I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

I flyttartagen

Kategori: Allmänt

Ja här snörvlas det och hostas som aldrig förr men trots det är vi hyfsat pigga. Ellen kutar runt på dagis och hoppar i vattenpölarna, målar och sjunger om bockarna bruse och Kalle jobbar (faktiskt inte i hjäl sig just nu) och jag söker jobb som en galning och packar, lugnt och metodiskt. Jag har inte alls samma energi på den fronten denna flyttomgång. Kanske är jag trött på att flytta helt enkelt? Sen har jag ju fått rutin på det nu och vet att det inte är någon större idé att packa allt 4 veckor före flytt. Det mesta måste man packa 2-3 dagar före avfärd mot nya stället, annars får man bara packa om sakerna, om och om igen. Det vill jag _inte_ göra denna gången. Jobbsökandet går lite långsammare det också just nu. Det finns inte riktigt lika många att söka och jag har tappat sugen lite, det erkänner jag. Jag har ju varit på 4 intervjuer och haft 2 telefonintervjuer nu och trots det, inget napp. Då blir jag faktiskt lite ledsen och trött. Mitt hem ser ut som en svinstia för det är stök, kartonger och dammråttor överallt men jag bryr mig inte så farligt. I mitt huvud har jag nog redan flyttat och moppar nya husgolven med grönsåpa! Men så här ser det ut i lägenheten just nu!

flytta

I vardagsrummet har vi packat allt som fanns i skänken, skåpen och vitrinen förutom några få vinglas och konjakskupor. De kommer till användning in i det sista. En stänkare behövs mitt i flyttkaoset! Men det är ju vansinnigt vad med prydnader, ljus och lyktor, glas av olika slag och vaser man har som man ytterst sällan använder eller tar fram. Men köpa dem ska man, tydligen. Nu måste jag börja använda dem mera! En hel vacker vit servis i miljoner delar med guldkant har vi som bara står. Varför? För att den inte går att diska i maskin!

flytta 2

I hallen trängs ett strykbord med diverse lådor köksprylar. Är det nåt jag har haft i överflöd så är det köksprylar men nu börjar det komma ner på en hyfsad nivå för när det gått sönder har jag inte köpt en massa onödigt nytt. Min ångkokare är det senaste inköpet och den älskar jag!

flytta 3

I Ellens rum har jag kartonger med lakan, handdukar, böcker m.m. (Det är begagnade kartonger så bryr er inte om vad som står på dem) och Ellen har inte lekt på sitt rum de senaste 2 veckorna, alls. Undrar varför?! I och för sig har hon sällan lekt på sitt rum. Hon vill alltid vara där jag är och sprider sina saker över hela lägenheten. Jag längtar till den dagen kommer då hon vill vara på sitt rum och har lärt sig plocka undan efter sig!

Häromdagen var vi och storhandlade och Ellen fick då en potta! Det har pratats och diskuterats länge om vilken sort det skulle vara och jag stod länge och funderade på någon av dessa två. Coops egna eller en babybjörn. Rosa har ju dock aldrig fallt mig på läppen riktigt så jag köpte ingen av dem.

 potta

Jag åkte sedan vidare till Maxi (där jag storhandlar) och hittade en röd men löstagbar pottdel. Den fick det bli!

Ellens potta

Ellen gillar den. Hon sitter mer än gärna på den. Både med och utan blöja men hon har inte förstått vad den är till för, riktigt. Det gör inte så mycket, vi kör i långsam takt. Hon har så smått börjat peka på magen och blöjan när hon kissar/bajsar och då försöker vi skynda till pottan men det är alltid försent så jag tror hon berättar efteråt, inte under tiden. Jaja, det kommer nog bli bra så småningom. Pottan är snygg i alla fall! I helgen blir det storröj på packfronten. Tavlor skall tas ner, saker skall skruvas isär och det ska tas ner gardiner. Men vi ska hinna med en tripp ut på landet också för att hälsa på goda vänner och få fika. Det ser jag mest fram emot! Ikväll kommer Kotten på besök också och det ser vi också fram emot, såklart. Nu var det länge sen vi sågs.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: