I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Lugna gatan

Kategori: Allmänt

Här händer inte allt för mycket. I helgen pysslade vi i huset och så åkte vi in till stan en runda på söndagen. Åt lite sushi och firade morsdag samt Ellens namnsdag. (Yvonne.) Vi fortsätter att pendla till Gubbängen varje dag. På morgonen tar Kalle Ellen till dagis och på eftermiddagen hämtar jag henne. Jätteskönt att slippa åka både morgon och kväll och ärligt talat förstår jag inte att Ellen pallar det men hon tar det hela med ro, tycker jag. Sitter och tittar på folk, ligger i vagnen och filosoferar lite, äter någon majskrok eller frukt och har det allmänt okej. På slutet av resan kan hon bli lite stökig och testande. Ibland skriker hon eller gråter en skvätt men ytterst sällan, tack och lov. Jag tycker att hon är jätteduktig faktiskt!

I trädgården börjar det så smått dyka upp lite växter. Hostor har jag många av, de är ju skuggälskare så det är inte konstigt. Min trädpion blommar fint just nu och även en röd bondpion. (På bilderna återges färgerna lite dåligt.)

Trädpion

bondpion

På baksidan fann Ellen en stor och fin padda häromdagen. Han var väldigt slö och långsam, det är nog lite kallt ännu. Han låg blickstill en lång stund och när jag sen puttade lite på honom för att komma åt och klippa ner busken (som jag ska ta bort sen) så flyttade han sig långsamt bortåt. (Eller om det är en hon, vad vet jag!?)

Padda

Jag har en hel del trädgårdsplaner men försöker att hejda mig lite. Det är bättre att observera än så länge och se vad som kommer upp. Men det är i huvudsak stora buskar och träd i denna mycket lilla trädgård så mycket ska bort så att jag får utrymme i rabatterna för perenna växter och lite lökar. Sen är det ju inte en allt för solig plats så man måste hitta rätt växter också, som gillar halvskugga! Det blir roligt och spännande att skapa framöver men än så länge tar jag det lugnt. Det finns inte allt för mycket tid till trädgården heller. Ellen blir jätterastlös av att vara där ute om hon inte får rycka och slita i allt det gröna (vilket ju givetvis gör mig ledsen och arg då hon river upp vackra blommor och så) så jag får jobba när hon lagt sig och då är det ju nästan för sent på dagen.

I helgen blir det Ikea-shopping igen och så flera besök så då kommer vi nog inte hinna med så mycket heller, varken ute eller inne. Men det gör inget för det ska bli så roligt med besök ifrån vännerna i Uppsala med deras 4 barn (hoppas vi får plats i röran här hemma) och sen kommer även Eva och Tommy hit och hälsar på samt att vi kanske får besök ifrån andra vänner som bor i Nacka. På måndagen ska vi fira nationaldagen på Hässelby slotts omgivningar om vädret håller. Tivoli, musik och mat lovar gott och blir nog spännande för Ellen.


Trevlig helg på er, alla läsare!

Kommentarer

  • Sanna säger:

    Ett tips, bygg sandlåda till henne i trädgården då kanske hon leker där och du får arbeta.

    2011-06-01 | 22:15:33

Kommentera inlägget här: