I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Men hur kunde jag glömma?!

Kategori: Ellen

Jag har ju glömt att berätta om Ellens alla nyheter. Idag sa hon t ex. måne. Det var första gången och helt out of the blue! Vi var på dagiset och på väggen hänger flera stjärnor samt en måne. En såndär Ikea-lampa som är månformad. Titta månen, säger jag. Måne säger Ellen direkt och pekar mycket riktigt. Hmmm... jag har inte diskuterat månar med min dotter så det är nog Kalle, farfar eller möjligen dagis förtjänst.

-Jag sitta där.... jag sitta där.... är en vanlig fras hemma hos oss och kommer ifrån Ellen när hon vill upp i ett knä eller på en stol.

-Pappa hem, hem pappa sägs också och det är ofta. Speciellt om hon inte fått gunga under dagen och hon vill att pappa ska komma hem så de kan gå till lekparken och gunga.

Andra ord som dykt upp den senaste månaden är "buppa" som betyder bil och "pippa" som betyder fågel OCH Pippi Långstrumpsdockan. Detta byttes mot det mer korrekta "pippi" efter 2-3 dagars övertalning.

Äppe eller äppa (äpple så klart), hunn följt av vhhovvvva (hund), appa eller ampa (lampa IGEN, för det har hon sagt förut men tappat bort) och en del annat som jag glömt just i skrivandets stund. Det är sen timme.

MEN den största nyheten är nog att Ellen nu har kissat 3 gånger på pottan. Skulle säkert ha varit fler om mor och far varit lite mer ihärdiga i tränandet. Det får bli hårdträning under semestern, tror jag. Stolta är vi i alla fall över vårt busfrö. Nästan jämt!

busE

Kommentarer


Kommentera inlägget här: