I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Burr, nu är det höst!

Kategori: Allmänt

I morse var det precis nollan när jag stack näsan utanför dörren och knatade bort till tunnelbanan. Tur vi bor hyfsat nära - attans så kallt! I helgen ska jag nog inhandla en ny vinterjacka om jag kan hitta någon i Norrköping. Förra årets är för stor tyvärr. Nog för att det är roligt att köpa nya kläder men jackor är dyrt! Likaså vinterskor, vilket jag också behöver. Vi har bestämt oss för att åka till Norrköping på lördag, dels för att shoppa lite och bara se hur Norrköping ser ut idag. Vi har inte varit där på jättelänge. Sen ska vi också passa på att träffa lite goa vänner, äta lite gott och roa oss lite på tu man hand. Ellen får stanna hemma med farfar och farmor.

Idag har jag så skrivit min första tenta. Det kändes märkligt för tiden gick så vansinnigt fort. Klockan 9.00 startade vi och fick hålla på till kl 12.00. Jag trodde jag aldrig jag skulle nyttja hela tiden men jag lämnade inte in förrän 11.30 ungefär. Tycker att jag kände mig ganska säker på de flesta frågor. Fyra av dem var jag lite osäker på dock men jag borde i alla fall få betyg godkänt, tycker jag. 

höst i skogen

Jag tycker att vi hade gott om tid på att förbereda oss och igår tog jag det väldigt lugnt med pluggandet. Jag läste lite grann bara sen städade jag lite och var ute på en jätteskön skogspromenad med Kalle och Ellen på eftermiddagen. Ellen är fortfarande sjuk så Kalle vabbade halvdag. Lite feber och hostig samt något snuvig är hon fortfarande men vi pälsade på henne och drog med oss vagnen in bland snåren. Hon satt i vagnen, gick själv och blev buren. Det gick fint och jag tror promenaden gjorde även henne gott. Det var friskt och fint ute igår.

Ellen i skogen

Härliga färger och dofter och vi hittade till och med en massa trattkantareller! Vi plockade någon timme sen begav vi oss hemåt igen. Ellen hjälpte också till och fann flera trattisar själv! Hon var riktigt duktig.

trattisar

De är baske mig inte lätta att hitta! Man får verkligen ha svampögon. Jag passade på att fota lite också och så letade jag efter några fåglar men såg inte en ända!

paradisäppelträd

Runt omkring på vårt område växer massor av (vad jag tror heter) paradisäppelträd. De är jättefina nu med sina knallröda små frukter. Ellen gillar att plocka dem och även kastanjer är en favorit. Hela bilen är full av dem.

Jaha, då har vi två stycken föreläsningsdagar kvar denna veckan, sen tar jag helg. Jag längtar efter att få åka till Norpan och gå runt strömmen. Vi ska bo på hotell och skämma bort oss lite, också. Ska bli riktigt najs...bara jag inte blir sjuk nu. Har känt mig till och från-risig den senaste tiden. Håll tummarna för att jag ska få vara frisk!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: