I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Fullt upp både inne och ute

Kategori: Allmänt

Kalle har semester och vi får massor gjort samtidigt som vi har haft trevligt besök både av Helena, PH och deras 4 goa ungar samt av Eva och Tommy. Båda dagarna var vi till parkleken (som förövrigt har fått bästa betyg i den där nya boken om de bästa lekplatserna i Stockholm!) och gungade, åkte karusell och tittade på andra barn som lekte, skateade och åkte rutshkana. På kvällarna har vi grillat massor av god mat i vår nya bamsestora grill. Den är superbra verkligen och man får plats med hur mycket som helst på den. Vi älskar vår altan och jag är glad att jag inte kapade halva (som var tänkt från början) för man kan ju ha växter på den i krukor likväl och nu har vi ju bättre plats för alla stolar, vårt stora bord och vår stora grill.

Alfons och Ellen (PH och Helenas näst yngsta i skaran) är lika gamla i stort sätt. Alfons är väl ca 2 veckor äldre men han snackar mycket mer än vad Ellen gör! Jag tror att barn med många syskon lär sig lite lättare kanske. Ellen fick åka tillsammans med Alfons på ståbrädan och det var ju jätteroligt. Det var på torsdagen som de var på besök och Ellen var helt slut när vi la henne på kvällen. Hon är ju inte van vid så många barn i sitt hem.

Alfons o Ellen

På fredagen var vi till Skärholmens centrum och kikade runt lite, handlade vin, öl och en sån där vattennyckel. Jag köpte även två nya kepsar till Ellen för hennes röda har hon vuxit ur nu. Sen åkte vi till Ikea och köpte en till Billybokhylla samt en till cd-hylla. Vi handlade även en taklampa till sovrummet och diverse småplock. Vi hann med en sväng in på Rusta också innan vi hämtade Ellen på dagis. Därefter åkte vi till Mio (för vi hittade inte det vi behövde) och sedan Jysk som faktiskt hade både superbilliga stolsdynor, duschdraperi och nagelborstar som ju var en del av det som stod på vår lista. Skönt, nu har vi inte alls många inköp kvar, för idag har jag även handlat lite perenner och krukväxter. Och igår när Eva och Tommy kom på besök hade de med sig en daglilja och en pelargon i present! Klart man blir gladast eftersom jag ju älskar blommor! Jag planterade dagliljan ihop med min nyinköpta alunrot. Bakom dem sitter det lökar och jag har ingen aning om vad det ska bli av dem. Spännande!

Daglilja och alunrot

Jag har pysslat i trädgården på baksidan hela dagen idag. Klippt ner alla buskar och rensat bort massor av ogräs och den där marktäckaren som jag faktiskt inte vill ha i hela rabatterna! Även om den är jättefin så vill jag ha plats för mina hostor, irisar, klematisar och annat.

Gullgröna

Jag har inte kunnat låta bli att klippa ner och ta bort allt för stora buskar och träd men annars har jag inte petat så mycket. Nu tror jag dock inte att det lurar så mycket under jorden, det mesta har nog kommit upp nu, så jag har kompletterat idag. Jag köpte en blågull, 2 iris (en lila-vit och en vit), en alunrot, ett fänrikshjärtan, en hasselört och en blå lågväxande akleja. Nu får vi se vilka som trivs och tar sig fint hos mig i min halvskuggiga trädgård.

Flera av de nya

Sedan tidigare finns där julrosor, pioner, jättevallmo, liljekonvalj, blåsippa, sköldpaddsört, vit anemon, pärlhyacint, revsuga och klematis samt lite tulpaner. Jag har säkert glömt några men det kommer en annan gång och så har jag ju inte nämnt mina träd/buskar. Syren, doftschersmin, kaprifol, äppelträd, rosenprakttry m.fl.

Ikväll skulle Erika, Arvid och deras lilla Emmy kommit på besök men de hade blivit så väldigt förkylda att de ställde in och det är jag tacksam för, för jag hatar att vara sommarförkyld, det är ju dubbelt så jobbigt, känns det som. Nog så illa vintertid. Så efter att vi vattnat och städat i ordning så satte vi igång grillen och grillade lite kryddiga korvar, åt lite couscoussallad som var över från igår och tog oss ett glas rött (Ellen tog sig ett glas genomskinligt men skålade lika glatt för det!) och slog oss ner på altanen och bara njöt av allt. Nu är trädgården i stort sett klar, nu är det bara vanlig skötsel som gäller och sen kolla och anteckna vad som kommer upp och vad som trivs. Ikväll ska vi försöka hinna med en film har vi sagt men eftersom jag sitter här ännu så får vi väl se vad det blir. Nu ska jag i alla fall gå ner till Kalle och slänga mig på soffan. Ellen sover sött sen en timme tillbaka. Hon har varit så go de senaste dagarna. Det är mamma, mamma, mamma och lite pappa, pappa hela tiden. En del hoppa, hoppa, dendär och mineminemin.... Ja, hon vet vad hon vill hon! Hon vill ha mammas skor till nya klänningen! Och jag vill be om ursäkt för ev. stavfel, borttappade stavelser osv. Jag orkar inte korr-läsa innan jag publicerar nu för tiden. Det tar för mycket av min tid!

Ny klänning, mammas skor

Kommentarer


Kommentera inlägget här: