I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Tipspromenad & julmarknad

Kategori: Allmänt

Oj, vad vi har gjort mycket i helgen! Igår städade jag hela huset och adventspyntade lite grann. Den nya fina ljusstaken kom upp i köksfönstret, en ny lampa med stjärn-skärm kom upp i vardagsrumsfönstret. Jag virade upp ljusslingan runt lilla balkongräcket, pyntade adventsljusstaken och hängde stjärna i ett annat fönster. Sen hängde jag tre tavlor, röjde ut alla leksaker i Ellens rum och tog bort spjälsängen samt flyttade på skötbordsbyrån/bokhyllan. Sen bytte jag lakan i sängen och hängde nya gardiner i arbetsrummet, dammsög överallt och rensade samt duschade våra krukväxter och kastade lite fula och trista dito. Allt detta medan Kalle var till Ikea och köpte en säng till Ellen samt lite annat smått och sen handlade han också på Coop. Mat och så svart-rosa fodrade gummistövlar till Ellen. Nu är det hyfsat fint överallt, utom i Ellens rum. Där hann vi bara montera ihop nya sängen sen var det middagsdags och efter det kom grannarna över på glögg och pepparkaka. Ellen och Alfred tjoa och tjöt, lekte och busade medan vi vuxna samt lilla Elliott fikade. Mycket trevligt. När de gått hem så var det bums i säng för Ellen.

Hon sov som en stock i sin nya säng medan jag och Kalle låg vakna, smått oroliga över att hon skulle krypa ur mitt i natten och komma till oss eller få för sig att gå ner för trappan. Jag är så lättskrämd så jag skulle säkert bli rädd av att hon plötsligt står vid sängkanten! Men nädå, hon sov gott hela natten. Två dunsar i väggen hörde jag under nattens lopp. Tror hon slog benet i väggen kanske!? Hon vaknade inte iaf och i morse ställde jag hennes gamla madrass mot väggen (i från spjälsängen) så att hon inte ska behöva slå sig på väggen.

ellen läser saga 

I morgon är det inte skola så efter läxor, läkarbesök och däckbyte på bilen ska jag försöka hinna med att städa bland hennes leksaker. En låg liten bokhylla är eftersökt! Jag skulle så gärna vilja ha en till alla hennes böcker. Den skulle kunna stå mot trappräcket ute i lilla hallen på övre plan. Jag vet exakt vad jag vill ha. Jag har två redan som är som fyra små boxar bara, i köket. En likadan sån, men de finns inte att få tag i längre. Typiskt.

Idag åkte vi direkt efter frukost till Tullinge och hälsade på Eva och Tommy. Vi gick tipspromenad med deras barn och barnbarn först. Väldigt trevligt och mysigt, trots duggregn och rugg. Ellen knatade på bra själv och när hon inte gjorde det, åkte hon vagn och alla turades om att köra den. Vi vet inte hur själva tipsrundan gick, det får vi veta senare i veckan när de rättat men det var en väldigt fin natur att gå i!

på tipspromenad

Efter promenaden fick vi fika i idrottsföreningens lilla stuga och sen åkte vi hem till E & T. Där fick vi efter en lugn stund i soffan med varsin del av DN (Kalle och jag alltså) en mycket delikat lunch. Biff bourguignon med pressad potatis och massa god sallad. Till Ellens lycka fick vi sen hallon, jordgubbar, björnbär och glass till efterrätt! Mums. Vi blir så vansinnigt bortskämda hos Eva o Tommy. När vi mumsat i oss tog vi bilen till Hågelby och avslutade dagen på deras lilla julmarknad.

Hågelby

Det var halmslöjd, knypplat, stickat, virkat, glaskonst och keramik i en salig blandning som trängdes med vävt och sten. Mycket fina småsaker men jag fastnade inte för något tillräckligt mycket för att shoppa loss. Tur är väl det med tanke på allt jag handlat och vandlat den senaste tiden. Kläder, säng till Ellen, presenter och snart mera saker samt julklappar.

Jag har inte riktigt förstått att jag numera är en fattig student! Suck, vad fattig man är egentligen. Nåja, jag ska inte klaga. Det går ann, faktiskt. Skolan är dessutom ganska så rolig. Jag tycker att det är intressant och har lärt mig jättemycket redan. I onsdags var det den andra tentan (manuell löneräkning) och den gick bra. Jag är ju usel på matte så jag räknar inte med något VG men tror jag får godkänt faktiskt. Nu är det inga fler prov innan jul men bara några dagar efter juluppehållet ska vi ha en till på skatter och avgifter så det gäller att ligga i nu.

Ellen har just badat och är nu nera och äter kvällmat med sin pappa och jag har suttit här ett tag men ska nu försöka ta tag i det sista adventsstöket sen blir det nattning och därefter soffläge. Det känns välbehövt efter denna trevliga och produktiva helg.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: