I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Nytt år - nya utmaningar, nya möjligheter

Kategori: Allmänt

Det är i alla fall vad jag hoppas på, -utmaningar och möjligheter! Jag slutar snart att vara mammaledig och går över till att bli arbetssökande igen. Det är verkligen en utmaning och ger mig kanske nya möjligheter? Att Ellen börjar på dagis blir också en utmaning. Jag tror hon kommer att trivas bra där och framför allt tror jag det kommer att hjälpa henne att växa och utvecklas ännu mer än hon gör redan. Sen har jag lovat mig själv att börja träna så småningom och det är ju utmanande. Troligen blir det på Friskis & Svettis. Kalle tränar där och tycker att deras gym är bra. Jag tror jag kommer köra jumpa i stället för gym denna gång, jag som alltid annars tar till styrketräning så fort det ska till att tränas igen. Men vi har en del redskap hemma och eftersom jag inte ens kör med dem i dagsläget tror jag inte att gymmet kommer att bli speciellt välbesökt heller. Vi får se vad jag landar i.

För er som undrar vad som hände över nyåret kan jag berätta att det förlöpte, lite snopet, på hemmaplan (det vill säga i mitt föräldrarhem) tillsammans med mina föräldrar och ett par av deras goda grannar. Väldigt trevligt men jag hade förstås sett fram emot att få åka till mina gudföräldrar och fira med dem, traditionsenligt. Nu blev det inte så för på radio utfärdade SMHI en klass 1-varning att det skulle bli ishalka, underkylt regn och väldigt blåsigt under kvällen och natten så vi vågade inte ge oss iväg utan det blev till att köra ner till den lilla ICA-butiken och köpa lite god mat till kvällen och sen göra det bästa av situationen. Min stackars gudmor som förberett för oss blev nog besviken men eftersom jag var den enda som kunde tänka mig att vara nykter och köra och inte alls gärna kör på vinterväglag (och absolut inte i snöstorm, allternativt isregn) så fick det bli på detta vis. Att det sen visade sig att det inte blev så illa väder är ju en annan femma som vi omöjligt kunde förutspå.

Ellen var, kvällen till ära, bedårande söt i sin nya och fina nyårsklänning som hon fått av mig i julklapp. De fina strumpbyxorna hade Eva köpt. Kalle och jag snofsade väl inte upp oss riktigt lika fint men kände oss bekvämt uppklädda. Lilla familjen samlades för ett, mycket ovanligt förekommande, familjefoto.

Nyår 2010

Nåväl, vi spisade god fläskfilé med bacon och svamp samt ugnsrostade potatisar, morötter och palsternackor. Till detta hade vi rosépepparsås och en grönsallad. Mums! Grannarna hade med sig en supergod blåbärsfromage-tårta som vi smaskade på. Vi drack gott vin och även champange och åt vit choklad, salta nötter och hade det allmänt myspysigt. Vid tolvslaget satt vi samlade i soffan och tittade ut över lilla byns alla raketer och utan att frysa ett endaste dugg, fick vi se allt glitter och glam. Superskönt att slippa stå ute! Vi pratade och pratade till klockan närmade sig 01.00, då tackade jag och Kalle för oss och gick och la oss. Mina föräldrar var nog uppe till 03, tror jag. Ellen behagade vakna 07.40 på nyårsdagen, pigg som en lärka, till skillnad från sin mor.

Fram på tidig eftermiddag styrde vi så kosan hemåt Stockholm igen. Det var en sjuhelsikes massa pinaler som packades i vår bil men vi kom iväg till slut och efter ett fikastopp i Norrköping där Michael även deltog (mycket trevligt, tack Micke om du läser) och lite tankning, köande och slirande längs E4:an kom vi så fram. Det var rätt segt att packa ur allt igen på kvällen men skönt ändå att vi åkte då och inte idag. Idag var det säkert massor mer trafik!?

Idag har Kalle varit väldigt produktiv, måste jag säga. Han bakade bröd (som blev väldigt gott) i sin nya bakmaskin, stack och tränade på Friskis och när vi ätit lunch åkte vi så till Länna där vi inhandlade backar till Ellens rum (med lock och hjul) samt veckohandlade lite. Vi kom hem för några timmar sen och medan jag suttit här vid datorn har han städat hela Ellens lekförråd, lagt i backarna, sorterat upp alla hennes böcker på hyllan och lagt allt på plats. Det blev jättefint. I två sekunder, för nu hör jag hur Ellen röjer där inne. Dock kan hon inte riva ut ALLT på en gång nu, för lådorna vi köpte har snäpplock och dem kan hon inte öppna. Ännu!

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Vilken fin bild.

    2011-01-04 | 22:45:04
  • Micke säger:

    Det var mycket trevligt, tack själva!! Det var skitkul att ses igen :) Jag hoppas som sagt att jag och Robin kan åka upp till er någon gång framåt våren :)

    2011-01-06 | 11:51:30
    Bloggadress: http://michalw.blogg.se/

Kommentera inlägget här: