I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Här händer det grejer...

Kategori: Ellen

Jahapp då var man gräsänka i fyra dagar då. Det känns ganska okej, än så länge, även om jag ska erkänna att det är tomt. Vi har ju haft så mycket omkring oss de senaste veckorna med släkt och semestervänner till höger och vänster, så att plötsligt sitta ensam med Ellen vid köksbordet och äta frukost var en märklig upplevelse. Hon passar givetvis på att vara extra busig och stojjig hela tiden nu när huset är tomt och det bara är jag som kan roa, allternativt fya. Jag hinner inte så värst mycket mer än att passa henne och sitta vid tv:n eller datorn. Då kan hon vara precis brevid och leka. Just nu bäddade hon åt alla mina gosedjursflodhästar i gästsängen. Den står bäddad för farfar som sov över i onsdags och ska så göra igen på söndag när de kommer hem från Skottland, han och Kalle. Det blev fint bäddat med allt i en ända röra. Ellen tycker säkert det är så man ska sova. Igår la jag en filt över kanterna på hennes spjälsäng för att hon skulle få lite kojkänsla och det tyckte hon var jättemysigt! Hon har även börjat tycka om att ligga brevid på sängen och lyssna när man läser saga! Det började hon med i förra veckan. Jag köpte två nya böcker igår på Maxi som vi tittat i och hon verkar road. Förut har hon inte legat kvar i mer än två sidor, max.

Ellen i solbrillor

Hon saknar sin pappa, helt klar och hon frågar efter mommo och pappa hela dagarna. Väldigt tjatigt såklart men sött samtidigt! Mommo är ett samlingsord för både mormor och morfar. Äntligen har hon börjat kalla dem något. Vi har tittat på foton och hon pekar och pratar. Vår stora tavla med foton från förra året och längre tillbaka tittar och pekar hon ofta på. Kul att det händer så himla mycket med Ellen just nu. Det är nya ord och fraser varje dag nästan och idag satt hon på pottan och kissade igen. Därefter spolade vi ner det i toaletten och jag sköljde rent pottan. Sen satte sig Ellen på den igen. Du kan bajsa i den också, säger jag och går sen ut ifrån badrummet och börjar förbereda lite mellanmål. Efter ett tag kommer hon ut i köket och vill ha macka och vill sitta i sin stol och när jag lyfter upp henne ser jag att hon inte har blöja och går till badrummet för att hämta en. Och vad ser jag då om inte en liten korv i pottan! Gissa om Ellen fick beröm! Jag blev jätteglad och kan nu bara hoppas på att hon fortsätter lika duktigt och inte känner tvång eller olust till att gå på pottan. Det är egentligen vår lathet som gjort att vi inte övat mer flitigt med pottan men kanske är det just det (att hon inte behöver använda den så ofta) som gör att hon gillar den. Under hela semestern har vi helt skippat den och innan dess var det max en gång per dag.

Ellen i sommarklänning

Nu ska jag läsa lite saga för Ellen sen ska jag försöka lägga henne så hon får sova lite middag. Tänkte försöka rensa ut lite kläder i garderoben som blivit för stora, under tiden hon sover. Kanske ge mig på lite tråkig strykning också, men först ska jag vattna blommorna och städa på toaletten. Vi får se hur långt jag hinner innan hon vaknar igen, om hon ens somnar, vill säga.


Kommentarer


Kommentera inlägget här: