I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

En bild säger mer

Kategori: Allmänt

Helgen har varit fantastisk på många sätt och jag tänker inte skriva så överdrivet mycket utan låter mestadels bilderna tala. Vi startade hos Ellens farfar, där vi åt en god lunch och sedan gick på en gnistrande, kall promenad i närområdet där de bor.

Farfar läser monsterboken

Farfar och Ellen läser Lilla monsterboken.

Pulkaåkning

Älskar att åka pulka!

På promenad

Den lilla sjön, gnistrande snö, solen som värmde och skidspåren var välbesökta.

Hälsade sen på goda vänner. Och nog hade nykomlingen bestämt sig för att dimpa ner och han var gudomligt len och väldigt söt! Bara 2 dagar gammal i famnen på stolta pappa. Ellen vågade knappt klappa.

Stolt pappa

Fullt hus med gäster och alla deras egna och andras barn. Det blev high life men härligt!


Ellen & Alfons

Ellen och Alfons sitter i de härliga barnfåtöljerna. Vi var bara tvugna att igår inhandla en själva på IKEA. Ellen älskar den och sitter i den så fort hon kan sitta still, vilket i och för sig inte är ofta.

Vidare till andra vänner i motsatt ända av stan och deras två busfrön lekte fint med Ellen hela kvällen.

Ellen & Moa

Ellen & Moa städar upp efter middagen. Se och lär-metoden funkar finfint.

Efter en jättetrevlig dag och kväll åkte vi tillbaka till Ellens farfar och farmor. Där sov vi över och dagen efter hade Kalle en stor överraskning till mig. Ellen skulle stanna hos farfar och farmor medan vi åkte iväg och firade vår 10-årsdag på hemlig ort. För första gången skulle Ellen sova ensam, borta, utan mamma och pappa!

Hemliga orten visade sig vara Gimo och stället var Gimo Herrgård. Ett slottliknande hotell med urgamla anor.

Gimo Herrgård

Mycket historiskt, vackert och krusidulligt överdådigt. Där bodde vi i kunglig svit och bjöds på champange och frukt på rummet. Sen blev det thebuffé i salongen och på kvällen en sex rätters supé. Ja herregud, vad vi firade!

Rummet

Rummet var jättefint och i badrummet fanns en jacuzzi som vi givetvis bubblade i!

Jacuzzin

Det kändes väldigt "kungligt" på något vis eftersom inredningen och hela stället hade den atmosfären.

Kalle i thesalongen

Här sitter Kalle i salongen och väntar på att thebuffén. Hela stället var tyst, stillsamt och man kom på sig själv med att viska. Det var så lugnt och skönt och man kände sig väldigt omhändertagen och bortskämd. Härligt!

En till salong

Herrgården var full av olika salonger/rum med vackra möbler, tjänstefolksdörrar, öppna spisar som det sprakade i från, otroliga ljuskronor och vackra målningar på väggarna samt massor av fin konst.

Vi åt den godaste mat jag någonsin ätit, tror jag. Det var sex rätter och massor av vin, champange och dessertvin så vi blev proppmätta och dästa till tusen men det var väldigt, väldigt mysigt och servicen var verkligen top of the line med en liten berättelse till varje måltid och förklaring av viner osv. Väldigt trevligt!

Middagen

Eftersom det var en överraskning så hade jag inte riktigt rätt gaderob med mig men det var inte något som störde nämnvärt, faktiskt. Jag brukar vara lite känslig med sådant annars. Här är rätt nummer fem; Helstekt hjortfilé med smörstekta kantareller, svartvinbärssås och potatiskroketter. För den som vill veta hela menyn; maila mig.

Vi sov jättegott men jag vaknade mitt i natten av spöket som kom ner ifrån den urgamla trappan (Det fanns en dörr i badrummet och innanför den en slingrande trappa upp.) och slog upp vår badrumsdörr. Jag blev jätterädd först men Kalle gick upp och spärrade dörren och sen somnade vi om och sov gott resten av natten. På morgonen efter frukosten gick vi en kort promenad i omgivningarna. Det var 19 minusgrader ute och gnistrande vackert av rimfrost. Här är nog ännu vackrare på sommaren, så vi måste återkomma, bland annat av den anledningen.

herrgårdens vyer

Det hade varit ett gammal bruk. Det syntes på alla byggnaderna och gårdarna som låg här om kring.

Lilla herrgården

Precis utanför våra grindar kunde man se upp till den Lilla Herrgården. Där kunde man också bo och där fanns även massor av olika aktiviteter. Vi besökte dock aldrig den byggnaden.

Sjön

Man kunde även bada i uppvärmd badtunna och de hade en vacker sjö där man på sommaren kan ta sig ett dopp.

Det var verkligen en härlig upplevelse och jag blev riktigt nykär av att få ha en hel dag och natt ensam med min älskling. Det behövde vi verkligen! Jag känner att vi måste unna oss lite mer egen tid (åter igen) men det behöver absolut inte vara så här överdådigt bara man kommer ifrån och får vara lite ensamma och bara ägna sig åt varandra ett tag så räcker det ju gott. Men det här kan man ju inte låta bli att älska. Vilket ställe!

Kommentarer

  • michalw säger:

    Shit vad mysigt!! Och dessutom vad snö ni fortfarande har däruppe, här kom det ju mer förra veckan, men innan dess var det nästan borta.



    sv: Tack för dina ord. Självklart ska jag inte klanka ner på mig själv egentligen. Men i såna situationer som igår så är det väldigt svårt att låta bli. Nånstans har jag ju gjort något fel, tänker man då. Men naturligtvis är det inte så. Jag gör allt efter mitt sunda förnuft och ingen annan har egentligen nånsin sagt att jag gjort något fel när det gäller Robin, bara en person. Men annars finns det åsikter om att jag försummar mig själv, vilket jag gör allt för att ändra på just nu på olika sätt.

    Just det där du skriver att man ju behöver lite egentid stämmer jädrigt bra tycker jag. Det är just det jag har varit dålig på att unna mig på ett bra sätt.

    2011-02-15 | 19:51:55
    Bloggadress: http://michalw.blogg.se/
  • Sanna säger:

    Underbart att fira 10 år så och Alla Hjärtans Dag på samma gång! Romantisk man du har!

    2011-02-15 | 21:04:46
  • eva-li säger:

    Jäklar vad lyxigt!!!:)

    2011-02-15 | 21:29:50
  • Sandra säger:

    Åh vilken mysig helg ni verkar ha haft!

    Vilken härlig överraskning han fixade. Undebart!



    Kram kram!

    2011-02-16 | 22:15:29
    Bloggadress: http://www.familjenastrom.se

Kommentera inlägget här: