I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Lyxig & god helg

Kategori: Allmänt

Helgen har varit lugn och skön, vi har hunnit med allt vi ville och ändå inte behövt stressa ett dugg. Skönt! Igår åkte lilla familjen in till Västermalmsgallerian. Lite för att gå på Bönor & Blad samt Oil & Vinegar men även för att komma bort ifrån "Södra sidan av" och se lite annat. Besviken blev jag då O & V var stängt! och B & B inte hade några vackra handdrejade keramikmuggar längre. Bara en massa glassiga, fult målade, superstora saker. Usch, sånna gillar jag inte. Det ska vara rustikt på nåt vis och handdrejat. Som mina lila favoriter, ni vet de jag köpte på Skansen förrförra julmarknaden.

Mina fina kaffemuggar ifrån Skansens krukmakeri.

Vi blev inte långrandiga i gallerian. Inhandlade dock två pockets med 25% rabatt. Därefter besökte vi en asiatisk livsmedelbutik och det var lite spännande. Mycket var totalt oförståligt för mig. Vad ska man ha alla vätskor till? Olika soyor, såser, dipper, pastor osv. Jag hittade 3 olika sorters "kryddpåsar" som innehöll gul, grön och röd currypasta, ni vet sånna man blandar med kokosmjölk och sedan kan man ha grönsaker och kyckling, räkor eller nötkött i denna sås. Mums! Dessutom köpte jag två sorters dipsåser. En var en sweet chilisås med ananas och en var med ostronsås och vitlök och Kalle köpte sin favorit, torkad mango. Allt blir nog gott till nästa thaikäk som jag kokar ihop. Det händer ju lite nu och då. Ananasdippen passar säkert utmärkt till mina springrolls som jag brukar göra, för dem brukar jag ju ha vanlig sweet chilisås till. Här är en bild i repris för den som missat dessa läckerheter!

mumsmums

Efter besöket i asiatiska butiken (som förövrigt hade massor av frysta saker, kött, grönsaker, örter osv.) så gick vi till China Corner och åt lunch. Ellen fick prova kinamat (mammas Fyra små rätter) för första gången och älskade det! Det var tur det var mycket mat. Det räckte till oss båda. Höga på glutamat och socker gick vi sen en liten runda på Myrorna och spanade efter flodhästar och konst, vilket jag aldrig hittar där så jag förstår inte varför jag envisas fortsätta leta!? Kvällen bjöd på hasselbackspotatis (åratal sedan), fläskytterfile och kantarellsås samt en mumsig sallad med citrondressing och sedan jäste vi i soffan framför tv:n. Kalle och jag tittade på Sopranos när Ellen somnat och sedan slocknade även jag ganska tidigt. Kalle höll ut lite längre.

Idag var det min tur att få sova lite längre och jag drog mig ända till 8.20! Wow, inte illa i vår lilla familj nu för tiden, ska ni veta. Tänk er att jag tvingats bli morgonmänniska! För att inte tala om Kalle som är ännu värre sjusovare än jag men så där blir det ju med småbarn. Ellen vaknade 6.10 i lördags och idag vid 7.20 ungefär. Vi åkte till Port 73 och bytte två par byxor till en stl mindre åt Kalle samt köpte kuliga strumpor till honom och så shoppade jag två fina klänningar till Ellen på Lindex. En i rosa,blå och lilamixat tyg och en i jeanstyg med hängslen. Jättesöta båda två. Här är den i jeans.

jeansklänning

Efter det lekte vi en lång stund i lekrummet de har där och vi åt även en sallad sen handlade vi lite på Coop innan vi åkte hem igen. Det blev en hel del shopping i helgen men inget var jättedyrt, så det känns ändå bra.

Nu har vi bara slappat ett tag, en brödlimpa är på gång och Kalle kör som vanligt tvätt. Jag har dammat i sovrummet och bytt lakan och ska snart hänga upp de vita gardinerna. Jag vill ha ljus och sol i mitt sovrum nu. Längtar grymt efter vår och värme, ljusa färger och lätta plagg! Sol, sol, sol. Det är vad vi alla behöver just nu! Mina föräldrar kommer upp och hälsar på oss över nästa helg. De kommer redan på torsdagkväll så nu är det inte länge kvar men jag kan knappt bärga mig. Det ska bli så roligt att träffa dem igen för nu var det länge sen. Vi har ju inte setts sen i julas och Ellen växer så mycket (kanske inte på längden så värst men mentalt och sådär) och jag vill ju att mamma och pappa ska få vara med om alla små underverk hon lär sig och hittar på! 

I kväll ska vi dricka lite vitt vin och äta rökta räkor med aioli samt nybakat lantbröd och sallad. Mumsigt värre! Oj vad vi lyxar med shopping, god mat och skön pedikyr m.m. men tjaa, det tycker jag att jag och min familj är värda!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: