I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Semesterbilder

Kategori: Allmänt

Här kommer några få utvalda godbitar ifrån vår semestervecka. Den startade på Västkusten hos släkt till Kalle och sedan var vi i Danmark och sist i Skåne.

Utanför Lysekil, precis vid Gullmarsfjorden bor Kalles farbror med familj. Och de bor hur fint som helst. De är dessutom trädgårdsintresserade så deras hus och trädgård är jättevackra!

Ner mot fjorden

Ellen, jag och så Kalles farbror Arne och hans fru Eva-Lisa, samt deras son Tomas som var hemma på besök, syns på bilden. Det är Kalle, jag, Ellen och Arne som ska ut och åka i båten. Premiär i småbåt för Ellen. Det var så fint att de hade en flytväst som passade henne perfekt! Den fick vi dessutom behålla sen. Snällt av dem. Dessutom hade de flaggat när vi kom, eftersom Ellen kom till gården för första gången och hon fick jättefina presenter också. Gröna snygga flippflopps och en fin Hello Kitty-huvudbadlakan. Gulligt va!?

Ut å åka båt

Huset ligger precis vid fjorden och vi hade två härliga kvällar med supergod mat och supertrevligt sällskap, sittandes i trädgården med blicken ut över fjorden.

Huset

På måndagens morgon, tidigt tidigt åkte vi till Göteborg och tog båten över till Fredrikshamn och därifrån körde vi sedan till Skagen. Vi styrde kosan mot den nordligaste punkten där Skagerrak och Kattegat möts. (Osäker på stavningen av haven men på Google maps står det så.) Det var fullt av turister, blåsigt och kallt men väldigt vackert!

haven möts

Vi doppade fötterna i iskalla havet och kikade runt lite innan vi körde vidare till Löcken, en badort som ligger otroligt fint till på västkusten. Vackra hus med halmtak, vindpinat och pitoreskt. Otroligt lång, vitsandad badstrand.

Löcken

Ellen strävar mot solen och mot vinden, ner mot havet.

Ellen i motljus

Vi njuter av utsikten, leker kurragömma bland badhytterna innan vi går in mot byn igen för att köra till hotellet i Valpsund.

Badhytter

Andra dagen är vi och besöker Ålborg. Typisk halvstor storstad. Fina hus, dyr shopping, inge vidare väder.

Stadsvy

Det var trevligt att promenera omkring bara och insupa atomsfären. Vi småshoppade lite frukt och fikade, annars gjorde vi inget speciellt mer än att se oss omkring. Trevligt nog!

Vacker gränd

Ett häftigt konst-ställe kikade vi in till också och såg rolig keramikkonst.

Konstig konst

På kvällen åkte vi till Lögsör för att vi hade hört att det var the town att besöka om man ville äta goda musslor. Jättesött ställe med vacker konst och goda musslor.

Musselkonst

Vacker musselkonst!

Musselkonst 2

Vi gick längsmed hamnen och höll på att blåsa bort. Ellen älskade att gå uppe på den låga muren. Då blev hon lika lång som mamma!

Ellen o jag

Dag två besökte vi Ringköping. En jättefin stad, speciellt hamnen! Tyvärr var det regnigt och blåsigt men då och då var det uppehåll så vi kunde promenera omkring och titta. Jag köpte en fin keramikmugg och en present...

nere vid hamnen

Vi åt god kinabuffé nere vid hamnen och sedan promenerade vi in till centrumet.

Hamnen

På eftermiddagen stannade vi längs med kusten någonstans och hade picknick på stranden. Hur fint som helst!

fint hus

Kalle och jag. Den enda bilden av bara oss två på hela semestern, tror jag.

Kalle o jag

Ellen doppade fötterna och samlade stenar. Fickorna var fulla av sand också, upptäckte vi när hon plötsligt tömde dem i sin bilstol på väg hem till hotellet sen.

Ellen vid havet

Dag 3 var vi i Århus men kom iväg sent och det spöregnade! Vi var på ett museum och kikade lite på olika tekniska prylar och sen var det dags att ta båten över till Köpenhamn. Eller rättare sagt till Själlands udde. Därifrån körde vi till Roskilde där vi titta på domkyrkan och åt god italiensk pasta på en mysig krog. Sen körde vi till hotellet i Köpenhamn. Vi checkade in efter klockan 20.00 och hann bara packa upp lite och installera oss sen var det sängdags. Ellen kändes lite varm och var jättetrött så vi la oss tidigt.

På morgonen hade Ellen 39 graders feber men var ändå pigg. Vi åt gudomlig frukostbuffé och beslöt oss sedan för att besöka hotellets bad- och spaanläggning. De hade en stor avdelning bara med små låga pooler och leksaker för barnen samt varm bubbelpool där vi hängde några timmar. Jättemysigt. Sen gick vi på stan och tittade på Tivoli, Glyptoteket och åt lite lunch på nåt hak.

Glyptoteket

Glyptoteket var jättefint!

Och överallt i Köpenhamn är det nu uställt elefanter (Elephant parade) som var jättefina!

Efter lunchen, vidare på promenaden så fick så Ellen de där hemska feberkramperna och hela världen blev svart och uppochner för ett tag. Vi åkte ambulans in till Rikshospitalet och spenderade hela dagen och kvällen där. När väl doktorn var övertygad om att hon mådde bra och det inte var något fel så släppte de oss och då kände vi bara för att komma hem till Niklas och lugnet så vi körde direkt över bron till Malmö och vidare ut på landet. Där spenderade vi sen några fantastiskt lugna och sköna dagar. Ellen sov och sov. Efter ett par dagar så började hon bli sig själv igen, vi tog korta promenader på ägorna samt besökte ett vackert slott som ligger intill där de bor.

Niklas och Ellen tittar till ägorna

Ellen och Niklas ska gå och titta på en traktor och lite kor.

En kalv i igloo

En nyfödd kalv i sin igloo.

Kärlek

Vem har sagt att inte exet och nuvarande kan komma överens?!

Slott

Slottet var fint och hade en jättefin park att spankulera omkring i!

Vi hade underbara dagar, grillade god fisk och drack gott vin. Pratade och pratade och hade jättetrevligt.

Bröder

Det var jättekul att äntligen få träffa mina f.d sambos och goda vänner, igen. Det var i alla fall 5 år sen jag såg Patrik sist! (Niklas och jag träffades som hastigast i vintras då han var i Stockholm och spelade match.)

På måndagen var Ellen så pass pigg att vi kunde göra en liten "paddan-runda" runt Malmös kanaler.

Ellen på båttur i Malmö

turen

på vattnet

Vi hann även med en snabbvisit hos Niklas syster. Hon bor i gården brevid. Fint, med en egen liten sjö på tomten! Skåne har utrymme!

Damm/sjö

Ellen knatade omkring i det höga gräset....

Ellen i gräset

....och Ellen hittade röda vinbär. Den ungen levde på frukt, bär och juice under tiden hon var sjuk, det var allt man fick i henne!

Kalle o Ellen bland vinbären

Innan vi åkte hem till Stockholm igen hälsade vi även på min moster. Det blev bestämt i sista stund, vi ville se hur Ellen mådde och ta det lugnt. De bor supermysigt mitt i skånska skogarna.

Lottas hus

Vi badade vid deras lilla sjö, plockade kantareller i skogen (Ellen plockade vildhallon!), promenerade och njöt av vackert och varmt väder.

Kantareller

Skog

Vi fick massor av god mat och det var härligt att få träffa moster igen efter så många år. Kul också att få träffa hennes kille sedan många år tillbaka. Bättre sent än aldrig!