I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Börjar komma i ordning lite

Kategori: Allmänt

Flytten gick av stapeln fredagen den 13:e så ni kanske förstår att jag var lite skeptisk även om jag inte är speciellt vidskeplig. Några oturliga saker inträffade men överlag gick flytten väldigt smidigt och flyttkarlarna var väldigt proffsiga och trevliga. Snabba var de också. Vi fyllde den gigantiska lastbilen till brädden (Fick hyra släp och hämta det allra sista själva på lördagen.) och skickade iväg dem redan kl 12.30 medan vi fick vänta på att städfirman som skulle städa vår lägenhet (ingick i arvodet hos mäklaren, mycket passande) skulle komma för att lämna städmaterial och hämta nyckeln skulle dyka upp. Vi ringde och ringde men fick inget svar på om de tänkte komma eller inte. De hade inte någon notering om det nämligen. Jag blev skitförbannad och vi bestämde oss för att lämna nycklarna till mäklaren så fick de lösa det hela bäst de kunde. Väl på vägen började farfars bil (som vi tog över så att farfar kunde ta Ellen i barnstolen i vår bil) att ryka och lukta illa. Olja hade läckt ut och vi fick fylla på. När vi väl kom fram till huset började det smådugga men det gick över på 20 min. Det var allt som gick fel den dagen och det tycker inte jag var så farligt med tanke på datumet. Annars har ju det mesta med själva huset strulat desto mer. På torsdagen efter inflyttning var byggherre, byggjobbare, städkille och målerikille här för att gå igenom alla våra (ett 60-tal) påpekningar på brister och fel och vi fortsätta att finna fler efter att de gått igen. Det tar aldrig slut! Tack och lov är det inga stora grejer! Lite hack i lister, tak och golv, lite skav- och rivmärken på tapeter och väggfärg och en massa smuts här och var som ingen orkat ta bort. Sen är det några saker som är lösa, några som inte hålls uppe (hyllplan som är för smala och rasar ner), några saker som saknas (som ett vattenlås och en termostat) och några saker som är för trånga (som ex. skåp där hyllplanen ej går in osv.), så nog har de att fixa allt! Det verkar som att de tänker göra det också! På onsdag ska hela styrkan infinna sig kl 08.00 för att fixa diverse. Jag hoppas det blir bra, så vi kan få lägga allt strul bakom oss sen!

I onsdags kom min mamma upp och har varit här tills i går. Vi har haft en fantastisk hjälp av henne. Hon har passat Ellen, passat upp på oss och funnits till hands hela tiden. Ovärderligt när man känner att tiden bara rinner iväg och man vill få saker uträttade. Vi kommer att sakna henne såklart men allra mest kommer nog Ellen göra det. Oj som hon grät på flygplatsen, stackarn. Första gången hon reagerar så! Nu börjar hon liksom förstå.

Vi har fått massor gjort både i huset och på vår odlingslott som vi faktiskt färdigställde igår. Nu är där nysått och finputsat i 4 små land med fina gångar i mellan. Hoppas nu att allt ska gro och växa. Vi får hålla tummarna och vänta. Kvar är trädgården (jodå jag har putsat och fejat en del men det är massor kvar) och övervåningen ser ut som sju svåra år. Sängen är på golvet och grejer står det överallt. Ellens rum är hyfsat i ordningställt annars liknar det mest en avlastningsplats, hela huset. Förstår inte hur allt en vacker dag ska kunna få plats innanför skåp och luckor men på något vis ska det gå! Jag ser fram emot att bli hyfsat färdig så man kan börja med finlir som städning, hängning av tavlor och val av mattor osv. Om ett par veckor?! Vi får se.

Nu måste jag dra iväg igen för att hämta Ellen. Just nu pendlar jag en timme till och en timme från dagis, två gånger per dag. 4 timmars restid om dagen. Fy fan, säger jag bara. Det är INTE roligt, alls!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: