I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Vi går och gungar

Kategori: Ellen

I fredags eftermiddag tog Ellen och jag en tripp till Hässelby strand, mest för att ha något att göra. Hon kan bli duktigt rastlös och jag själv är inte sämre. Vi hittade en jättefin parklek ganska nära t-banan och där lekte vi ett tag i solen. Ellens favoriter just nu är att gunga och att åka rutschkana. Det fanns jättefina gungor där och vi kunde välja både på små eller en jättestor. Ellen har precis börjat säga sin första 2-ordsmening. Gå gunga! Och det sägs ofta. Vi har ju en fin park hemmavid också där det gungas flitigt just nu!

Ellen vid gungan

Så fort hon ser en lekplats så exploderar hon, skriker och hojtar. Gågungagågunga.... Haha, det är jättegulligt de första 10 min men när man suttit på tunnelbanan i 50 min och hon får syn på ännu en lekplats genom fönstret, ja då önskar man att man kunde hitta avstängningsknappen!

bambuskogen

Parken var precis nyinvigd och hade massor av olika stationer liksom. Tyvärr verkar det som att de hade missat att vattna den nyplanterade bambun för den var snustorr och gul men det var ett kul ställe. Ellen gjorde dock sin första riktiga vurpa och snubblade i nya crocsen när blev lite för exalterad och sprang för fort. Skrapade båda knäna ganska rejält men som tur är gick det bra trots allt och hon var inte ledsen många sekunder. Hon hittade någon konstig slags dongdong att spela på också och så gick vi en labyrinttrappa.

musikinstrument

I morse var jag och besökte Ellens nya dagis. Det heter Pelle Svanslös och där går just nu 17 barn, har jag för mig. Vissa av dem ska få flytta över till storbarnsavdelningen Findus, till hösten. Ellen ska få skolas in redan före sommaruppehållet och vi börjar måndagen den 27 juni, så det är jättesnart. Jag hoppas verkligen att hon ska ta alla omställningar som kommer framöver med ro. Det har hänt ganska mycket på kort tid för henne. Bara att flytta hit har ju varit en stor omställning. Jag hoppas att hennes tuffa och självständiga sida inte försämras av alla grejer som händer henne just nu. Lite orolig är jag faktiskt. Det blir ju inte idealiskt det här. Först skolas in på nytt dagis i ett par veckor och sen vara hemma i 4. Därefter tillbaka till nya dagiset igen! Känns som om det kan bli frågan om en ny inskolning då efter så många veckor hemma. Vi får se. Dessutom ska det börja en ny pedagog efter sommaruppehållet som hon inte får träffa före.

I eftermiddags var det så dags för sommarfesten på nuvarande dagis. Jag tog dumt nog bilen dit och hamnade i en sjukt långsam kö! IN till stan på eftermiddagen!? Fattar ingenting utom att det typ ALLTID är kö på den där förbaskade vägen, oavsett tid på dygnet och oavsett hållet man kör. Nu har jag äntligen fått in det i skallen och tänker inte ta bilen mer om det inte är absolut nödfall. Nu var det i och för sig tur att vi hade bilen för vi fick nämligen göra ett besök på Gullmarsplans närakut efter festen. (Som för övrigt bjöd på all tänkbar god mat som föräldrar hade haft med sig. Själv bidrog jag med en jättegod fruktsallad.) Ellen hade lyckats göra "en Lisabeth" och petat upp en pärla i sin näsa. Den satt långt upp och hårt fast så vi fick inte bort den på dagis, detta trots att en mamma som är sjuksköterska försökte. När jag ringde sjukvårdsupplysningen sa de att det bara var att åka in så då gjorde vi så.

ärtan

Ellen var lite blodig och snorig men vid gott mod ända tills hon kom in till läkaren, då blev hon ledsen. Men efter lite Tinga tinga på datorn och lite uppmuntrande ord i från mig och Kalle fick så doktorn ta sin lilla hemmagjorda krok och vips så var den ute. Hon skrek som en stucken gris och grät men så fort den var ute blev hon lugn och doktorn fick lysa lite med lampan och titta efteråt.

pärlan

Pärlan var ganska så stor faktiskt. Liten ärta ungefär. Som tur var så var den inte helt slät och rund. Det underlättade nog uttagandet. Vi har sparat den och tänkte visa och berätta när Ellen blir större sen. Tänk vad barn hittar på!

I morgon har dagis planeringsdag och därmed stängt. Vi ska åka till Tullinge och hälsa på Eva, tänkte jag. På kvällen kommer Ellens farfar på besök. Så det blir en rolig dag i morgon, speciellt för Ellen. Det glädjer ju såklart mig lite extra också. I helgen har jag lovat mig själv att lägga upp mina byxor som jag köpt för länge sen men inte hunnit med ännu. Huset har varit prio ett såklart men nu börjar vi ju bli helt klara så då går allt mycket långsammare. Inte mycket blir gjort men vi ska försöka få upp tavlor osv. i helgen. På söndag kommer Björn och Kicki. Det ser jag fram emot, jättemycket!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: