I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Nationaldagsfirande & den långa, korta veckan

Kategori: Allmänt

Måndagen var solig och varm! Kalle, Ellen och jag tog cyklarna som vi hade packat med picknickväska, strandmadrasser, kall och varm dryck och kamera och gav oss iväg ner till Kaananbadet för att kolla hur det såg ut sommartid och kanske doppa fötterna. Det ligger ju relativt nära där vi bor så det var en backig men hyfsat enkel match att ta sig dit. Ellen blev jätteglad när hon fick se en badstrand igen. Hon har ju inte badat sen Turkiet förra året. Hit måste vi åka ofta i sommar, tänkte jag. Men eftersom både jag och Kalle är badkrukor lär det bli sällan trots allt, är jag rädd. Kanske när mina föräldrar är på besök eller någon annan strandälskare.

Kaananbadet

Det är i vilket fall en fin badplats, långgrunt vilket är toppen när man har småbarn och stor är den också. Det finns dessutom ett stort café där och även en lekplats också. Efter att Ellen och jag doppat fötterna och gungat så cyklade vi längs med vattnet till Hässelby för att besöka jippot på Hässelby slott. Vi möttes av massor med folk, en sjungande tant på en liten scen och ett sorl i bakrunden som kom i från ett litet tivoli som slagits upp brevid.

Slottet

Ellen var trött men alldeles för uppspelt för att sova. Vi åt medhavd pastasallad och lyssnade på musiken och bara slappade i skuggan av en stor kastanj tillsammans med 100-tals andra som gjorde det samma. Efter musiken var det en cirkusskola som hade uppträdande också. Ellen gillade pippimusiken som de spelade till så vi gick närmare och tittade. Först var det småbarn som slog kullerbyttor m.m. sen lite större som gjorde andra konster. En del riktigt duktiga faktiskt.

Uppträdande

Efter det gick vi ner till tivolit för att kika på karusellerna. Ellen tittade länge och väl men såg mest rädd ut och jag skulle aldrig våga mig på att åka i de där gamla skruttiga maskinerna. Men titta kan man alltid och det fanns gott om barn, godis och lottstånd med olika gosedjur att kika på också. När Ellen höll på att somna mitt i allt kände vi att det var dags att dra sig hemåt men först så cyklade vi till en cykelaffär och köpte hjälm samt ringklocka till Kalle som inte hade något av dessa och det är bra att ha när man ger sig ut i trafiken på cykel! Väl hemma igen blev det en ganska slapp kväll. Vi vattnade lotten, där det börjat gro ganska rejält och småplockade här hemma. Sen var det dags för jobbvecka igen och även om den bara är fyra dagar så känns den lång. Nu när man kommit lite mer i ordning så känns det sista inte så lockande alls och jag märker att jag börjar såsa och slappa ganska rejält. Jag drar mig för att göra de där sista sakerna; sätta upp tavlor, gå ut med saker till förrådet, leta reda på saker som försvunnit, svabba av golven, stryka, tvätta, städa osv. osv. Nu har luften gått ur mig och jag vill mest sova om jag ska vara ärlig. Det går ju inte när solen skiner och allt ska vara helt underbart! Men tyvärr är jag lite deppad. Jag söker massor med jobb men får nada, är ensam hela dagarna i en ny stadsdel utan några pengar och måste sitta på tunnelbanan större delen av eftermiddagarna.  Tacka vet jag helgerna! Då är det roligt och man kan göra kul saker men tillsammans, inte på egen tass. Snart är det dock semestertider och då ska jag försöka njuta riktigt, riktigt mycket. Kalle och jag har precis bokat vår Danmarksresa. Vi åker först till släktingar som bor i närheten av Lysekil precis vid en fjord, hur vackert beläget som helst, man dånar! Sen vidare med färja över till Fredrikshamn. Därifrån besöker vi sedan diverse platser i Danmark. Skagen, lökken, Ålborg, Århus, Köpenhamn såklart men även många fler ställen. Efter det ska vi äntligen åka till Malmö och hälsa på Niklas och Patrik. Vi har inte varit där på flera, flera år och jag riktigt längtar efter att få se gården igen och alla de förändringar som de gjort de senaste åren. Allt detta ska bli spännande och trevligt. I Danmark bor vi på hotell men annars bor vi hos de som vi besöker. Mina föräldrar kommer upp några dagar i sommar också för Kalle o pappa ska på whiskeyprovning och mamma, jag och Ellen ska till Skansen. Annars har vi inte bokat in något i sommar. Jag kanske får jobb så man vågar ju inte hitta på för mycket och så har vi ju ett helt hus, en trädgård och en stor odlingslott att ta hand om. Vi kommer nog ha och göra ändå och om bara vädret är okej kommer det bli en kanonsommar tror jag!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: