I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Här händer inte mycket

Kategori: Allmänt

Men jag var och "treatade" mig själv igår. Tyckte jag var värd en liten upp-piffning och besökte därför Gildaskolan igår och gjorde en månadens manikyr samt klassisk pedikyr. Eftersom det är elever som utför behandlingarna så blir det inte så dyrt. Det blir heller inte superbra gjort men det duger gott för mig.

Jag valde en giftgrön cool färg till både fram- och baktassarna och fotmassagen som man får efter pedikyren kan jag meddela är alldeles för kort men ack så skön! Handmassagen däremot, den kunde jag varit utan.

My nails

Mina naglar är allt annat än långa och av bra kvalitet så här på vintern. Allt diskblaskande och sedan ut i isande kyla på det, gör naglarna tunna, sköra, torra och stenhårda. De spricker sönder lättare än maränger. Huden ska vi inte tala om. Fnösktorr, som det så ovackert heter. MEN jag får skylla mig själv för jag smörjer allt för sällan in mig. Är lite så där smålänskt snål och tycker inte att huden ska bli bortskämd. Dumnöt, det är ju precis det man ska göra. Olivolja om tassarna, morgon och kväll och jag kommer vara len som en barnrumpa (eller nåt). Skulle ju inte skada att använda en bodylotion till resten av kroppen heller. Inte för att jag inte har 100 flaskor med sånt! Nej, det är bara latmasken som kryper fram. Usch så kladdigt och jobbigt. Nej, jag tar det nästa dusch och så blir det aldrig gjort, trots att jag duschar varje dag. Vilket i sig förstärker torrheten.

Ellen är inte lika förtjust i att gå till dagis som för två veckor sedan utan det trilskas ganska ordentligt både med blöjbyte, frukostätning, påklädning och diverse innan man äntligen kommer iväg, lagom svettig och förbannad. Väl på dagis går det fint men hon ska numera gå med en bit och helst vinka två gånger. Förut har det bara sagt poff och ungen är borta. När man sen kommer och hämtar på eftermiddagen är det samma visa. Hon vill inte ta på sig termobyxor, skor och jacka och mössan åker av ett par gånger. Hon vill inte lämna sina fröknar, leksaker eller för den delen lekkamrater. Väl hemma vill hon inte äta mellanmål knappt och absolut inte äta middag. Blää för mammas mat! (Är grymt förvånad då ungen kunde äta en ur huset förut.) En halv flaska välling max och så slocknar hon som ett ljus kl 19.00. Ja, det är verkligen andra tider! Hon äter jättemycket på dagis, säger de och de har även fått stoppa henne någon gång då de tycker att hon äter för mycket!? Har aldrig varit med om att dagis stoppar barn som vill äta mera men jag är inte speciellt dagiskompetent. Hon verkar knappast undernärd så jag låter det bero ett tag till men hon är å andra sidan definitivt inte tjock så jag blir lite konfunderad över att hon inte får äta så mycket som hon själv vill. Hemma åt hon mycket men inte så jättemycket ändå, tycker jag. Jaja, vi får väl se vad det blir av allt det där.

Nu kom Jossan förbi och vi ska inviga nya kaffebryggaren. Ja, vi har dumpat våra fina bryggare som malde hela bönor och gjorde så gott kaffe, för den läcker som ett såll! Den förra slutade mala och den första vi hade läckte också vatten, så nu har vi tröttnat. 3 stycken räckte! Nu har vi en gammal hederlig igen och den låter jättemycket! Det går inte att göra smygkaffe att överraska med på sängkanten här inte!

Kommentarer

  • Martina säger:

    När jag jobbade på dagis för tio år sen så var det vissa dagis där vi fick stoppa barnen när de åt för mycket - helt enkelt för att maten inte räckte då. Det kändes lite hemskt tyckte jag. Barnen fick äta knäckebröd istället för en ytterligare portion. Fast det kanske är bättre än att det slängs massa mat i onödan. Bara de får en rejäl portion från början. För mat som varit inne på avdelningarna fick man inte spara sedan.

    Samma sak har hänt inom äldreomsorgen, då jag har jobbat på några olika, alltså att de gamla inte fått äta hur mycket de vill.

    Men det är ju iallafall bra att Ellen nu verkar äta och dricka ordentligt nu, innan kanske hon inte riktigt hade ro och tyckte sig ha tid med det, när allt var så nytt och spännande.

    Jag har förresten samma problem som du med det här att huden blir torr och man inte orkar smörja in sig fast det bara stramar och kliar. Längtar till sommarn!

    Kram!

    2011-02-25 | 20:41:54

Kommentera inlägget här: