samma dag! Jag hade inte traditionell tårta, utan bjöd på en "massa gott-buffé", skulle man kunna säga. Jag hade skurit upp och lagt allt i olika skålar. Sen fick man blanda till sin egen tallrik. Där fanns vanilj&mjölkchoklad-glass, toufuvaniljglass, banan, ananas, mango, äpple och vindruvor i små bitar, maränger, nonstop, hallon, blåbär, chokladsås och toffeesås, chokladkexstänger, grädde, hackad mandel, olika naturella nötter och 4 olika slags strössel. Det blev riktigt lyckat, alla åt det de gillade. Ellen blev jätteglad av att träffa sina kompisar Deon, Devin, Alfred, Elliott och Julia och vi blev glada också för att deras föräldrar var med. Sen var dessutom bonusgranny Eva & Tommy, Kotten & Emelie (jättekul att ni tittade förbi också) här samt såklart farfar och farmor. Ellen fick massor av fina presenter; kläder, böcker, leksaker och ballonger samt fina kort. Tusen tack alla ni som kom!

kalasbild

Här sitter Jossan med Devin, som ju blivit så stor och Jenni med Julia (och den lilla i magen) samt pappa Jimmy som blev klippt på mitten av fotografen! :) (som inte var jag...)

kalasgäster

Jag tror det blev en minnesvärd dag för Ellen. Vi ska visa korten för henne, lite nu och då. På söndagen sen kom Hedvig och Martin på middag. Det var jätteroligt, Martin var här för första gången dessutom och det var ju på tiden för nu har vi bott här i ett halvår snart. Jag bjöd på thaisoppa med räkor och rispappersrullar med kryddiga glasnudlar, räkor, olika grönsaker och jordnötter som man sedan doppar i heta såser. Till efterrätt slängde jag ihop en ny (för mig) äppelkaka som blev himskans god om jag får lov att säga det själv.

Notera allesammans att jag fått ett nytillskott i mitt kök i form av en dalablå kökssoffan. Den är vi väldigt nöjda med för dels höjer den mysfaktorn massor i köket och så kostade den bara 300 pickadollas! De ni!

Middag med H&M

Sista bilden får bli en något blixtflummig Ellen i sin nya fina väst och byxa som hon fick av farmor. Tröjan är en av tre i färgerna gammelrosa, naturvit och gråbrun, som hon fick av mig och Kalle i present.

Ellen i väst

Sen ska jag också berätta (speciellt för mormors räkning) att armbandet som Ellen fick i Turkiet i present av sin mormor och morfar sitter ännu kvar på armen. Nu är det som en del av Ellen och hon tänker inte ens på det men det pryder henne verkligen och hon har fått mycket beröm för sitt fina armband!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: