I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Första dagen ensam (med alla andra)

Kategori: Ellen

Vi gick till dagiset lagom till barnen gick ut på gården för att leka. Ellen gillar att vara ute där på gården. Hon står inte still (som många av de andra, små, gör) utan småspringer omkring och utforskar. Det gick ganska snabbt, så var hon iväg upp för rampen till storbarnsavdelningen. Den är rolig att springa upp och ner för. När jag försökte fånga in henne och säga hejdå så var hon inte riktigt med på noterna men jag sa tydliga hejdån och sen gick jag. Det kändes lite märkligt såklart men ganska fort (på tuben in till stan) så hade jag slappnat av och tänkte på vad jag skulle göra på min första lediga, egna dag. Från 9.20 till 13.20 skulle jag nu kunna göra vad som helst, för första gången sen Ellen föddes. Det var en härlig känsla, det erkänner jag. Jag läste min pocket (Igelkottens elegans) på tuben, gick en promenad runt tvärgatorna till Drottninggatan. När klockan sen slog 10.00 gick jag i lite affärer. Hittade en snygg handväska och plånbok som jag köpte på Åhléns och så mötte jag upp Jenni och Julia för en lunch på Teaterbaren. Det var supergod mat. Lammgryta med bulgur och någon god creme till det. Samt salladsbuffé. Vid 13.00 tog jag sen tuben tillbaka till dagiset.

När jag kom in i lekrummet såg jag Ellen sitta på golvet och plocka riskorn (från dagens lunch) som ramlat av barn och ner på golvet. Mycket mumsigt (urk) tydligen. Hon totalnonchade mig första när jag kallade på henne. När jag kom fram till henne vred hon på sig och skrattade lite. Som om hon ville straffa mig för att jag hade varit borta. MEN det hade gått galant hela dagen. Hon hade inte varit ledsen, ätit och druckit bra, lyckats somna (även om hon vaknade redan efter en timme) själv med bara hippo och alla de andra barnen som sällskap. Jag är så stolt och glad över att allt går så himla bra. Visst kan vi få ett bakslag senare men just nu vill Kalle och jag bara njuta av att allt går bra och att hon verkligen gillar både dagis och allt vad det medför. Vi stannade i affären och handlade lite på vägen hem och så åt vi mellanmål när vi kom hem för vi gick ju innan melliset på dagis. Sen var Ellen jättetrött och kröp självmant upp och satte sig med gosefilten i soffan, för att titta på barn-tv. Jag förundras över detta nya fenomen. Hon brukar inte sitta still en sekund om hon inte är sjuk. Att gå på dagis och bli lite trötter är bra för min och Kalles hemmamiljö! Haha. Jag kunde både dricka mitt kaffe, kolla facebook och prata en stund med min mamma utan att hon krävde uppmärksamhet. Fantastiskt! Det var jag tvungen att dokumentera. 

Ellen tittar på tv

Kalle kom hem 01.30 i natt ifrån Arlanda. Londonresan hade varit bra och han somnade som en stock. Jag däremot kunde ju inte somna om utan låg vaken till fyra-tiden. Blir nog tidigt i säng i kväll, för både mig och Ellen. Tror hennes nya sovtid kommer att bli runt 19, nu när hon börjat på dagis och går upp så tidigt också. Till middag lagade jag (kyckling-)korvgryta med skruvpasta. Massor med gott i grytan- morot, lök, färsk spenat, vitlök, paprika, ajvar osv. Alla gillade den. Namnam, sa Ellen.

Middag

Nu blir det snart en kopp kaffe, lite tv och en bit mörk choklad ska jag baske mig unna mig i afton. Sen blir det nog boken och bingen. Ellen ska få lite välling om ett tag sen blir det nog bums i säng. Hon har just tittat lite på bumpa (eller vad det är) dockteater. Det var väl sådär. Pappa har ju kommit hem och han är såklart mycket roligare.

bompadags

Så nu är det sångpåsen med djuren en stund, som gäller. Själv ska jag sätta på kaffet då. Ta hand om disken får jag nog göra med och göra matlåda...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: